Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WordPad - hur att ställa in (justera).


Solspindeln

Rekommendera Poster

I Stycke på WordPad är Radavstånd inställt på 1.15 och Lägg till 10 punkters utrymme efter stycke ikryssad.

 

Var ändrar man dessa inställningar så Radavstånd blir 1,0 i grundinställningen och Lägg till.... är urkryssad?

 

Letat i forumet men ej funnit....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något måste tydligen vara ikryssat. Nu ändrade jag mitt radavstånd till 1.0 och då blev det så här:

 

1873234402_WordPadradavstnd.thumb.png.bc884e0abec546c602c875c9500eba13.png

Tillägg

Nämen det går visst att ta bort tilläggsbocken!

128921434_WordPadtabortbock.png.2ebc6bc51b39a529062f1067f07e1b9a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari,

i ett öppnat dokument så går det att ändra, men jag vill kunna ställa in värdena i en grundinställning.

Så de ligger kvar när jag öppnar ett nytt dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt följande svar på SuperUser så är Wordpads standardinställningar inbyggda i programmet och går inte att ändra på hur som helst. Dom erbjuder ett förslag på hur du kan göra med hjälp av ett program som heter Resource Hacker, men jag skulle inte rekommendera det om du inte vet vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev .M:

Dom erbjuder ett förslag på hur du kan göra med hjälp av ett program som heter Resource Hacker, men jag skulle inte rekommendera det om du inte vet vad du gör.

Då är det nog säkrare att byta till ett modernare ordbehandlingsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Solspindeln:

i ett öppnat dokument så går det att ändra, men jag vill kunna ställa in värdena i en grundinställning.

Så de ligger kvar när jag öppnar ett nytt dokument.

 

Ett alternativ kan vara att göra önskade ändringar och spara som ett malldokument som du sedan utgår ifrån. Skrivskyddar man det så riskerar man inte att råka spara det av misstag, om man inte först gjort en kopia för ett nytt dokument. Då blir det automatiskt "Spara som ..." i stället.

 

Har inte WordPad en egen filändelse för malldokument, som t ex Word har, så kan man skrivskydda i filsystemet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Då är det nog säkrare att byta till ett modernare ordbehandlingsprogram.

Precis, trodde inte WordPad fanns kvar.

Det tipsades ju nyligen här om ett gratisprogram, FreeOffice.

Jag har prövat det (tidigare versioner) och det är kompetent. En sak med just "free" är att programinställningar inte sparas varför detta med om radavstånd sparas eller ej bör kollas upp först.

(annars finns ju ex. Libre Office)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med WordPad är att det laddar blixtsnabbt, och jag använder det bara när jag kopierar och spar, där formateringen är oviktig. För dokument har jag naturligtvis andra program.

Kollar runt efter något annat lika enkelt och snabbladdat program.

Håller med dig .M, varför "röra till det" helt i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Solspindeln:

laddar blixtsnabbt, och jag använder det bara när jag kopierar och spar, där formateringen är oviktig

Vid sådana tillfällen har jag sedan länge använt mig av https://www.notetab.com/notetab-light

Fast Anteckningar/Notepad i Windows startar ju snabbt också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoteTab Light kan jag också rekommendera. Jag har använt det i massor av år och satte det tidigt som mitt standardprogram i stället för Windows Anteckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoteTab Light blir ett Bra komplement.

Lite vissen känsla av att redan ha, det jag sökte... Anteckningar.....

Där går inte att infoga Bilder, men det får jag "stå ut med"  och använda WordPad, vilket jag LÄTT! gör.

Tack! för Tipsen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Wordpads filformat, är det något spritt format?

För om det är ett specialformat är risken stor att stöd för det filformatet försvinner framöver eftersom det är så få som använder Wordpad, dvs det kan vara viktigt att konvertera alla befintliga Wordpad-filer till något mer framtidssäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordpad använder primärt Rich Text Format och det är Microsoft egna format, men jag tror att specarna är tillgängliga för allmänheten så i det finns och kommer nog finnas möjlighet till verktyg som kan konvertera rtf till andra format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...