Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur håller ni ordning? Grid , macron, clipboard, Tips,Trix


Stud

Rekommendera Poster

Hej
Detta kanske bör bli en del av  "visa ditt skrivbord"
Jag har en universal fråga som inte härrör något specifikt OS,därav placeringen


Lösningen kan bestå av någon programvara eller hur man använder olika befintliga programvaror.


1. Ordning 

Som många andra här har jag en tillvaro som inte ändras på så enkelt.
Man sitter vid en desktop  (  Windows7 ,   windows 8.1  i majoritet)
Man har en smartphone    ( android,  lite IOS  )
Man använder datorn mer än normalt kanske, på arbetsplatsen främst.

Jag vill konstant utvecklas och bli mer effektiv och då kommer vi in på ordning.
Hur rensar man ?
Hur undvika klottra ner  windows skrivbordet...


Skrivbordet   (inuti OS)

Gridview
Det senaste jag provat och installerat är helt enkelt en bakgrundsbild (wallpaper) som ser ut såhär.

På mina 2 monitorer blir det alltså då ett fast rutnät som man förhåller sig till rent visuellt.
Till vänster placeras fasta ikoner för genvägar till program, sökvägar.
Det är ganska blygsamma  2x 12 kolumner.
totalt 24st  


Resten av snabb-knappar  (quick launchs)  är givetvis fästa i  Aktivitetsfältet och   verktyg.
Det som hamnar på skrivbordet är alltså då mer dynamiskt och flyktigt.
Temporära saker


Man kan då snabbt flytta filer som här ihop med varandra inuti en större ruta.
Bygger kluster av ärenden alltså.
Det kan handla om att man drar iväg 10st printscreens och gör ett kollage_bildserie
som man ska skicka iväg inom 1 minut.

Då orkar jag inte, och anser det bli alldeles för många klick... att navigera  till våra mer ordnade
mappar. För att i våra vanliga synkroniseringsmappar är allting förträffligt ordnat (av mig) med träd-struktur och 
ordning på filarna.  Där sparar  man ju en väldigt liten andel av sådant som har ett syfte, arkivering. 



i Nuläget utvärderar jag alltså detta system med rutnät då man relativt fort kan placera diverse saker
inom skilda områden, sfärer och ändå bibehålla struktur, raka linjer, logik.  Istället för att ha fritt svävande saker i en enda gröt.





*PS.
Jag mår dåligt när man använder andras datorer som har  70 ikoner överallt så man inte ens ser bakgrundsbilden.
Där a l l a   program och spel inklusive  //mina dokument verkar hamna på skrivbordet och aldrig någonsin rensas


Själv rensas det flitigt, men tyvärr hanterar jag så många olika  ( ~30st)  filer varje dag som man placerar på skrivbordet
för att tjäna lite sekunder hit och dit.  Dra, Släpp,   då detta är pågående projekt


Går det undvika?
Hur gör du?



2. Genvägar

 I verktygsfältet bland program-ikonerna har jag också detta:

*tomt anteckningsbok.txt   (1 klick för en ny textfil där man klistrar-och hanterar strängar temporärt)
* Adressfält för snabbare åtkomst


access.png.b6702adaa833cc63717e082b8d1694a3.png



Känns ändå som jag måste förbättra detta.
Macron?
Använder ni särskilda program som hanterar clip-board bättre?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte igen "problematiken", har TotalCommander och sköter det mesta därifrån.

Men som enskilt svar på din ena fråga:

40 minuter sedan, skrev Stud:

Använder ni särskilda program som hanterar clip-board bättre?

 

Ja, jag skulle inte klara mig i längden utan  M8 Free Clipboard

http://m8software.com/clipboards/freeclip/freeclip.htm

(tar ett tag att klura ut alla inställningar/funktioner)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasta rutnät på skrivbordet, nä, inget för mig, har dom programikoner jag behöver, TotalCommander, men använder WinSnap rätt mycket och Office 365, men också några Adobepaket. Sällan skrivbordet framme , annars inget speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På 2018-08-14 på 21:07, skrev Mellin:

Jag har en kaosmapp för filer som jag håller på och jobbar med och filer jag har laddat ner och kanske vill behålla

Okej.
Och du har vilken uppfattning om vad innehållet är i mappen?
1 % ?
eller 91 %  ? 



Jag kollade lite hastigt på våra datorer här, och en typisk KAOS mapp är såklart
Hämtade filer (  //downloads )

I Snitt är det 2-3 GB där.
Ganska ofta dubbletter av enskilda filer.
Ganska ofta har man samma fil/data  på annat ställe


 

På 2018-08-14 på 21:24, skrev Mikael63:

Känner inte igen "problematiken", har TotalCommander och sköter det mesta därifrån.

Men som enskilt svar på din ena fråga:

 

Ja, jag skulle inte klara mig i längden utan  M8 Free Clipboard

http://m8software.com/clipboards/freeclip/freeclip.htm

(tar ett tag att klura ut alla inställningar/funktioner)

 

 


Det låter som en väldigt skön tillvaro....

 

På 2018-08-14 på 22:28, skrev Laso:

Fasta rutnät på skrivbordet, nä, inget för mig, har dom programikoner jag behöver, TotalCommander, men använder WinSnap rätt mycket och Office 365, men också några Adobepaket. Sällan skrivbordet framme , annars inget speciellt.


Okej.

Jag utvärderar just nu.
Tycker  rutnäten och de olika kvadraterna, lämpar sig för att hålla isär ikoner mm.


Måhända man endast lurar sig själv/ögat men lite saker jag nu anammat är:


1. Rensad hämtade filer//
med tre tydliga sorterings högar (samma princip som man ska försöka jobba efter i allting. GTD-tekniken med 3 högar  med  pågående - arkivera -  släng  oavsett om det är inkorgen eller papperslappar på jobbet)


2.   I nedre aktivitetsfönstret  gjorde jag ett nytt verktygsfält som länkar till 
en samling av  lokala datamappar.  Det är som klassiska  "start menyn" fungerat på windows genom tiderna
med rullgardiner som expanderar.


Som ni ser så behöver jag endast hovra med musen i nedre listen.
Expandera  med  > >
Som då öppnar första hierarkin , och man förhandskollar ju och öppnar upp alla mappar,undermappar i realtid utan att klicka. 

I exemplet har jag maskat en del saker pga säkerhetsskäl.
Men principen hemma har jag valt A-B-C metoden   



*Samma systemtänk från en youtube användare
 


 

1x1mpel.jpg






Med fördel placerad i änden på listen nere vid klockan (system-tray)
Expanderar sen med >>
som öppnar upp allt som finns i vår arbetsmapp.
Utökar sen P, Program endast genom att hålla musmarkören över.
1x.jpg

Hemma har jag istället  likadant fast privat med allting i bokstavsordning.
A
B   *Bank 
C
D
E   *ekonomi /   osv







 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 month later...

Update:


Jag har upptäckt en programvara, automation är svaret.


Detta populära program är gratis.
Det har dels en tjänst, som kör en aktiv liten ikon  dit man bara drar och släpper filer


Därefter sker magin i bakgrunden med de regel-uppsättningar man skapat!
 




Tex  
Alla filer med filändelsen  " . jpg"     = flyttas till utvald katalog (Bilder)
Alla zipfiler hamnar på ett ställe.


Jag har också ställt in så att mappen   \\Hämtade filer
är övervakad av tjänsten och utför dessa åtgärder på den.



PS.
Man kan också tex skapa en mapp som heter  "backup" 
och låta programmet kopiera innehållet till flera andra utvalda mål, Kanske man sparar kamerabilder där
och då ser detta program till att  inte bara flytta filen, utan kopiera den till  2 andra kataloger

1 = extern disk som du har ansluten
2 =  kanske en annan lokal mapp, som DropBox eller OneDrive.

Då har du  i ett enda steg  gjort två säkerhetskopior av en bild genom att bara dra den till mappen
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-08 på 01:54, skrev Flyfisherman:

"Lösningen kan bestå av någon programvara eller hur man använder olika befintliga programvaror."

 

Känns som om man försöker att uppfinna hjulet en gång till?

Har du funderat på att använda Windows 10 virtuella skrivbord?
PFA: Smarta nyheten i Windows 10 - så utnyttjar du virtuella skrivbord


Jag kör inte WIN10
ännu ?


OnTopic

Drop It -  programmet jag prövar ut gör alltså följande

A) Dra och släp filer manuellt på dess ikon
= automation och sortering utförs


B ) Bevaka en utvald mapp /mappar
=   automation och sortering utförs




Det fina i kråksången, är att programmet inte bara kan flytta,kopiera, filer baserat på div regler.
Man kan också förbereda vanliga processer som att så fort en fil hamnar i mappen som innehåller ordet "faktura"  eller "invoice" eller "receipt"  kan du tex göra så att det blir ett utskriftsjobb av det direkt!

*Detta ska jag pröva ut senare, men i mitt dagliga arbete borde detta bli intressant då man ofta hämtar ner via webbläsaren ett antal avtal, dokument, fraktsedlar, kvitton, fakturor   som då skrivs ut utan ett enda onödigt klick! 


Endast fantasin sätter gränser....? 
 

Citat

Currently DropIt allows to perform the following 21 actions on your files and folders:
 

  • Move: to move files/folders to the defined destination folder (for example to organize images by date and properties).
  • Copy: to copy files/folders to the defined destination folder.
  • Compress: to compress files/folders in one of the supported destination archive formats (ZIP, 7Z, Self-Extracting EXE).
  • Extract: to extract supported archives in the defined destination folder (7Z, APM, ARJ, BZIP2, CAB, CHM, CPIO, DEB, DMG, EXE, FAT, FLV, GZIP, HFS, ISO, JAR, LHA, LZH, LZMA, MBR, MSI, MSLZ, NFTS, NSIS, ONEPKG, RAR, RPM, SMZIP, SQX, SWF, TAR, UDF, VHD, WIM, XAR, XZ, Z, ZIP).
  • Rename: to rename files/folders with the defined new name (using abbreviations to customize it).
  • Delete: to delete files/folders with the defined method: Directly Remove (files are removed, but they could be restored using a recovery tool), Safely Erase (files are overwritten with the “DoD 3-pass” wiping method, to make them unrecoverable), Send to Recycle Bin (files are sent to recycle bin and are still available from there).
  • Split: to split files/folders in parts with a defined size.
  • Join: to recombine files/folders previously split (automatically trying to load missing parts).
  • Encrypt: to encrypt files/folders in the defined destination folder (to protect your personal data).
  • Decrypt: to decrypt files/folders in the defined destination folder (previously encrypted with DropIt).
  • Open With: to open files with the defined destination program (parameters supported).
  • Print: to print files using default system applications based on file formats.
  • Upload: to upload files/folders to a server using FTP or SFTP protocols.
  • Send by Mail: to attach files/folders to a mail and send them using SMTP protocol.
  • Create Gallery: to create a image gallery in the destination folder (HTML). In particular you can create galleries with several themes like Brochure, Circles, Default, Pile, SquareHeads and many others.
  • Create List: to create a list of files/folders in one of the supported destination file formats (HTML, PDF, XLS, TXT, CSV, XML). In particular you can create HTML lists with several themes like Arrowistic, Casablanca, DeepGreen, Default, Precision and many others.
  • Create Playlist: to create a playlist of files in one of the supported destination file formats (M3U, M3U8, PLS, WPL).
  • Create Shortcut: to create file/folders shortcuts in the destination folder.
  • Copy to Clipboard: to copy the desired file information to the system Clipboard.
  • Change Properties: to change file date, time and attributes.
  • Ignore: to ignore files/folders and skip them during process

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...