Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mapp på skrivbordet kan inte tas bort


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag skapade en mapp på skrivbordet som jag sedan inte behövde användas, varför den inte innehåller några filer. När jag tar bort mappen och tömmer papperskorgen så försvinner mappen från skrivbordet och papperskorgen MEN vid nästa omstart av datorn så dyker mappen upp på skrivbordet igen. Samma procedur om och om igen. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Av en slump kom jag emellertid på ett annat sätt att ta bort mappen för evigt så har du fortfarande kvar ditt problem och är intresserad av hur jag löste mitt kan jag berätta hur jag gjorde. Det är mycket enkelt och man behöver inte ändra något i registret. Det gör Windows nämligen själv när man visat hur man vill ha det. "

Och hur gjorde du, mbgtmari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2014 hade jag visserligen samma dator som nu men då hade jag Windows 7 så det funkar nog inte exakt likadant som nu i Windows 10.

 

För mig var det så här att jag hade en fantommapp på skrivbordet som hette txt. Denna mapp kunde jag inte radera helt och hållet, dvs den kom tillbaka efter varje ny inloggning på datorn. Först klickade jag på den tomma mappen och valde Skicka till Dokument. Då var mappen kvar på skrivbordet för den hade bara kopierats till Dokument.

 

Jag sparar alla mina .txt dokument i en mapp som jag döpt till text och förvarar i Dokument. När jag senare av en slump skapade ett nytt .txt dokument tänkte jag stänga och spara det och klickade följaktligen på Arkiv > Spara som. Då fick jag upp dokumentmappen text under rubriken Spara i: men även sparalternativet en bild av min tomma mapp på skrivbordet med namnet "txt".

 

Hur jag gjorde sedan har jag inte antecknat så att jag begriper det helt och hållet nu. Men jag insåg iaf att Sparalternativen var Tidigare platser Skrivbord Bibliotek Dator Nätverk. Under stod det Filnamn: Filformat: All files Encoding: Default. Jag ändrade All files till Text files (*.txt; *.otl)

 

Om jag därefter bara högerklickade på den tomma mappen och skickade den till mappen text i Dokument (varifrån jag förpassade den till papperskorgen) eller om jag skickade den direkt till papperskorgen minns jag inte.

1699351329_Tommapphgerklick.png.0faf4b4c2f52c8481fd55db99e01c1bc.png

Försök till bildåterskapande av hur det kunde ha sett ut med min tomma mapp.

 

Du har fortfarande alternativet att använda dig av en linux-skiva, vilket funkade för hjälpsökaren i Alltomwindows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen men det slutade med en AOMEI-recoverykörning av C-disken med en ca en vecka gammal C-diskspegling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad heter mappen?

Om du startar upp datorn med annan användare och kikar in på ditt skrivbord (kräver admin-rätt då) eller om du startar i felsäkert läge?

 

På namnet, kan man gissa vad för program/vad som orsakar att den återskapas?

Vilket datum står det att den skapats? Skapas den om eller försvinner den inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte detta med MRU att göra?

(Most Recently Used)

CCleaner har väl en sådan "kategori" där man kan kolla om denna mapp finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mållgan

Min teori om min egen svårborttagna mapp på skrivbordet 2014 är att jag hade haft .txt filer i den, som jag hade tagit bort, när mappen var på skrivbordet. När jag sedan gick in på rätta stället för förvaring av .txt filer, dvs min textmapp i Dokument, fattade Windows var det rätta förvaringsstället för mina .txtfiler var och därmed tillät mig Windows att ta bort den överflödiga skrivbordsmappen.

 

@Mikael63

CCleaner har städningsalternativet att ta bort Senaste filerna från Utforskarens Snabbåtkomst, dvs Recent Documents i engelskt CCleaner, men dessa dokument behöver man inte CCleaner för att ta bort. Men här gäller det ju en mapp på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev mbgtmari:

CCleaner har städningsalternativet att ta bort Senaste filerna från Utforskarens Snabbåtkomst, dvs Recent Documents i engelskt CCleaner, men dessa dokument behöver man inte CCleaner för att ta bort. Men här gäller det ju en mapp på skrivbordet.

Jag använder inte Windows annat än om jag tvingas till det, dvs. i jobbet, men jag tänkte att om det i MRU finns en hänvisning till ..\Desktop\mappen\minfil.doc men att den mappen är borta så försöker Windows återställa ..\Desktop\mappen för att man där ska kunna komma åt minfil.doc

 

Om man då ser till att rensa MRU, med CCleaner eller på annat sätt, så kanske Windows inte behöver bry sig..

Men jag vet som sagt inte om det förhåller sig så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch. Borde ha provat med Felsäkert läge först. I felsäkert läge försvann mappen efter borttag. Hoppas att den inte är utrustad med returbiljett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort mappen i felsäkert läge var det första som nämndes på alltomwindowssidan. Det känns litet trist att ha ansträngt sig för att vara så tydlig som möjligt när det man skriver eller refererar till uppenbarligen inte läses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ditt inlägg igår kl. 00.00 kan man inte precis anklaga för tydlighet. Är du någon slags självutnämnd ordningsman i detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi tar och lugnar ned oss lite, alla inblandade: ingen nämnd och ingen glömd...

Vad är problemet?

 

Det hela handlar om en genväg, alltså en snabbväg till start av programmet i fråga.

Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag hade är löst. Och jag uppskattar alla bidrag till lösning av problem som jag flaggar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Mållgan:

"Äsch. Borde ha provat med Felsäkert läge först. I felsäkert läge försvann mappen efter borttag. Hoppas att den inte är utrustad med returbiljett."

skrev jag i mitt inlägg för 18 timmar sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 
 
Enligt vilket en slutsats tycks ha varit
 
"Synd att det inte hjälpte att ta bort mappen i felsäkert läge."
 
Det kan ha varit den slutsatsen som gjorde att jag inte provade Felsäkert läge förrän sent.
Men att läsa påstående om att jag inte läser inlägg med förslag  är inte kul.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej min vän,  så skall du inte känna och heller inget jag påstått!

Det var bara att det första inlägget som innehåller en lösning som jag markerade som lösning i tråden dvs. länken där du gort  lika, även om du själv kom på detta utan att ens ha läst den.

Det är fritt att markera om ett annat svar tex. ditt eget som lösning - om du bara talar om hur.

Bara "hovra" och klicka med musen över bocken till vänster strax till vänster om namnet.

Det handlar trots allt om hur Du upplevde det att Du fick till lösningen.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har inte påstått det.

Men vad sägs om kommentaren

"Det känns litet trist att ha ansträngt sig för att vara så tydlig som möjligt när det man skriver eller refererar till uppenbarligen inte läses."

?

Jag är läskunnig och begriper oftast det jag läser och ibland lite till, kanske för mycket.

 

Och ett råd om felsäkert läge som frågeställaren inte blev hjälpt av är inte det jag kastar mig över i första hand, inte ens i andra hand men gjorde det till slut när även kommandotolkprocedurer, som jag länkade till, inte hjälpte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mållgan:

Nej, du har inte påstått det.

Men vad sägs om kommentaren

"Det känns litet trist att ha ansträngt sig för att vara så tydlig som möjligt när det man skriver eller refererar till uppenbarligen inte läses."

?

Jag är läskunnig och begriper oftast det jag läser och ibland lite till, kanske för mycket.

 

Hej min vän, ta inte allt så bokstavligt och jag är helt övertygad om att det inte var illa ment eller ens en antydan till att du inte skulle klara av att läsa instruktioner

 

Ha, då skulle du se mig ibland, när jag  som produktionstekniker och bla. hade till uppgift att skriva instruktioner, men i bland halkar på andras eller att jag varit otydlig i mina instruktioner.
Feedback är alltid bra och jag tar åt mig av sådant och försöker att bättra mig tills nästa gång.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...