Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Passar Sim kort från srilanka

annista

Rekommendera Poster

Hej jag har en iPhone SE och undrar om någon vet om lokala olika sim-kort från Sri Lanka fungerar med denna mobil- modell. ? Jag vet att den inte är operatörslåst. Har kontakt med folk som har iPhone där det funkar med lokala sim-kort men också att någon hade en iPhone där det inte gick. Jag gissar att det kan ha med olika modeller på iPhonen att göra.  Undrar eftersom jag annars nog får ta med mig en gammaldags vanlig knapp-mobil för säkerhetsskull..  har försökt med Apple support men jag har inte rätt till deras support då det var över ett år sen jag köpte mobilen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb googling säger ingenting om att någon specifik modell inte fungerar, bara att man tjänar på att köpa ett lokalt simkort, att använda sitt svenska simkort nere på plats, kan bli väldigt dyrt.

Men varför skulle en specifik mobil-modell inte fungera? Möjligt att gamla modeller inte fungerar med dom lokala simkorten, men det är bara en gissning.

http://www.alltomsrilanka.se/svar-pa-fragor/hur-ar-internet-pa-sri-lanka/

Länk till kommentar

Tack.  Nä jag undrar det också o tänkte att det kanske va en speciell modell, men det kan ha varit en gammal iPhone kanske el nåt annat mysko som hände. 

Länk till kommentar

Formatet på ett SIM är standard. Skulle bli mycket dyrt om det såg olika ut i olika länder.

Länk till kommentar

Jag har en Note 8 och på förpackningen så står det en lapp, Endast för Europeiska sim-kort. Så om den luren kan ha problem med utländska sim-kort så finns nog risken att iphone kan ha det problemet också.

Jag har dock inte grävt i varför den bara skulle fungera med Europeiska kort eller vad som händer om man petar in ett annat.

Länk till kommentar

Det är väl fortfarande så att olika länder använder olika frekvenser för 3G?

Om det är så gäller det ju att ens mobil kan hantera den frekvens som används i landet man besöker.

Länk till kommentar

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är väl fortfarande så att olika länder använder olika frekvenser för 3G?

Om det är så gäller det ju att ens mobil kan hantera den frekvens som används i landet man besöker.

Hm. Men hur kan man ta reda på om ens mobil kan hantera den frekvens som används i Sri Lanka ? Som sagt vet jag fler från norden som använt sin iPhone med lokalt sim-kort utom en där det ej funkade. Därav min fråga. 

Länk till kommentar

Mr Andersson

Dagens telefoner kan hantera en mängd olika frekvenser, både på 3G och 4G. Men kan vara värt att kolla upp ändå. Billiga telefoner klarar oftast färre frekvenser än lite dyrare. 

Förutom frekvensen så är det viktigt att den klarar "rätt" teknik. De flesta länder använder en 4G-teknik som heter LTE, men det finns andra så även detta bör man kolla upp. 

Länk till kommentar

Vad jag vet så är det mest 3G där men väl utbyggt o verkar fungera mycket bra. För mig är det omöjligt att kolla upp om mobilen klarar ” rätt teknik” samt frekvenser. 

Länk till kommentar

Det står följande på en sida om Sri Lanka: 

Användningen av GSM / 3G / HSPA / 4G LTE mobiltelefoner är utbredd och täckningen är bra, så när du väl har ett simkort för din mobil är du uppkopplad .....

Länk till kommentar

Har Sri Lanka någon turistorganisation som du kan kontakta och fråga om det brukar vara problem med att använda europeiska mobiler där?

Länk till kommentar

Ingen aning (ska inte vistas där som turist) men  jag vet att det inte alls brukar vara problem att använda europeiska smartphones med lokala sim-kort, med något undantag som jag skrivit ovan . Turister som ska vara där kort tid brukar nog inte byta ut sitt telnummer till lokalt telnummer tänker jag. 

Detta är ju inget jätteproblem,  om ingen vet att just min iPhone modell är känd för att inte fungera som andra iPhones med lokala sim-kort världen över så behöver man nog inte lägga möda på denna tråd.  Det verkar ju fungera för de allra flesta enligt de kontakter jag har i srilanka så det är i så fall himla otur om min inte gör det. Får väl i så fall köpa en billig basic mobil där nere. 

Länk till kommentar

17 timmar sedan, skrev annista:

jag vet att det inte alls brukar vara problem att använda europeiska smartphones

I så fall kan det ju inte vara något problem med frekvenserna.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...