Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilen ringer inte?

kiwi01

Rekommendera Poster

Jag har en Samsung Galaxy J7, endast några månader gammal, som har börjat bete sig konstigt. Jag trycker in numret jag vill ringa, skärmen visar "ringer" men inga ringsignaler hörs och ingen svarar, efter en stund visas "samtalet avslutas" . Till att börja med skyllde jag på min väns (som jag ringer till) gamla skruttiga telefon, med trasigt glas, kontantkort mm. Men nu börjar jag undra, det har visat sig att han faktiskt hör och ser att jag ringer och han svarar, men jag säger ju inget och jag hör inte att han svarar. Han sa åt mig att låta bli att ringa på nytt, han ringer upp mig och då hör vi varandra.

I morse ringde jag en kundtjänst (inte i detta ärende) och det fungerade utan problem.  En kvart senare ringde jag en annan kundtjänst med 08-nummer och då hände samma som jag har beskrivit ovan, skärmen visar "ringer" men inte ett ljud hörs och skärmen slocknar så småningom.

Jag provade ringa till min hemtelefon, inte ett pip hördes. Provade ringa från hemtelefonen till mobilen, lika dött.

Gjorde om samma test ett par gånger en kvart senare och då fungerade det åt båda hållen. (Men McAfee blev nervös och frågade om jag ville spärra mitt hemtelefonnummer för inkommande samtal i mobilen...)

Men vad är nu detta? Finns det något jag själv kan göra? Ska jag ev kontakta Tele2 där jag har mitt abonnemang eller Elgiganten där jag köpte mobilen? Mobilen är köpt utan abonnemang, jag flyttade över simkortet från gamla mobilen. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga, du ringer din hemtelefon, går signaler fram till hemtelefonen men när du lyfter luren så hör du inte det du säger i din mobiltelefon?

Om så är fallet, kolla hörlursuttaget. Jag hade en lur där hörlursuttaget blev knasigt och luren förstod inte att jag inte hade ett headsett anslutet. Så den stängde av högtalare och mikrofon för att den trodde att jag pratade i headset, men eftersom det inte var anslutet så hördes det ingenting.

En lösning är att köra Bluetooth och se om det hjälper.

• Gilla 1
Länk till inlägg

När jag skev "Jag provade ringa till min hemtelefon, inte ett pip hördes. Provade ringa från hemtelefonen till mobilen, lika dött." 

Nej, inga signaler gick fram till hemtelefonen (Comhem bredband), och omvänt inga signaler gick från hemtelefonen till mobilen. 

Däremot går ju tydligen signalerna fram till min väns telefon, men jag hör dem inte.

Köra Bluetooth - hur då???

Redigerad av kiwi01
Länk till inlägg

Såg ingenting i första posten om att TS skulle köra med öronsnäcka eller liknande. Det var något som antogs. Funderar primärt på vad antivirusprogrammet har med telefonsamtalen att göra. Vad händer om du stänger av McAfee?

Länk till inlägg

Nej, jag använder inte öronsnäcka. 

Jag ringde ett flertal testsamtal inom några minuter från hemtelefonen till mobilen och då misstänkte McAfee att det är busringning/ovälkomna samtal då jag snabbt klickade av dem. Men då gick ju samtalen fram, så det är inte McAfee som är hindret. 

Länk till inlägg

Cecilia, jag ser att du har gillat .M:s inlägg (inte mig emot) men vad är det du gillar? Jag har inte fått någon lösning på mitt problem. Har du någon?

Länk till inlägg

Och så en sak till, för tio minuter sedan ringde min onkolog till min mobil, den ringde men när jag svarade så var det helt dött. Inte bra alls. Som tur är ringde han sedan på hemtelefonen.

Det måste väl finnas någon här på forumet som förstår sig på detta?

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev kiwi01:

Cecilia, jag ser att du har gillat .M:s inlägg (inte mig emot) men vad är det du gillar? Jag har inte fått någon lösning på mitt problem.

Jag tyckte att han kom med en bra följdfråga och bra förslag grundat på sina erfarenheter, det skulle ju kunna vara något fel på hörlursuttaget just för att du inte använder någon hörlur.

• Gilla 1
Länk till inlägg
På 2018-08-20 på 16:39, skrev .M:

Bara för att förtydliga, du ringer din hemtelefon, går signaler fram till hemtelefonen men när du lyfter luren så hör du inte det du säger i din mobiltelefon?

Om så är fallet, kolla hörlursuttaget. Jag hade en lur där hörlursuttaget blev knasigt och luren förstod inte att jag inte hade ett headsett anslutet. Så den stängde av högtalare och mikrofon för att den trodde att jag pratade i headset, men eftersom det inte var anslutet så hördes det ingenting.

En lösning är att köra Bluetooth och se om det hjälper.

Nu förstår jag vad du menar. Tack!

Länk till inlägg

Elgiganten/Phone House informerade mig om att Samsung har egen servicebutik mitt i city på Kungsgatan där man kunde få sin mobil reparerad medan man väntar, så jag begav mig dit direkt. Man genomförde något slags test som visade att ca 10% av samtalen har varit misslyckade. Vad som är orsaken kunde man inte vara säker på men en anledning kunde vara dålig täckning. Märkligt, tycker jag då jag använder mobilen inom ett ganska begränsat område (hemma) om aldrig hade motsvarande problem med förra mobilen.

Hans förslag var att göra en fabriksåterställning efter att ha sparat allt med hjälp av Samsung Smart Switch , och föreslog att jag gör det själv då det kostar 500 kr att låta dem göra jobbet. Tydligen kan man skicka innehållet till en vanlig dator också vilket jag inte visste. (Använde det när jag bytte surfplatta.) Kanske inte så dumt, då kan jag ju passa på att rensa i fotogalleriet.  Frågade lite om extra minneskort om största allmänhet, han menade att jag i så fall kan använda mig av extra minneskortet i stället för dator. Här blir jag lite osäker – betyder det att jag först monterar in det extra minneskortet (som han för tillfället inte hade i butiken så jag kunde inte köpa något), för över det jag vill spara från gamla minneskortet till det nya – jag antar att det nya kortet ska tas ut innan återställningen? Eller?  

Nu ska jag säga att jag har en manual till mobilen och utgår från att förfarandet är beskrivet där men har inte läst ännu, liksom förmodligen på Samsungs supportsajt på webben,  och råkade just få syn på en Teliasajt som instruerar hur man gör en fabriksåterställning på en Samsung.

Men om någon här känner sig manad att ge lite tips  så tack i förskott.

Och tack unge man i butiken som tror att en gammal tant som jag fixar det här   själv  ? och det gör jag ju så klart bara jag får fundera lite och sova på saken ?                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 3 veckor senare...

Jag börjar med att erkänna att jag är dummare än en femteklassare. Jag försökte på flera vis föra över innehållet från mobilen till datorn, men alla försök var misslyckade. 

Som Thirteen så riktigt påpekade, har jag ju så klart garanti så jag begav mig till servicebutiken på nytt. "Var har du datorn då?" frågade supporten, "jag måste ju ha något att föra över allt på." Jag trodde ju så klart att de tillhandahöll lagringsmedia, men det får de tydligen inte göra pga personuppgiftslagen eller vad det nu heter numera. Jag erbjöd mig att gå över till Elgiganten bara några meter därifrån för att köpa ett sd-kort men då hittade han Samsung Cloud i min mobil så han bestämde sig för att föra över det som behövdes dit. Det tog en hiskelig tid, gott och väl en timme, men då hade de knapp några kunder så han hade tid och småpratade på ett trevligt sätt. 

Gick tillbaka några timmar senare för att hämta mobilen.

Väl hemma läste jag servicedokumentet och blev väl något upprörd. Felet var anmält som "låg volym på samtal både i mikrofon och högtalare", trots att jag vid detta tillfälle liksom det första, nogsamt påpekade att telefonen "är helt död, det hörs ingenting alls, varken signaler eller prat".

Utfört arbete är beskrivet "No fault found. Calltest - Ok. Functiontest - OK. 

Det är OK för mig också - ibland, helt dött - ofta. Någon fabriksåterställning gjordes aldrig.

De första två dagarna fungerade mobilen bra, men sedan har samma problem uppstått flera gånger om.

Muntligt har de föreslagit "dålig täckning". Men varför skulle täckningen i min bostad blivit så mycket sämre.

Jättenöjd memd Samsungs service är jag förstås inte.

Länk till inlägg

Eftersom din Smartfåne bara är några månader gammal, och du uppenbarligen fortfarande har ett fel på den, även om du fått hjälp på en"servicebutik", så skulle jag reklamera den och kräva en ny av återförsäljaren, där du köpt den.

Enligt konsumentköplagen har ju återförsäljaren rätt att försöka åtgärda varan, om garantin finns kvar, blir inte varan åtgärdad, kan alltså köparen åberopa återköp, eller få varan utbytt mot ny/likvärdig.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...