Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad kan trigga en brandvarnare?


Mikael63

Rekommendera Poster

Nu är jag nyfiken - igen..

För någon vecka sedan meddelade man mig om att "batteriet till brandvarnaren i pannrummet är urtaget".

Detta i sig är ju inget märkligt, alla med brandvarnare vet ju att varnaren börjar "småpipa" när batteriet bör bytas.

 

Igår hörde jag brandvarnaren i hallen pipa men inte det där "småpipet" utan två "riktiga pip", ungefär som när man testar brandvarnaren. Detta vid två tillfällen med några minuter mellan.

Dock inget mer och vid test fungerar den. Batteriet verkar okej.

 

Fick då informationen att det var så brandvarnaren i pannrummet betett sig också. Satte därför tillbaka batteriet igen (hade inte bytt, hrm..) efter att ha mätt upp det.

Så idag på morgonen sätter brandvarnaren igång att larma, "på riktigt", fast med några korta uppehåll mellan.

 

Så vad är det som kan få en brandvarnare att falsklarma?

Visst - den i pannrummet är väldigt gammal, den äldsta jag har och skulle säkerligen behöva bytas.

Den i hallen är väl vid det här laget också gammal men betydligt yngre än den i pannrummet.

Om man ska skylla på ålder - vad är oddsen för att detta händer på två varnare av olika modeller och ålder i princip samtidigt?

Två varnare som dessutom är nära varandra "geografiskt".

Värme och eller fukt? Ja, det är möjligt men vid alla tillfällena var det jämförelsevis bra klimat jämfört med ex. veckorna före.

Något som avger luktlös gas med karaktär som varnaren triggar på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl en del som kan trigga igång en brandvarnare.

Förutom batterivarning, så kan ju en varnare bli för gammal, få svårare att indikera vissa ämnen i luften, och det kan bli felpip, möjligt att det kan bli felpip om man blandar olika modeller, men kanske då handlar om gamla modeller?

 

Har själv för vana att köra med samma modell för nästan alla varnare, dom är seriekopplade utan tråd, då får man samma möjlighet till att dom verkligen reagerar på samma sak, samma sätt, och samtidigt och att byta batteri varje år vid samma tid, oavsett behov eller inte, också för att då vet man att det är så optimalt som möjligt. Och jag slipper nästan alla varningspip. Har faktiskt två olika modeller på varnarna, ena modellen är kopplad mot vaktcentral, andra modellen är vår eget interna brandsystem.

Och testar allt en gång i månaden naturligtvis.

 

 

Både batteri och varnare har ju ett bäst före datum, en varnare bör man ju ha i max fem år, men det ska stå ett bäst före datum på varnaren.

Det är ju de aktiva ämnena som på sikt blir för gamla och får svårt att känna av farliga gaser/ämnena i luften.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip finns det två typer av brandvarnare för hemmabruk: optisk sensor och joniserande sensor som har en viss radioaktiv källa.

Den sen senare modellen är mer tillförlitlig och vanligare skulle jag tro för hemmabruk, men båda typerna har sina funktioner och skulle må bäst av att komplettera varandra vilket dom oftast gör i industriell miljö.
Tryggsaker.se Så fungerar en brandvarnare

 

Så jag är mer förvånad att det inte hänt tidigare med tanke på att dessa har ett utgångsdatum som ingen någonsin nämner eller ens vet om.

 

Förövrigt lite OT:

Brandvarnare: varför är det så löjligt hög frekvens på dessa?

Äldre personer som får svårare med hörseln med ålder hör inte dessa pip eller tjut i detta frekvensensomfång!

Allt över 16KHz blir ett regelrätt problem.

 Och även jag kan tycka det är i fel lyssningsområde för att klart höra denna från ett annat rum, särskilt när man sover.

Dessutom tar sig ljud med lägre frekvens lättare genom väggar.

Så varför är inte en modern brandvarnare anpassad för bla. väggar och äldre och dom med hörselproblem?

;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Det kanske kan anses som "standard" med detta ljud, att om det tjuter på detta sätt hos någon så är det brandvarnaren och inte mobilen, äggklockan eller väckaren.

Fast inget hindrar väl att det är växelvis hög och låg frekvens. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...