Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postnord


Mr Andersson
 Share

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Som jag upplever det, är det stor skillnad på "Post Nord Privat" och "Post Nord Företag". 

 

När jag privat beställer saker har jag ibland de problem som många andra skriver ; uteblivna avier, paket som inte finns att hämta trots avi etc. 

 

Men vi använder även Post Nord på jobbet och det fungerar klockrent. De kommer och hämtar paket när de ska, vi får paket på utsatt tid. Det funkar helt enkelt. 

 

Är det någon intern skillnad på detta hos Post Nord?

 

Jag köper ibland privat av samma leverantörer som vi köper av från jobbet och det blir genast problem (privat).

 

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Postnord

Jag har upplevt postnord som väldigt fungerande, lite långsamma kanske. Det brukar gå snabbt för mitt paket att komma fram till Sveriges gräns, men ifrån Arlanda eller Malmö så tar det tid. Men när det väl kommit till utlämningsställe så fungerar det jättefint.

 

Kanske för att jag bor i stort sett gångavstånd ifrån en av deras stora sorteringsplatser så fungerar det lite bättre än för andra. Men jag tycker postnord sköter sig bra... Om än lite långsamma.

Redigerad av .M
Stavning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma skillnad här i Göteborg. Men det behöver inte vara så, att skillanden är mellan Företagsmottagare funkar bra, leverans till adress) och Privatamottagare (vi kunde inte nå dig) så du får hämta på utlämningsstället.

Jag har själv jobbat på Postens företagspaket med lossning, sortering, lastning på en terminal i Göteborg 1 år, 1993 - 94.

När posten kommer till terminalen sorteras den efter områdesadresser.

Varje område har sedan en chaufför som lastar områdets paket i sin bil.

Och för det ska funka bra så har ju chauffören samma område hela tiden. Så hen lär känna det.

Det betyder att där jobbet ligger 6 km från där jag bor är det en annan chaufför. Som alltid levererar till godsmottagningen som hen vet är öppen från 0700 - 1600.

Så jag brukar ange jobbets leveransadress. Ibland för att vara säker på att det inte blir något strul.

För hemma strular det.

Den enda gången jag fått paket till dörren var när jag beställde expressfrakt från Kina för ca 400kr.

8 dagar senare ringer det på dörren 0900 och där står en dam med paket. Jag kvitterar och frågar varifrån hon kommer ? Postnord !

Jag är hemma och sitter och läser tidningen när jag får ett SMS 1100 ( 2 timmar senare !) om att Postnord sökt mig men inte kommit i kontakt med mig !

Min gissning är en Postnordchaufför har expresspaketen, en annan chaufför före kl 16 00 paketen.

Den senare Postnordchauffören har problem.

Beställer en pryl från England jag kan följa paketet. Den dag det ska levereras stannar jag hemma.

När det inte kommit på eftermiddagen går jag in på den engelska spårningssiten och får reda på att man inte kunnat leverera för Porten till gatan var låst ! #

Men det finns ingen Port till gatan som är låst dagtid ! Bara låst mellan 2100 och 0600.

Så min slutsats blir att Postnordchauffören helt enkelt inte hittar till min adress. Eller får Postnords chaufförer så många paket att de inte hinner med ?

Såg häromdagen att Postnord sökte chaufförer.

Det tyder på att arbetsmiljön inte är så bra. Som jag ser det.

Inget unikt i verksamhet. Offentlig eller privat.

Men privata brukar ju konka....

 

Lyckligtvis är Postnord inget stort problem.

För det mesta jag jag får kommer med DHL, UPS eller Schenker.

DHL mannen ringer och kollar om jag är hemma innan han går upp. Annars blir det utlämningsstället.

 

Och det är något jag kan rekommendera. När du anger adress till din leverantör, se till att få med ditt mobilnummer.

För då kan man ringa och kolla om du är hemma. Och skicka SMS om att paketet är på utlämningstället.

 

Vad det gäller AVI så har jag råkat ut för att ett paket jag skickade till ett företag inte kom fram.

Så mottagaren ringde mig och undrade vad som hänt.

Jag använde spårningstjänsten och kunde se att paketet legat 2 dagar på Postens utlämningsställe.

Men någon AVI hade dom inte fått. Nåja med mina uppgifter på godsnummer, mottagare osv. över telefon så kunde dom få ut paketet på utlämningsstället.

 

# Det här paketet blev en sorglig historia. Jag besöker utlämningstället nästa dag och frågar efter paketet. Det har inte kommit. Besöker på nytt utlämningstället 3 dagar efter "Porten till gatan var låst"

Man spårar paketet. Efter misslyckat komma in "Porten till gatan var låst" så gick paketet till en Terminal i Högsbo i Göteborg, sedan gick det till en Terminal i Härryda 2 mil från Göteborg.

Nu var paketet i Segeltorp utanför Stockholm. "Under transport". Några dagar senare kunde jag hämta ut paketet på utlämningsstället i Göteborg.

Med tanke på att det finns privata företag som sköter den här typen av frakttjänster bättre än Postnord

(DHL, Schenker, UPS enligt min erfarenhet) så tycker jag att Postnord ska byta ägare.

Säljas ? Börsintroduceras ? Som man gjorde med Telia ?

För jag ser inte att Postnord i dagens skick har något berättigande.

Vad gör Postnord bättre än konkurrenterna ? Som jag upplever det INGENTING !

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 months later...

Beställde varor från Göteborg för en gång skull, skulle komma till mitt utlämningsställe idag mitt på dagen, via Örebro, sista scanningen i appen var i just Göteborg på inkommande terminal igår kväll, borde sedan gå upp till Örebro under natten till idag, för en timme sedan plingar det i appen, nu är det uppe i Umeå och snurrar...Umeå!!?? Bara 70 mil fel...Beräknad ankomst på tisdag...bara 4 dagar miss, :thumbsdown: nåväl, får väl klippa gräsmattan så länge, ?, nä, tacka vet jag DHL, dom missar inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso, jag kan bara beklaga. Hoppas du snart får det oskadat och komplett.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En beställning från Wish. Sex dagar från Kina till Nederländerna. En dag från Nederländerna till "kurir" i Sverige.

Denna kurir lär ju vara Postmord. Eller jo, så måste det vara för så här 26 dagar ytterligare har jag inte ännu fått mitt paket...

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63 Du har inte fått någon spårning i postnord app? Jag väntar på ett paket från "den stora staden usa" och nu har det dykt upp i postnord appen en notis om "elektronisk förhandsinformation" och jag tror det är det paketet. Osäker då jag ärligt talat inte förstår vad dom skrivit som avsändare, men det verkade rimligt när man räknar på hur lång tid det borde ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ingen spårning, bara texten "Leverans till postlåda".

Infon i förra inlägget kommer från Wish själva.

Klarna meddelar att en leverans är på väg.

 

Vill man vara konspiratorisk skulle man kunna påstå att Svensk handel pröjsar Postmord för att de ska hålla varorna i lager en längre tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Postnord - är de bara dumma eller inkompetenta? Kanske både och?

 

Vid fler än ett tillfälle har detta inträffat:

Postnord skickar via SMS, e-post och Postnordappen ett meddelande om att leverans är på väg och att man får välja dag för detta. Det är Postnord som anger vilka dagar och vilka tider man kan välja.

Eftersom jag gärna vill ha beställda varor snarast (annars hade jag kanske väntat med att beställa) väljer jag första tillgängliga datum och tid, som, OBS! Postnord själva alltså har som förslag.

Jag får då bekräftelse om detta och statusändringar skickas fortlöpande. Så inser då Postnord att, som nu senast, ett av tre kollin, skickade samtidigt, från samma företag på samma ort, inte hinner levereras.

Försändelsen stoppas då efter något dygn. Efter ytterligare något dygn får man en ny avisering där man ska bekräfta/välja leveransval. Eftersom det är samma kollinummer som för några dagar sedan får man bara beskedet att leveransval redan är gjort. Ingenstans går det att ändra på detta.

Nästa dygn en påminnelse men det går fortfarande inte att välja ny dag/tid då detta redan är gjort.

 

Aktuellt "fall" gäller en leverans från IKEA. Jag kontaktade dem och förklarade läget. De såg att det var en delad leverans och de kunde se att allt inte var levererat. Jag hade laddat upp med några argument som att jag har handlat av IKEA och då får IKEA lösa uppkomna leveransproblem. Detta då om de skulle svara typ "Du får kontakta kundtjänst hos Postnord".

Men eftersom de, på IKEAs kundtjänst, högst troligt känner till Postnords inkompetens blev det ingen sådan diskussion utan bara "sådär, nu har jag lagt en ny beställning på de saknade artiklarna, du får dem på fredag". Återstår nu att se om de lyckas med det... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

Återstår nu att se om de lyckas med det... 

Ja och nej. Postnord levererade men det var fel delar som kom. De som saknades tidigare saknas alltså fortfarande. (och det jag fått tidigare fick jag på nytt)

Den här gången var det IKEA som strulade. Ringde och påpekade detta. Förklarade hur uselt Postnord hanterar detta. IKEA kontaktade då  Postnord medan jag väntade. Efter ett tag plingade det till i appen och då kunde jag göra nytt leveransval. Det tog ett tag innan kundtjänst var tillbaks och förklarade att den hos Postnord hade försökt skickat ut en länk men det hade inte fungerat. Via appen funkade det alltså. Jag undrade varför inte Postnord gör så varje gång och kundtjänst sa att "ja det kan man ju undra, jag ska fråga dem, jag har dem kvar i luren.."

I morgon 11:00-16:00 ska jag få det som saknas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...