Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
hottiz

CD-skivan på väg bort? samt dåligt lagringsmedia.

Rekommendera Poster

Brände en mp3 cd igår då min ena bil bara tar cd-skivor.

Kom tänka på att det var herrans länge sen jag joxa med cd

bränning o så. Kollade då upp några gamla bräningar som legat

flera av dem hade så stora fel att de borde kastats.(digitala störningar

bara av att legat lagrade i skåp) cd skivor tar mycket plats i bilen också och

verkar ha dålig livslängd gentemot repor och värme.

Cd-n har ju också en begränsad lagringsyta på 700Mb.De flesta ljudsystem som säljs till

bilar o hemmet idag har ju inte ens en cd-spelare utan förlitar sig på lagrad media genom

usb-sticka, minneskort eller typ spotify. Är cd-skivans glansdagar förbi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt att CD och DVD åldras men att det beror på kvalitén på ytbeläggningen samt hur de förvaras. USB-stickor är ju inte heller så tillförlitliga som lagringsmedia. 

Även hårddiskar som bara ligger oanvända lär åldras och tappa information om man inte kör dem, enl. vad jag har hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekaniska hårddiskar dvs hårddiskar som "snurrar" har jag svårt att tro att de skulle åldras. Däremot flashminnen oavsett om det är USB-minnen, kameraminnen, SSD-diskar eller liknande måste med jämna mellanrum kopplas upp och strömbelastas annars tappar de minnet för gott.

Dvs... långtidslagring = snurrande mekaniska hårddiskar. Korttidslagring = flashminnen, SSD-diskar osv.

CD, DVD och BD diskar är bra att lagra på bara man förvarar dom svalt och mörkt. Bäst är M-DISC som sägs kunna lagras i 1000 år innan disken försämras.

800px-Logo_of_M-DISC.svg.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så kan en extern lagrings hårddisk också lägga av.

Startade upp min samsung som är runt 10år igår och la ner

allt på datorn...då jag märkte att det tog flera försök starta den

och då jag lämnat den påslagen så kollade efter 2-timmar då

hade den tuffat igång...blir köpa en ny och tanka över.

Samt att kablage och ingångar kan bli glapp med åren

och strömadaptern lägga av.

Allt är inte för evigt...hur skulle då annars teknikbolagen

överleva om vi bara köpte 1-pryl och den höll livet ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlar det om att arkivera material får man också tänka på om det finns läsare för aktuellt media i framtiden. Dessutom om det finns utrustning som hanterar aktuellt filsystem och program för de filformat som används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
36 minuter sedan, skrev hottiz:

Allt är inte för evigt...hur skulle då annars teknikbolagen

överleva om vi bara köpte 1-pryl och den höll livet ut.

Ahh, den som bara behövde köpa ett par skor som vuxen, för livet ut!

Visst vore det önskvärt med längre livslängd på prylarna men till dess får vi nöja oss med de kompromisser som passar oss bäst.

Redigerad av Thirteen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Handlar det om att arkivera material får man också tänka på om det finns läsare för aktuellt media i framtiden. Dessutom om det finns utrustning som hanterar aktuellt filsystem och program för de filformat som används.

Handlar väl snarare om att använda dom backupmedia som idag finns som man är nöjd med, och  vartefter tekniken utvecklas anpassa sig därefter, och byta lagringssätt, då vet man att man hela tiden har backupmedia som fungerar, och som man kan använda den dagen man behöver sin backup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, skrev Laso:

Handlar väl snarare om att använda dom backupmedia som idag finns som man är nöjd med, och  vartefter tekniken utvecklas anpassa sig därefter, och byta lagringssätt, då vet man att man hela tiden har backupmedia som fungerar, och som man kan använda den dagen man behöver sin backup.

Precis, det är en lämplig strategi, och det både för arkivering och backuper. Jag kommenterade bara att detta är något att tänka på, inte hur det kan göras, så jag ser ingen motsättning i våra inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanning eller skröna?

Kompis sa att cd skall lagras i frysen för att hålla längre.

Det finns bakterier i brända skivor som vid värme frodas

och käkar upp datan som är bränd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
40 minuter sedan, skrev hottiz:

Sanning eller skröna?

Det vet jag inte om det är sant.... Men först och främst är det skillnad på "färdiga" skivor och hembrända skivor. 

Färdiga skivor har ett tunt lager med metall där bitarna är ristade som gropar och upphöjningar (fysiskt). Dessa kan lagras länge i normala rum, men ovanför metallen (etikettsidan) finns ett tunt lager lack och är känsligt för repor och kanske tom att lacken blir gammal och lossnar.

Hembrända skivor görs genom att man "bränner" mönster i ett ljuskänsligt material. Eftersom det är ljuskänsligt, så är det känsligt för ljus (!!) och bör förvaras så mörkt det bara går. Ligger de framme kommer de bli oläsliga förra eller senare. Att lägga dem svalt kanske kan förlänga livlängden, men det är långvarigt ljus som är den största boven. 

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev hottiz:

och käkar upp datan

Hehe.. låter som ett påstående från en helt annan medlem...

Om man med "datan" avser "groparna" och "icke-groparna" ovan så kan det ju vara möjligt, gissar jag, för bakterier/mikroorganismer att bryta ner dessa.

(Typ som de som bryter ner olja i haven)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, skrev hottiz:

Sanning eller skröna?

Dom där "bakterierna" skulle jag iof sig kunna tänka mig är "människobakterier". Dvs i klarspråk... när man handskas med diskar av typ CD, DVD och BD så ska man ALDRIG beröra själva diskens yta med fingrarna hur nytvättad man än är om händerna. Vet tom de som sätter på sig engångshandskar när de handskas med nämnda diskar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

La ner min Lp-samling till mp3 på 90 talet, ett hundratal cd(noname).

Tyvärr då bara 128kbps för hårddiskarna var väldigt små och dyra.

Ingen av dessa cd-skivor har än råkat ut för sk. CD-röta, där folien släpper från plasten.

Dessa förvaras mörkt och normal rumstemperatur.

Kommer säkert att hålla några decennium till om man inte är vårdslös vid spelning och hanteringen av dessa.

Brända CD som ligger i en bil har ofta problem då temperaturen kan uppgå över 80 grader och då även väldigt låg på vintern som inte bra för något överhuvudtaget vid dessa växlingar.

Har en mp3 spelare(cigguttag) med minneskort som har problem med att spela upp filer när det är minus 15 och kallare, ljudet går i slowmotion av någon anledning ett tag innan den värms upp efter någon minut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Vedex:

La ner min Lp-samling till mp3 på 90 talet, ett hundratal cd(noname).

Tyvärr då bara 128kbps för hårddiskarna var väldigt små och dyra.

Ingen av dessa cd-skivor har än råkat ut för sk. CD-röta, där folien släpper från plasten.

Dessa förvaras mörkt och normal rumstemperatur.

Kommer säkert att hålla några decennium till om man inte är vårdslös vid spelning och hanteringen av dessa.

Brända CD som ligger i en bil har ofta problem då temperaturen kan uppgå över 80 grader och då även väldigt låg på vintern som inte bra för något överhuvudtaget vid dessa växlingar.

Har en mp3 spelare(cigguttag) med minneskort som har problem med att spela upp filer när det är minus 15 och kallare, ljudet går i slowmotion av någon anledning ett tag innan den värms upp efter någon minut.

Kanske dags att göra en digital uppdatering till FLAC 24 bit 192kHz nu när mekaniska hårddiskar nästan skänks bort på olika sajter som Tradera och Blocket. Tänk dock på att för högsta kvalitet på ljudet så bör du hålla high end kvalitet rakt igenom från skivspelare, arm, pickup till förstärkare/preamp, kablage och mjukvara.

Å andra sidan har säkert din hörsel under dessa 20 år försämrats något så i slutändan kanske inte du personligen märker så stor skillnad i val av hårdvara.

Förvånas rent allmänt över att bilarna idag verkligen håller så bra som de gör på grund av plastens nedbrytning vid höga temperaturer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu