Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta GTX 660 mot R9 280x, sämre prestanda


FreThor
 Share

Rekommendera Poster

Jag föröker hjälpa sonen att få lite bättre fart (FPS) i sina spel (Fortnite just nu) och han har klagat högt över sitt grafikkort.

Det är ett Nvidia GTX 660, så det är förstås inte det vassaste på marknaden, men det är å andra sidan inte resten av datorn heller. En AMD FX 8350 med 8G minne.

Så jag köpte ett ASUS ROG Matrix R9 280x med 3G minne (begagnat) och tänkte att det borde ge markant bättre prestanda och ändå inte vara totalt overkill i jämförelse med resten av datorn (och priset passade sonens budget).

Byte skedde igår och sen uppstod en vild klagosång, han hävdar (och det stämmer) att han får sämre FPS med nya kortet när han spelar Fortnite, så kvällens klagande slutade med att jag fick stoppa tillbaka det gamla kortet i datorn. Jag har kört Passmarks tester och konstaterar att R9-kortet ger betydligt högre poäng på 3D-mätningen och lite högre på 2D.

Varför ser vi inte samma förbättring i spelet utan snarare en försämring?

Jag brukar inte ägna mig åt datorspel och liknande, så beslutet att uppgradera till det här kortet bygger på vad jag läst mig till i tester och benchmarkings på nätet. Men uppenbarligen har jag missat nåt? Vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-18 på 07:53, skrev Talisman:

Tänk på att den övriga hårdvaran i datorn har ngt i spelet att göra

CPU

Minnen
Moderkort

HDD

Absolut, men inget av det har ändrats, provade dessutom att dubbla minnet till 16G, men fick det inte att köra i dual channel, så det blev ännu värre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog uppgradera hårdvaran sedan se om det blir bättre.., HDD (gärna SSD) o Moderbord, CPU m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm. Han har redan SSD, och för CPU:n så kollade jag på "thebottlenecker" och där ansåg deras kalkylering att just grafikkortet var den svaga punkten i hans utrustning jämfört med den cpu han har och att ett R9 mer skulle passa, dvs inte inte bara flytta flaskhalsen till nåt annat ställe i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hejsan, lite gammal tråd men kan ge svar på det mesta om ni inte fixat nyare saker.

 

För det första så är faktiskt flesta amd grafikkort riktigt dåliga jämfört med nvidia är faktiskt mycket bättre och dubbelt så bättre om man överklockar för det klarar amd knappt öka 10% ens.

 

3GB grafikminne är otroligt lite, ett begagnat 1060-1070 med 6-8GB grafik krävs idag för kunna spela i 1080 HD upplösning som kostar 1-2000:- begagnat,

 

Processorn och 8Gb ram minne är också lite på gränsen 16gb ramminne klarar sig de flesta sig på och det är bäst att ställa in timings och volt och mhz i BIOS och kolla BIOS om aktivera dual/single channel, helst ska man ha samma minne så frekvens och timings stämmer.

 

Det är alltid rea nånstans och mest nu på vintern så kan en uppgradering vara en bra julklapp, kolla efter uppgraderings kit på inet och webbhallen och de affärerna, amd har verkligen gjort framsteg och billiga så ni kan säkert hitta paket med moderkort, ram och processor från 4000:-

Finns säkert många som säljer begagnat och din son kan säkert visa många exempel.

 

Amd släpper en ny 3000 serie processorer nu så de gamla från förra året går säkert ner i pris, jag bifogar en länk till ett uppgraderings paket med förra årets 6 kärniga 2000 serie med am4 moderkort jag har nästan exakt samma men 2600x som går överklocka men dessa går knappt överklocka över 4,5Ghz men man behöver inte överklocka dessa nya amd deras boost är bättre än intel och kärnorna spelar större roll än hastigheten och oftast billigare också.

 

https://www.webhallen.com/se/product/290360-ASUS-ROG-STRIX-B450-F-Gaming-AMD-Ryzen-5-2600

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket vatten har runnit under broarna sen den frågan ställdes!
Vi fick aldrig nån ordning på det där med grafikkortet, så det som hände var att vi köpte en ny (beg) till familjen (pga strul med vår) som han sen fick överta och vi tog hans gamla. Sen tog vi grafikkortet från den (GTX760) och stoppade över i hans gamla och han fick ett 1060 istället. Sen fick han 16Gb minne och en i7 4790k, 144Hz skärm och sen har han slutat klaga!
Han har dock betalat en del själv så lite har han fått slita för prestandan!
Nu är det ju snart jul igen, så vi får väl se om han har några nya önskemål för i år!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...