Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Stud

Hjälp mig hitta metod (Modell ?) Q-Rapporter

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har ett litet dilemma och tror Excel kan vara lösningen.
Gäller att hantera datan på rätt sätt,  med sådant jag är inte så bra på 
(Merge)

Det är dock inget måste* utan kanske är något helt annat men vi försöker...



Kvartalsrapporter

*  Årsvis, varje kvartal får jag en Rapport.xlsx 

* Rapporten innehåller redovisningsdata som härrör olika kunder.

* A kolumnen börjar uppifrån med  månad_1  
samt efterföljande  kundregister i bokstavsordning, kronologiskt fallande

*tills nästa månad_2 börjar och kunderna återkommer med nya siffror.

*Totalt blir det ca 2000 rader alltså genomsnittligt.

*Kundlistan är ju också ständigt ökande, det tillkommer ju alltså nya.
Ett fåtal bortfall finns också



Ser ungefär ut såhär:
exempelmodellering.png.3b2b4eeac2750db97a0f2deb0f477e81.png

https://imgur.com/a/seF3DSM





Vad jag vill uppnå är : 


Jag vill helst automatiskt (eller manuellt)  merga dessa Q rapporter. Slå ihop.
Till en enda ny fil som presenterar denna data på ett annat sätt

Mer övergripande, grafiskt och även bör den presenteras i vad som kan liknas en tidslinje istället  -->


Det vi behöver är ju att sammanställa kunderna.
Deras löpande räkneinformation  per  månad /kvartal.
Bygga ut detta (addera) över tid
Få en slags spårbarhet i det.





Jag har hittills gjort en manuell version av vad det kan se ut som

Där kör man istället kunderna i en egen kolumn (A)
adderar nya över tid  ,  gör ingenting åt inaktiva.
bygger ut kolumnerna horisontellt med   Årtal   /Q1 /Q2  /Q3  /Q4    -    Årtal ... osv
som i sin tur innehåller alla siffror lodrätt.

På detta sett synliggör man enkelt när kunder tillkommer.
När deras siffror börjar rulla in...
Man ser också det uppdelat på varje kvartals 3 månader.
Vi kan då enklare se/dra slutsatser. Trender, spåra inaktivtet mm.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att du ska ta en titt på Powerpivot som kan ta samma databasliknande strukturer i rapporter. Inte helt säker på att det löser ditt problem men ta en titt och se om du kan begripa hur detta exempel är gjort och om du kan dra nytta av verktyget.

 

Data

https://archive.codeplex.com/?p=powerpivotsdr

Lite text

https://support.office.com/en-us/article/get-started-with-power-pivot-in-microsoft-excel-fdfcf944-7876-424a-8437-1a6c1043a80b

 

det gäller dock, som alltid i Excel, att allt är lättast om dina data byggs som i en relationsdatabas.

Jag har inte mer erfarenhet av Power Pivot än att jag för några år sedan tittade på ett exempel. Kraftfullt men kanske inte rätt för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...