Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

433MHz räckviddsförlängning?


FreThor

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja förlänga räckvidden på ett system som kommunicerar med 433MHz.

Men jag är inte ute efter en ren signalförstärkare så jag pratar med hela kvarteret... Dagens system har en kort räckvidd på nånstans mellan 0.5 och 1 meter, och det räcker bra så, men jag vill kunna flytta de två enheterna längre ifrån varandra och behöver alltså nån form av brygga, "man in the middle"-lösning, och det jag skulle föredra är en trådbunden lösning. Dvs jag ersätter mottagaren med en annan mottagare, sen en lång sladd (ca 10 meter) och sen en ny sändare i andra änden som står nära den riktiga mottagaren. Se bifogad bild där exemplet är en enhet som frågar efter en temperatur och får svar tillbaka.

Jag behöver alltså inte avkoda några meddelanden utan bara skicka dem vidare till andra änden. Kommunikationen går åt båda hållen.

Finns det färdiga system att köpa? Annars gärna förslag på komponenter som kan plockas ihop till ett fungerande system. 

433.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev FreThor:

ett system som kommunicerar med 433MHz

 

Vilket system är det? Alltså vilken utrustning, vilket fabrikat, är det som hanterar den korta sträckan idag?

Bra om man kan få hela bilden klar för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sonens insulinpump, Omnipod... Han har diabetes och det skulle hjälpa vår nattsömn oerhört om vi slapp kliva upp flera gånger under natten för att justera hans blodsocker och istället göra det från vår egen säng. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Låter riskabelt men om man tänker efter så är ju enheterna synkade/kodade med varandra.

 

Kan bli knepigt hitta produkt för detta då det oftast är åt andra hållet man vill överföra signaler, alltså tråd-radio - - - radio-tråd

Blir nog en förstärkare i stället då, typ denna

http://www.carymart.com/1000m-315mhz-433mhz-wireless-rf-signal-repeater-p-1632.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med min lösning behöver ju ingen avkodning ske alls, bara samma signal/meddelande in i ena änden och ut i andra.

Den du länkade till försöker ju vara smart och skulle lära sig meddelanden och det funkar ju inte alls i det här fallet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis vars son har diabetes och där har både sonen och föräldrar en app i sina telefoner där de kan se värdena och justera insulinet. De behöver inte vara nära varann men sonen mobil måste vara i närheten pumpen.

 

Kolla med ditt landsting om det inte finns samma utrustning där? 

 

Att hålla på med hemmabyggen när det är risk för liv anser jag inte att man ska hålla på med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev FreThor:

Men med min lösning behöver ju ingen avkodning ske alls, bara samma signal/meddelande in i ena änden och ut i andra.

Ja, det var så jag menade, att befintlig utrustning är kodad mot varann varför ev. länk inte behöver vara det.

 

12 timmar sedan, skrev FreThor:

Den du länkade till försöker ju vara smart och skulle lära sig meddelanden och det funkar ju inte alls i det här fallet. 

Just den var bara en sökträff på "433Mhz Wireless RF Signal Repeater"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Har en kompis vars son har diabetes och där har både sonen och föräldrar en app i sina telefoner där de kan se värdena och justera insulinet. De behöver inte vara nära varann men sonen mobil måste vara i närheten pumpen.

 

Kolla med ditt landsting om det inte finns samma utrustning där? 

 

Att hålla på med hemmabyggen när det är risk för liv anser jag inte att man ska hålla på med.

 

 

Vi har utrustning så vi kan hålla koll på nivåerna på håll, det är rätt vanligt även om många (fe flesta) lösningar bygger på privata inköp som inte tillhandahålls av landsting eller är "FDA approved" eller vad det kan heta (t ex vår variant). 

Det finns även privata initiativ att koppla ihop mätning med styrning, sk loopning, men det är inte det jag är ute efter. Och det finns pumpar som själva kan stoppa insulinet om patienten riskerar att bli låg. Dock finns ännu inga godkända som både kan gasa och bromsa även om det är system på gång.

Något färdigt system där jag på håll kan styra insulinpumpen vet jag inte om och jag har ändå läst allt jag kommer över det sista halvåret sedan han fick sin diagnos.

 

Så, oavsett ditt råd att inte bygga nåt själv, så anser jag att det beslutet bör jag och vår familj få ta själva efter att ha utvärderat lösning och eventuella risker med vald lösning. Förutom sonens välbefinnande handlar det även om att resten av familjen ska överleva, både individuellt och som familj. Att leva med diabetesbarn kan möjligen jämföras med kolikbarn, fast en kolik som inte går över utan kräver passning dygnet runt, livet ut, även om barnet kommer att kunna sköta mer och mer själv, när det blir äldre och får mer rutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...