Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta DNS på TG799


PCsnubben

Rekommendera Poster

På Telias Router Technicolor TG799TSvn v2
Kan man byta DNS till Googles servers i den, eller är inställningarna låsta ?
 
Om man kan, var går man in och gör det ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev PCsnubben:

Den delen

Tråden löst eller kvarstår grundfrågan, att kunna ändra i routern?

 

Kollade i min Telia-router och DNS tycks inte vara konfigurerbart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, den låg lite lurigt till men där kunde jag passa på att ändra slutadressen.

 

Kommer inställningarna där att ignorera inställningarna här?

image.png.01c14fe2e8074dcbf47b683bcb784caa.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Inte ignoreras, de byts ju ut mot de du väljer.
Starta om routern, så bör de synas om de inte syns på en gång efter du ändrat.

 

 

Okej, den låg lite lurigt till men där kunde jag passa på att ändra slutadressen.

Kommer inställningarna där att ignorera inställningarna här?

image.png.01c14fe2e8074dcbf47b683bcb784caa.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev PCsnubben:

Inte ignoreras, de byts ju ut mot de du väljer.

 

Fast på det stället där du ändrat till 8.8.8.8 har jag 0.0.0.0 men i inställningar för internet är det 192.167.199.33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

Fast på det stället där du ändrat till 8.8.8.8 har jag 0.0.0.0 men i inställningar för internet är det 192.167.199.33

 

0.0.0.0 är Routerns standard. 

Jag vet inte varför de programmerat routern på det viset, det är ologiskt. Men med 0.0.0.0 där, så blir det 192.x.x.x

Som det inte blir om du anger 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på rätt ställe. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Okej, den låg lite lurigt till men där kunde jag passa på att ändra slutadressen.

 

Kommer inställningarna där att ignorera inställningarna här?

image.png.01c14fe2e8074dcbf47b683bcb784caa.png

Det är är väl en status-sida och inte en inställningssida, dvs vad för DNS som används just nu av routern. Eller?

195.67.199.33 är en av Telias DNS-servrar.

 

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Fast på det stället där du ändrat till 8.8.8.8 har jag 0.0.0.0 men i inställningar för internet är det 192.167.199.33 

0.0.0.0 betyder samma sak som när man i datorn väljer att man vill ha automatisk tilldelning av DNS-server, dvs enheten kommer att fråga närmast överliggande enhet i nätverket om en lämplig DNS-server. Normalt får då routern tillbaka internetoperatörens DNS-server (i Sverige oftast snabbare svar från den än från Googles DNS-servrar), och datorn routerns IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, min erfarenhet är snabbare och stabilare svar från Googles servrar, alltså 8.8.8.8 och 8.8.4.4 

 

Dessutom kan operatören begränsa sidor och tjänster (Om de önskar) om man kör via deras DNS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev PCsnubben:

Nja, min erfarenhet är snabbare och stabilare svar från Googles servrar, alltså 8.8.8.8 och 8.8.4.4 

 

Dessutom kan operatören begränsa sidor och tjänster (Om de önskar) om man kör via deras DNS. 

När det gäller svarstider från olika DNS-servrar kan det nog variera beroende på var man bor i landet och hur långt bort leverantörens DNS-server är. Jag mätte för kanske 10 år sen och då var det absolut längre tider för DNS-anrop mot Googles DNS-servrar än min leverantörs.

 

Google sparar väl info om en i stället, så för min del väger det mycket tyngre. OpenDNS är en öppen DNS-server om du vill pröva något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men spara information kan ju alla göra oavsett vilken man väljer. 

 

Finns opendns och ett antal till man kan prova. Finns även onlinetjänster att jämföra olika dns med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte använder leverantörens DNS-server så har ju leverantören mycket stora möjligheter att spara allt du gör, så att använda deras DNS-server kan jag inte se gör någon större skillnad. För Google är allt jag gör intressant för reklamändamål, så är det ju inte med leverantörens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du har ju inte med din internetleverantörs DNS-servrar direkt, utan eventuellt (vet ju inte vad du har ställt in i routern när du tog den bilden) bara indirekt via routern och det fördröjer ju det hela något att gå i två steg. Om du ändrar DNS-servrar i routern i stället för i datorn så kommer du alltså inte att få det lika snabbt. Jag skrev alltså in min internetleverantörs DNS-servrar i Windows inställningar för nätverket.

 

Men det var för 10 år sen, numera har ju webbsidorna blivit så komplexa att tiden för att göra namnuppslagningen är försumbar jämfört med att hämta sidorna så nu bryr jag mig inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag samma fråga för en annan TeliaRouter
Den heter TG799VAC Extreme
I den hittar jag INTE någon möjlighet att byta DNS

Nån som har tips om det ?

(Kanske ska jag starta en ny tråd för denna fråga ) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev PCsnubben:

Min  routers IP står med, och den använder ju min Internetoperatörs DNSer...
Kommer på 9e plats...

Som sagt det tar längre tid att gå i två led med DNS-frågor än att fråga direkt.

 

18 minuter sedan, skrev PCsnubben:

Jag samma fråga för en annan TeliaRouter
Den heter TG799VAC Extreme
I den hittar jag INTE någon möjlighet att byta DNS

Nån som har tips om det ?

(Kanske ska jag starta en ny tråd för denna fråga ) ?

Telia har haft (kanske har) en del routrar där de har stängt ute all åtkomst till sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur menar du med
"Som sagt det tar längre tid att gå i två led med DNS-frågor än att fråga direkt."

Om jag ställer in exempelvis Googles DNS i min enhet, tex en laptop, går den "förbi" inställningen i min router då ? Så att det blir oväsentligt vad routern är inställd på att använda som DNS ? Om det är så, kunde jag väl helt stänga av DNS i routern ? (ifall det går )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst hela tråden? 

Det går inte att ändra DNS i den nya routern. Hittar ingenstans för att göra det.

 

Om jag ändrar i datorn, har den inställningen prioritet då, eller vilken inverkan har då inställningen i routern? Har den ingen betydelse alls? Kan man helt stänga av dns i routern om man ställer in det i sina enheter istället? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man ställer in i datorn är det som datorn använder.

Ställer man in automatisk tilldelning av DNS-servern kommer den att få routerns IP-adress som DNS-server och skicka alla DNS-förfrågningar till routern som i sin tur frågar en annan DNS-server, efter hur den är inställd.

Ställer man in en viss DNS-server i datorn är det den som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...