Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagra foto och dokument i molnet


NilsW

Rekommendera Poster

Jag står i färd med att flytta mina lagrade filer från Dropbox till Google Drive pga. att min Samsung kampanj på 48GB upphör och Dropbox enbart erbjuder 2GB gratis lagringsutrymme

Eftersom jag redan använder Google Drive (också) så vill jag flytta alla filer från Dropbox till Google Drive

 

Det finns en spännande sajt som heter Multcloud där man kan registrera alla sina molnlagringstjänster, ex OneDrive, Dropbox, Google Drive och Box men hur trygg är man med dessa 3.de parts sajter?

 

Att lagra mina foto och dokument på Google Drive har jag inga betänkligheter med men här kommer alla mina filer att passera en okänd leverantör och vem vet vad de kan tänkas använda innehållet till?

 

Kanske jag överreagerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur exakt fungerar detta, en tredjepart som ska vara med och synka min filer mellan mina molntjänster, och var ligger denna server någonstans? Vem står bakom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Använd ett krypteringsprogram (encryption software) på alla filer och mappar innan de lämnar din dator och hamnar ute på olika suspekta molnlagringstjänster. VeraCrypt är väl ett av de bästa och säkraste programmen att använda. Men det finns säkert andra med samma höga säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen USB-disk eller kan låna en temporärt?

Själv har jag absolut inget viktigt i det ena eller andra molnet, särskilt om servern ligger i USA.
Fast jag rest dit 12-15 gånger förr om åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Har du ingen USB-disk eller kan låna en temporärt?

 

Jo, jag har USB diskar också men i detta fallet handlar det om dokument och foto som jag vill dela med vänner.

Jag har redan en 4TB NAS (i RAID 1) men vill inte ansluta den till internet utan här handlar det om ett urval av filer.

(pga. delningen med vänner faller också krypteringen bort)

 

Jag var tveksam till den här tredjeparts lösningen och jag är tydligen inte ensam om detta så nu "drar & släpper" jag filerna mellan Dropbox och Google Drive. Visserligen tar det lite tid eftersom filerna hela tiden måste gå via min egen dator men å andra sidan handlar det bara om bandbredd. (och jag känner mig tryggare ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Och hur exakt fungerar detta, en tredjepart som ska vara med och synka min filer mellan mina molntjänster, och var ligger denna server någonstans? Vem står bakom?

Multicloud som princip kan man läsa om på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Multicloud och finns nog från flera företag, men sen verkar det som att Nils syftade på en produkt från ett visst företag. I allmänhet så är jag tveksam till multicloud men som med mycket så beror det ju också på vilket företag som det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

...men sen verkar det som att Nils syftade på en produkt från ett visst företag.

 

Yes, i detta fallet handlar det om https://www.multcloud.com men i princip är inte företaget/produkten det väsentliga utan just som Cecilia skriver om trovärdigheten i multicloud-företagen. De blir så att säga navet i hela mitt utdelade liv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. det företaget är ju det som gör det utmärkta programmet AOMEI Partition Assistant. Vet inte om detta företag är mer eller mindre pålitligt än något annat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kunna tänka mig att använda det programmet, men att skicka rätt privata filer till ett kinesiskt företag är jag tveksam till. Kinesiska företag har blivit påkomna med ett och annat olämpligt under åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...