Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att utöka partition


fjed

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja utöka partition F med de 200 GB som finns tillgängligt. Men det går inte, det visas grått på Utöka.

 

Om jag förstår det rätt så måste det "inte allokerade" utrymmet vara intill F partitionen. Partitionen imellan är en återställningspartition.

Hur får jag över utrymmet utan att behöva ta bort allt?

 

 

 

 

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vad är det för partition på 406 MB? 

Om den inte är viktig, alltså inte är en system/boot-partition:

- Gör en helt ny partition på 200 GB (H: tex)

- Kopiera över all data från F: till H:

- Ta bort F: och partitionen på 406 MB

- Utöka H: till 400 GB och byt enhetsbokstav till F:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev fjed:

Om jag förstår det rätt så måste det "inte allokerade" utrymmet vara intill F partitionen.

Inte bara det utan även till höger om F-partitionen.

 

Om du inte vill krångla så som Mr Andersson skriver så finns det partitionsprogram från andra tillverkare som klarar av mer på ett enkelt sätt än Windows egna Diskhanterare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Vad är det för partition på 406 MB? 

Om den inte är viktig, alltså inte är en system/boot-partition:

- Gör en helt ny partition på 200 GB (H: tex)

- Kopiera över all data från F: till H:

- Ta bort F: och partitionen på 406 MB

- Utöka H: till 400 GB och byt enhetsbokstav till F:

 

 

Jag ska prova ditt förslag.

 

Jag vet inte vad partitionen på 406 MB är för något. Innan stod det "Återställningspartition" och jag kunde inte göra något med den, inte ens ta bort den. Efter jag experimenterade med Easeus Partition Master (free) så försvann texten Återställningspartition och nu kan jag ta bort den.

 

Kan det bli fel om jag ta bort den tro? C disken har en egen Återställningspartition.

Så här ser allt ut:

Skärmklipp2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev fjed:

Jag skulle vilja utöka partition F med de 200 GB som finns tillgängligt. Men det går inte, det visas grått på Utöka.

 

Om jag förstår det rätt så måste det "inte allokerade" utrymmet vara intill F partitionen. Partitionen imellan är en återställningspartition.

Hur får jag över utrymmet utan att behöva ta bort allt?

 

Skärmklipp.JPG

 

Det borde gå att flytta återställningspartitionen intill partitionen "Storage", och sen utöka "Privat", efter att den partitionen först flyttats intill återställningspartitionen. Osäker på om det går att göra direkt från Windows eller om datorn behöver bootas från externt media, med något separat program för hantering av partitioner.


Om återställningspartitionen inte är viktig (se Mr Andersson's tips) så radera den först, flytta "Privat" intill "Storage" och utöka sedan "Privat". 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...