Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En stor skärm eller två mindre?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Nu är frågan aktuell igen!

Eller åtminstone delvis.

Sedan början av pandemin har jag arbetat hemifrån. Jag har då haft två st skärmar, 24", till jobbardatorn.

Nu börjar det bli tal om återgång till kontoret och då är det kanske lämpligt om företagets skärmar används just där.

Men inte ett måste, det kommer att finnas fortsatta möjligheter att jobba hemifrån, dock inte precis alla dagar och det är därför jag tänker att jag behöver dubbla skärmar även på kontoret.

Det jag nu funderar på är om jag ska köpa två egna skärmar á 24" för att det ska bli samma "känsla" hemma som på kontoret? Eller om jag ska köpa en till sådan 27" som jag köpte tidigare i denna tråd? Kommer man att uppleva... "besvär" med att det är olika storlekar hemma/jobbet?

Ett annat alternativ är att jag kompletterar min 27" med en 24". Kommer då det att bli "värre", i skillnad?

 

Min 27" fungerar bra men jag inser att den inte hade behövt vara så stor för det jag använder den till privat. Den är lite för liten för att köra två program sida vid sida.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med perspektiv och känsla.

 

var ju en tid när man satt på kontoret med två 27" skärmar (eller liknande) och med hög upplösning.

Kommer hem, sätter sig vid privata datorn och skärm (1680x1050) och tycker det är alldeles lagom.

 

Så tar man hem jobbdatorn, drar upp normala fönstren och ... vad tusan, fel färger, för stor text, för få kodrader får plats på skärmen och bara EN skärm.

 

Jag kan säga, man vänjer sig.. Och du köpa? Inte företaget?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Monshi:

Och du köpa? Inte företaget?

Ja, det är jag som väljer att jobba hemifrån och då tycker jag att jag får se till att jag har förutsättningarna för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma har jag bytt till en super-ultra-wide. 120cm bred. Jättebra supernöjd. Tyvärr när jag kommer tillbaka till kontoret och bara har en 16:9 skärm, stor visserligen, så känns det lite klaustrofobiskt.

 

Så jag är kvar i samma åsikt från två-tre år sedan, en bred skärm är bättre än två mindre bredvid varandra.

 

Så om du plats A har två skärmar, försök komplettera plats B med en så bred skärm du kan så du får liknande arbetsmiljö (om du inte vill ordna med möblering och ställa dit två dvs), för jag upplever att det inte blir lika smidigt när man kan bre ut sig på ena platsen och inte på andra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev .M:

super-ultra-wide. 120cm bred. Jättebra supernöjd.

Hm..hm.. du vet hon, denna där, hon som skulle ha ett Moonlander, behöver också organisera om bland hårdvaran på liknande sätt. Nu sitter hon med en "Mac-skärm" + en av mina gamla 24" men skulle behöva ta "Mac-skärmen" till kontoret där hon har en(1) likadan för att då få två likadana. Då skulle det kanske fungera med en (1) sådan bred hemma och jag kan köra med 24" bredvid min 27".

Exakt vilken skärm har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med MH_s ergonom, en bred skärm gör att du kan ha den rakt framför näsan och jag arrangerar mina fönster så det viktigaste är rakt framför mig.

 

Mina kollegor som alla har dubbla skärmar har alltid kodeditorn lite snett och dom har typ vridit nacken en liten bit för att kunna fokusera på den.

 

Det faktum att man blir av med kanten mellan skärmarna är värt väldigt mycket.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en 24" skärm och kör med upplösningen 1920x1200 och tycker det är perfekt - vilken upplösning ska då en sådan ultrawide klara, som lägst, för att man ska behålla samma storlek på, text, ikoner dialogrutor osv? Bildförhållandet är ju annorlunda. 32:9 mot 24" som har 16:9 (eller 16:10). Är det bara att ta 1920x2=3840, eftersom 32: är 2x16: ? Eller måste man tänka på andra faktorer?

Sedan gäller ju att datorn klarar en upplösning på 3840x1200 och det gör inte min jobbardator enligt spec. Fast det är en bärbar och det kanske då är den inbyggda skärmen som avses?

För den Mac som är avsedd att användas med skärmen anges

Citat

En extern skärm med 5120 × 2880 pixlars upplösning vid upp till 60 Hz
Upp till två externa skärmar med 4096 × 2304 pixlars upplösning vid upp till 60 Hz

Det torde ju räcka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-20 11:05, skrev Mikael63:

Tack. Hade hittat Samsung Curved C49HG90D, nästan lika beteckning.

Tänkte beställa den, prissänkt med 3000 hos elgiganten.se, men får beskedet att det inte finns några leveransalternativ...👎

Kanske får kolla om Black Friday ger något bra pris, det brukar vara lite si & så med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...