Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En stor skärm eller två mindre?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, skrev .M:

en HP-skärm

Ja, det är HP jag har hemma och det är HP på jobbet. Så, visst kan HP få vara med i filtret.

Dock kommer många Lenovo och Philips med i resultatet om jag inte filtrerar fabrikat.

 

1 timme sedan, skrev Monshi:

hur har du tänkt ansluta skärmen/skärmarna?

Ja, detta är en högst relevant fråga och nu när jag kommit närmare (hrm?) ett köp hamnar anslutningarna i fokus.

 

På jobbet är jobbardatorn ansluten via USB-C till en docka och där är de båda skärmarna ansluten, båda via DP.

Utan docka har jobbardatorn miniDP och HDMI. HDMI fungerar inte utan en ändring i BIOS. Gör man den ändringen riskerar man likt en kollega att moderkortet måste bytas. (Känt problem av Lenovo). Uppdatering av BIOS kan funka men eftersom det är en jobbardator tänker jag inte pilla där. miniDP fungerar och det är så jag ansluter hemma, då med en kabel á miniDP-DVI till skärmen.

 

Min privata dator ansluts med en kabel á miniDP-DP till skärmen. Båda datorerna är alltså anslutna samtidigt till en skärm, skärmen väljer själv källa beroende på vilken dator jag kör. Det är så det måste fungera med den nya skärmen med. Att köpa en billig skärm med en (1) anslutning och sedan lösa växlingen med en dyr "box" går bort. Min privata dator har även en HDMI och även om jag inte testat den till någon enhet så bör den fungera jo den fungerar.

 

Bäst borde det vara om skärmen skulle ha två DP men det har jag inte hittat någon som har i den prisklass *) jag letar.

Näst bäst bör väl vara en DP (jobbardatorn) och en HDMI (privata). Då kan jag använda kabel utan "övergång".

DP & DVI finns och så kör jag idag vilket ju fungerar.

USB-C direkt från dator till skärm vet jag inte om fungerar men det vore smidigt.

 

VESA-fästet får anses som bonus om sådant finns.

 

*) prisklass. Om jag håller mig under 2500 kr tycker jag att jag hittar "bra" skärmar. Dock få.

Varför då betala mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

USB-C direkt från dator till skärm vet jag inte om fungerar men det vore smidigt

 

Senaste generationerna datorer/skärmar på kontoret ansluts på det viset. Ingen docka utan bara en kabel till skärmen. Thunderbold 3 är USB-C kan man säga.

kanske att du måste gå upp i pris samt att du har en dator med USB-C som klarar detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlat en hel del nu. Kan (egentligen åter) konstatera att Prisjakt inte går att lita på vad gäller teknisk specifikation.

Har nu "landat" på denna:

https://www.dustinhome.se/product/5011095602/b-line-272b8qjeb

 

Som jag förstår det får man rätt mycket skärm för de pengarna.

Eller har jag missat något?

Något som jag ser som plus jämfört med många andra i den prisklassen och IPS (men jag kan ha fel):

  • Upplösning    2560 x 1440
  • Färgstöd    1,07 miljarder färger

Sedan får jag USB-hubb och högtalare "på köpet". (Nyttjar USB-hubb idag men skulle ju gå att lösa på annat sätt)

VESA-fästet tycks dock upptas av medföljande fot. (Har sett många andra som har VESA-fästet fritt, vilket jag skulle vilja ha)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar på vad som krävs för få video genom USB-C. Denna skärm är i samma serie och i stort sett samma specifikationer men med en USB 3.1 hub som kan bära video, ladda dator och även nätverk.

Dvs som en dockningsstation

 

https://www.dustinhome.se/product/5011089185/b-line-272b7qupbeb

+ 2000 kr, dvs 4 600 kr för denna.

 

Med vesa-fäste, foten går alltid att ta bor och kan ersättas.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-13 på 09:56, skrev Monshi:

Tittar på vad som krävs för få video genom USB-C

Har hittat denna hos inet:

https://www.inet.se/produkt/x118948/lenovo-27-l27m-28-usb-c-ips

Enligt deras support ska det fungera med USB till jobbardatorn, också en Lenovo.

Valet står nu mellan denna och den hos Dustin ovan.

Frågan hur länge till jag kan hålla på att vela då det är specialpris på båda...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndhörnan då har antagligen bara 1 st och först till kvarnen gäller

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Hanse:

Fyndhörnan då har antagligen bara 1 st och först till kvarnen gäller

 

HANS

Precis!

Så därför har jag nu beställt den!

 

Det som avgjorde (ifall jag själv funderar senare): Bra support, bra omdöme, lägre peng, fri frakt, betalning via Klarna, möjlighet montera min dator på VESA-platsen, 75 Hz, funkar med USB till jobbardatorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Inet är väldigt bra jag bor ett par kilometer ifrån butiken på Ringön, och säkert handlat där för minst 40-50 tusen genom åren till mig och andra.

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-15 på 08:11, skrev Monshi:

Hoppas du blir nöjd!

Ja och nej.

Skärmen kom redan idag.

Svajar i sidled men det hade jag räknat med efter att ha kollat på några skärmar i butiker.

Höjd från skrivbord till underkant ca 80 mm vilket är OK.

USB-C till jobbardatorn fungerar.

 

Dock hade jag läst på för dåligt plus att jag inte hittade någon bild på hur anslutningarna ser ut. Inbyggd USB-hubb - ja men det är då USB-C "matar" hubben.

Detta är en liten försämring mot tidigare skärm då jag kunde ansluta mus & tangentbord till skärmen och bara flytta en (1) USB-kabel mellan privat dator och jobbardatorn. Nu har jag ingen nytta av hubben och måste flytta både tangentbord & mus mellan datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det USB-C in i jobbdatorn? Och ingen sådan kontakt i din privata? Kanske läge för en adapter så att du kan mata hubben i skärmen även från din gamla dator. Du får då givetvis ingen video via den men däremot kanske slippa flytta alla kablar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmm.. 

Då skulle jag behöva en USB-A till USB-C-"hona"?

Kabeln USB-C har ju hane-hane och om jag tar ut ena änden ut jobbardatorn, vilket ju sker per automatik när det inte finns någon dator på plats, så skulle jag kunna sätta in den i en kort kabel enligt ovan.

 

Tillägg: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/adapter-usb-a-till-usb-c-p69329#ProductDetailedInformation

Redigerad av Mikael63
Länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

 

Då sitter din privata dator på DP/HDMI eller liknande i skärmen samt med USB-A - > USB-C.

När du ansluter jobbdatorn ansluter du bara USB-C och får då även ström via den.

Korrekt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Monshi:

När du ansluter jobbdatorn ansluter du bara USB-C och får då även ström via den.

Det skulle man ju önska men Lenovo håller inte med. När datorn används med dockan behöver både dockan och datorn ha varsitt nätaggregat anslutet(!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att om du har dator ansluten via USB-C till skärmen så får du bild på skärmen men ingen ström?

fast här finns det några fallgropar.

1: Datorn din kanske inte kan laddas via USB. Den borde, om den kan det, ha en nätadapter med USB-C kontakt.

2: Inte alla USB-C kontakter på datorn stöder laddning. Om flera, testa annan.

3: Skärmen skickar inte ström. Fast det borde den men hittar ingen direkt information om det på nätet. Bara att det "krävs endast en kabel för att... "

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Monshi:

Menar du att om du har dator ansluten via USB-C till skärmen så får du bild på skärmen men ingen ström?

fast här finns det några fallgropar.

1: Datorn din kanske inte kan laddas via USB. Den borde, om den kan det, ha en nätadapter med USB-C kontakt.

2: Inte alla USB-C kontakter på datorn stöder laddning. Om flera, testa annan.

3: Skärmen skickar inte ström. Fast det borde den men hittar ingen direkt information om det på nätet. Bara att det "krävs endast en kabel för att... "

 

Nja, detta är inget problem egentligen.

Datorn har en (eg. två) anslutning för USB-C/Thunderbolt och där ansluts dockan. Likväl måste datorn ha laddning via en egen nätadapter.

Eftersom jag har en "extra" nätadapter hemma ansluter jag den när/om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

En hubb kopplar samman flera enheter till en dator, jag vill kunna koppla två enheter till två datorer.

Något i denna stilen menar du 

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/kvm-switch/kvm-switch-med-dvi-och-usb-p68745

 

https://www.webhallen.com/se/product/172625-ATEN-US424-manuell-USB-2-0-switch-4-datorer-till-4-enheter-4xUSB-Typ-A-ho-4xUSB-Typ-A-ha-1xMini

 

HANS

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Hanse:

Jo, förvisso men

På 2019-07-12 på 09:50, skrev Mikael63:

Att köpa en billig skärm med en (1) anslutning och sedan lösa växlingen med en dyr "box" går bort.

 

Så här med facit i hand kan man ju säga att det blev så, fast det inte var just USB-växling jag avsåg då.

Kommer att skaffa en sådan adapter USB-C-hona/USB-A-hane att testa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jo, förvisso men

 

Så här med facit i hand kan man ju säga att det blev så, fast det inte var just USB-växling jag avsåg då.

Kommer att skaffa en sådan adapter USB-C-hona/USB-A-hane att testa med.

Inet har väl öppet köp i 30 dagar

30 dagars öppet köp

 

30 dagars öppet köp

Som kund på Inet har du alltid 30 dagars öppet köp, oavsett om du köpt produkten i butik eller på inet.se.

Fria returer

Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten

 

 

HANS                                                                                                                                                                                  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-16 på 16:19, skrev Monshi:

Är det USB-C in i jobbdatorn? Och ingen sådan kontakt i din privata? Kanske läge för en adapter så att du kan mata hubben i skärmen även från din gamla dator. Du får då givetvis ingen video via den men däremot kanske slippa flytta alla kablar.

 

 

Denna lösning fungerar inte, åtminstone inte med denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/adapter-usb-a-till-usb-c-p69452

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju alltid flytta över mus+tgb manuellt.

Den ena switchen som @Hanse föreslog var ju inte så blodigt dyr ( i sammanhanget), kanske finns någon ännu enklare variant, 2x2.

Men det är ju lite surt nu när jag vet att jobbardatorn "klarar sig" med bara en(1) kabel (USB-C). Fast.. jag borde kunna betrakta en USB "ut" från skärmen som en USB-port på jobbardatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...