Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta DNS på TG799


PCsnubben

Rekommendera Poster

Och har man flera datorer, så kan man ställa in dns i datorn på den ena, och köra auto via routern på den andra?

 

Om man använder VPN då, som man ställt in i routern? Om man då ställer in manuell DNS på en av sina PC,  går den då "förbi" routern och VPN då? 

 

Om man skulle ställa in manuell DNS på alla sina enheter, kan man stänga av DNS i routern?

 

En router är ju även en brandvägg, sätts den ur spel om man sätter manuell DNS på sina enheter? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja, varje dator bryr sig bara om sina egna inställningar och har ingen aning om vad du har ställt in i någon annan dator (eller i routern för den delen).

 

2. Nej, om du har ställt in VPN i routern lär ju all trafik ut från routern gå via VPN, dvs datorns DNS-fråga går via VPN till den DNS-server som är inställd i datorn.

 

3. Kan inte påminna mig att det har gått att stänga av DNS-funktionen i någon router jag har haft.

 

4.Nej, brandväggen är en helt annan funktion än DNS-server. Brandväggen kontrollerar att ett inkommande datapaket matchar ett tidigare utgående datapaket. DNS-funktionen i routern tar hand om inkommande DNS-frågor och vidarebefordrar dem till den DNS som är inställd i routern, och vidarebefordrar svaren i andra riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2018-08-15 på 21:23, skrev Mikael63:

Okej, den låg lite lurigt till men där kunde jag passa på att ändra slutadressen.

 

Kommer inställningarna där att ignorera inställningarna här?

image.png.01c14fe2e8074dcbf47b683bcb784caa.png

Tjena,

letar också efter att kunna ändra dns men min meny i routern ser helt anorlunda ut, finns det sätt att ändra i denna med

telia technicolor.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vad som finns under Local network (som väl är det som närmast motsvarar Hemnätverk som finns i andras bilder)?

 

Men det är inte ovanligt att Telia har tagit bort inställningar i sina routrar för att slippa konstiga frågor i supporten när folk har ändrat så att internetanslutningen inte längre fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara ett annat gränssnitt. Bara att leta.

Själv har jag bytt ut Telias gateway med ovanstående gränssnitt varför jag inte kan hjälpa till att leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry jag var lite oklar, har letat och hittad, men jag kommer inte längre än att jag kan se vad som står, men det går ej att ändra, men det kanske är så att telia har gjort det omöjligt att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. I min nya gateway från Telia (Sagemcom) kan jag inte heller ändra under IPv4 men under IPv6 finns den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...