Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fredrik.L

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

 

- ThinkPad T570 Signature Edition

- Intel Core i5-7300U

- Windows 10 Pro V.1709

- 64-bitars

 

Jag har på min jobb laptop en dockningsstation som är ansluten till 3st skärmar som är anslutna enligt bifogad bild.

Detta fungerar bra så länge jag startar upp datorn när den startas upp i dockningen, jag får upp alla tre skärmar och den mittersta skärmen som är min primära skärm blir också min primära skärm.

 

Problemet uppstår när jag antingen först startar upp datorn innan den är ansluten till dockningen.

Eller när jag tar ut datorn och senare återansluter den till dockningen när datorn fortfarande är igång.

Det som uppstår då är att skärmarna som som är anslutna via splittern ej kommer upp och allt visas upp via den skärm som är ansluten direkt via HDMI. 

 

Det jag får göra vid det tillfället är då att spara och stänga ner allt mitt arbete för att sen stänga av och sen starta om datorn på nytt.

 

Jag har sökt runt på nätet så mycket jag kan men jag har ännu inte hittat någon lösning till detta problem.Dp-Splitter.thumb.JPG.9a5e225dbb602f2ee89a67b129004616.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Fredrik.L:

Det som uppstår då är att skärmarna som som är anslutna via splittern ej kommer upp och allt visas upp via den skärm som är ansluten direkt via HDMI. 

Menar du att de extra skärmarna inte kommer upp i Bildskärmsinställningarna eller att de inte visar något programfönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev .M:

Vad händer om du drar ut din Dp-sladd från dockan och kopplar in den igen?

Det som uppstår då för mig är att:

Kopplar ur Dp-sladden

   - Samtliga skärmar slocknar

   - Efter en kort stund så tänds "HDMI Skärmen" upp, och jag kan "jobba" ifrån den.

Återansluter Dp-sladden

   - Då slocknar den "HDMI skärmen" och alla tre skärmar är avstängda.

   - Får starta om datorn när den är i dockningen för att få tillbaka alla tre skärmar.

 

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Menar du att de extra skärmarna inte kommer upp i Bildskärmsinställningarna eller att de inte visar något programfönster?

Samtliga skärmar kan jag komma åt i Bildskärmsinställningar när jag har startat upp datorn när den är i dockan.

När jag lyfter datorn ifrån dockningen så slocknar samtliga skärmar.

Men sen när jag sätter tillbaka datorn i dockningen så är det bara "HDMI skärmen" som tänds, samt att jag inte har möjlighet att varken se eller hitta "Dp-skärmarna" på Bildskärmsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att koppla bort din splitter och kör endast två skärmar. På så vis kanske vi kan eliminera den som felkälla... Eller så är det den som är problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev .M:

Prova med att koppla bort din splitter och kör endast två skärmar. På så vis kanske vi kan eliminera den som felkälla... Eller så är det den som är problemet. 

Datorn uppstartad när den är ansluten till dockan.

Test 1:

   - Koppla ur HDMI skärmen, samt en av Dp skärmarna och anslöt den skärmen direkt in i dockan.

Resultat: Båda Dp skärmarna fungerar.

   Alltså,

   - Dp port -> Skärm -> Dp skärm 1

   - Dp port -> Dp splitter -> Dp Skärm 2

 

Test 2:

   - Koppla ur HDMI skärmen och ha båda Dp skärmarna anslutna via splittern

Resultat: Båda Dp skärmarna fungerar

   Alltså,

   - Dp port -> Dp splitter --> Dp skärm 1

                                           --> Dp skärm 2

 

Datorn uppstartad när den är ansluten till dockan, efteråt ta ut och återansluter datorn i dockan

(liknande vid jobbsituationer)

Test 1:

   - Koppla ur HDMI skärmen, samt en av Dp skärmarna och anslöt den skärmen direkt in i dockan.

Resultat: Ingen av Dp skärmarna fungerar

   Alltså,

   - Dp port -> Dp skärm 1

   - Dp port -> Dp splitter -> Dp skärm 2

 

Test 2:

   - Koppla ur splittern anslut Dp skärm 1 direkt i dockan, samt ansluta HDMI skärmen i dockan

Resultat: Båda skärmarna fungerar

   Alltså,

   - Dp port ->  Dp skärm 1

   - HDMI port -> HDMI Skärm

 

Test 3:

   - Ansluta alla skärmarna som tidigare visat i bilden.

Resultat: Bara HDMI skärmen fungerar

 

 

En teori som slog mig när jag testade allt det här är om själva kabeln emellan splittern och Dp skärmarna är rätt?

För det är en Dp -> HDMI kabel.

Kan det vara att datorn kräver något slags återföring (handskakning) ifrån skärmarna som den inte kan få ifrån en HDMI anslutning?

Jag har möjlighet att kunna köra en Dp -> Dp då skärmarna har den anslutningen också, men detta var dom kablarna jag blev tilldelad.

 

 

 

 

                       

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...