Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mr Andersson

Postnord

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som jag upplever det, är det stor skillnad på "Post Nord Privat" och "Post Nord Företag". 

När jag privat beställer saker har jag ibland de problem som många andra skriver ; uteblivna avier, paket som inte finns att hämta trots avi etc. 

Men vi använder även Post Nord på jobbet och det fungerar klockrent. De kommer och hämtar paket när de ska, vi får paket på utsatt tid. Det funkar helt enkelt. 

Är det någon intern skillnad på detta hos Post Nord?

Jag köper ibland privat av samma leverantörer som vi köper av från jobbet och det blir genast problem (privat).

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företagspaket prioreteras och det gäller de flesta budfirmorna. För några år sedan, hade posten ett dotterbolag PEX som vemsomhelst kunde ansluta sig till. Det rollade på bra centralt i STHLM men problemet var att körningarna var blilliga som fan. PEX konkade sedan. Men de har nog likadan verksamet/avdelning nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har upplevt postnord som väldigt fungerande, lite långsamma kanske. Det brukar gå snabbt för mitt paket att komma fram till Sveriges gräns, men ifrån Arlanda eller Malmö så tar det tid. Men när det väl kommit till utlämningsställe så fungerar det jättefint.

Kanske för att jag bor i stort sett gångavstånd ifrån en av deras stora sorteringsplatser så fungerar det lite bättre än för andra. Men jag tycker postnord sköter sig bra... Om än lite långsamma.

Redigerad av .M
Stavning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Samma skillnad här i Göteborg. Men det behöver inte vara så, att skillanden är mellan Företagsmottagare funkar bra, leverans till adress) och Privatamottagare (vi kunde inte nå dig) så du får hämta på utlämningsstället.

Jag har själv jobbat på Postens företagspaket med lossning, sortering, lastning på en terminal i Göteborg 1 år, 1993 - 94.

När posten kommer till terminalen sorteras den efter områdesadresser.

Varje område har sedan en chaufför som lastar områdets paket i sin bil.

Och för det ska funka bra så har ju chauffören samma område hela tiden. Så hen lär känna det.

Det betyder att där jobbet ligger 6 km från där jag bor är det en annan chaufför. Som alltid levererar till godsmottagningen som hen vet är öppen från 0700 - 1600.

Så jag brukar ange jobbets leveransadress. Ibland för att vara säker på att det inte blir något strul.

För hemma strular det.

Den enda gången jag fått paket till dörren var när jag beställde expressfrakt från Kina för ca 400kr.

8 dagar senare ringer det på dörren 0900 och där står en dam med paket. Jag kvitterar och frågar varifrån hon kommer ? Postnord !

Jag är hemma och sitter och läser tidningen när jag får ett SMS 1100 ( 2 timmar senare !) om att Postnord sökt mig men inte kommit i kontakt med mig !

Min gissning är en Postnordchaufför har expresspaketen, en annan chaufför före kl 16 00 paketen.

Den senare Postnordchauffören har problem.

Beställer en pryl från England jag kan följa paketet. Den dag det ska levereras stannar jag hemma.

När det inte kommit på eftermiddagen går jag in på den engelska spårningssiten och får reda på att man inte kunnat leverera för Porten till gatan var låst ! #

Men det finns ingen Port till gatan som är låst dagtid ! Bara låst mellan 2100 och 0600.

Så min slutsats blir att Postnordchauffören helt enkelt inte hittar till min adress. Eller får Postnords chaufförer så många paket att de inte hinner med ?

Såg häromdagen att Postnord sökte chaufförer.

Det tyder på att arbetsmiljön inte är så bra. Som jag ser det.

Inget unikt i verksamhet. Offentlig eller privat.

Men privata brukar ju konka....

Lyckligtvis är Postnord inget stort problem.

För det mesta jag jag får kommer med DHL, UPS eller Schenker.

DHL mannen ringer och kollar om jag är hemma innan han går upp. Annars blir det utlämningsstället.

Och det är något jag kan rekommendera. När du anger adress till din leverantör, se till att få med ditt mobilnummer.

För då kan man ringa och kolla om du är hemma. Och skicka SMS om att paketet är på utlämningstället.

Vad det gäller AVI så har jag råkat ut för att ett paket jag skickade till ett företag inte kom fram.

Så mottagaren ringde mig och undrade vad som hänt.

Jag använde spårningstjänsten och kunde se att paketet legat 2 dagar på Postens utlämningsställe.

Men någon AVI hade dom inte fått. Nåja med mina uppgifter på godsnummer, mottagare osv. över telefon så kunde dom få ut paketet på utlämningsstället.

# Det här paketet blev en sorglig historia. Jag besöker utlämningstället nästa dag och frågar efter paketet. Det har inte kommit. Besöker på nytt utlämningstället 3 dagar efter "Porten till gatan var låst"

Man spårar paketet. Efter misslyckat komma in "Porten till gatan var låst" så gick paketet till en Terminal i Högsbo i Göteborg, sedan gick det till en Terminal i Härryda 2 mil från Göteborg.

Nu var paketet i Segeltorp utanför Stockholm. "Under transport". Några dagar senare kunde jag hämta ut paketet på utlämningsstället i Göteborg.

Med tanke på att det finns privata företag som sköter den här typen av frakttjänster bättre än Postnord

(DHL, Schenker, UPS enligt min erfarenhet) så tycker jag att Postnord ska byta ägare.

Säljas ? Börsintroduceras ? Som man gjorde med Telia ?

För jag ser inte att Postnord i dagens skick har något berättigande.

Vad gör Postnord bättre än konkurrenterna ? Som jag upplever det INGENTING !

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu