Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VIRUS


Qvirre

Rekommendera Poster

Hej!

Då var det dags igen,efter några år.

Har fått något antingen i DATORN,eller på facebook,det skickas ut nån sorts reklam,om att köpa iphone billigt från mig,till alla i min "Vänlista".

Har sökt igenom datorn med ESET online scanner,även "Kaspersky free"och dom hittade en del skit.

Har även ändrat lösenord på facebook,det är lugnt nån dag,men sen fortsätter det.

Vet någon nånting om det här????

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du menar till att det skickas meddelanden till vänner i Facebook bara så låter det som att det är något med Facebook och inte i datorn.

Jag har för mig att man någonstans i Facebook kan se information om inloggningar. Se om du kan hitta det och se om där finns något du inte känner igen.

 

Man kan också tänka sig att det är någon olämplig app som du har installerat i Facebook, så gå igenom dem noga och se om det är någon som tillkommit, eller kanske uppdaterats, nyligen eller som du inte längre behöver.

 

Kan du hitta igen loggarna från de två online-skanningarna?

Esets logfil bör finnas här: C:\users\%userprofile%\appdata\local\temp\log.txt och du kan klistra in det i adressfältet i Utforskaren. När det gäller Kaspersky kan du pröva med att söka i Utforskaren med ordet kaspersky. Klistra in innehållet i loggfilerna i ditt svar eftersom de kan ge ledtrådar om vad som är på gång i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,tyvärr så hittar jag inte någon av loggarna.

Jo jag menar att det bara är på facebook som det skickas meddelande,och det är bra ett och det börjar med:"är det verkligen möjligt att köpa en Iphone för några kronor som jag gjorde osv osv".

Men jag har bett alla som får det här att anmäla det, vilket också flera har gjort

Men på facebook där får jag bara rådet att dom ska hjälpa mig med säkerheten,vilket innebär att jag ska byta "Lösenord".

Jag drog samma slutsats som du,att det är facebook och inte datorn,för om det varit datorn så borde det ha gått ut på mailen,men nån sa att det var ett "virus" därav genomsökningarna

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att det dyker upp lite då och då på Facebook i en del grupper jag är med i. Jag vet inte hur de löser det men enklast är väl att byta lösenord.......kanske 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog fortfarande inne på att det kan vara en app i Facebook som du har delat för mycket information med. Jag har för mig att om man delar ut för mycket info till vänners vänner så kan oönskade saker också inträffa (Cambridge Analytics utnyttjade väl detta).

 

Kolla det som står i artiklarna:

https://m3.idg.se/2.1022/1.670743/10-dolda-facebook-tips-sa-enkelt-gor-du-ditt-konto-betydligt-sakrare

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652453/vem-ser-vad-facebook

https://m3.idg.se/2.1022/1.699747/facebook-konto-snokande-tredjepartsappar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia,för länkarna till artiklarna.

Tror jag kommer att lösa det här med hjälp av dom,och jag tror också du har rätt i att det kan vara en "App".

Jag är ju ingen vän av facebook direkt,det är nog inte så harmlöst som dom vill göra gällande.

Byta lösenord fungerade inte,så det blir nog att rensa  bland "grupperna" man är med i.

Tack än en gång för "Länkarna"

Qvirre

Avlyssning...jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...