Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC med fel språk


Torparen

Rekommendera Poster

För några år sedan då jag var i Spanien fick jag problem med min PC. I ren desperation köpte jag en ny PC. Jag hade mina personliga filer på en sep HD vilka jag ladda in på den nya PC:en hade alltså inga språkproblem.

 

Varför i ren desperation? Jo jag håller på med foto och jobbar då bl.a. med fotoprogram.

 

Eftersom den dator jag nu använder har fler år på nacken än den spanska kanske jag ´kan sätta den nya i aktiv tjänst.

Min fråga blir då kan jag tömma spanjoren och ladda in den med Windows 10 och då få den att bli svensk. Om inte kan jag överhuvudtaget få den att helt bli svensk? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator borde det räcka med att byta tangentbord till ett svenskt.

Och sätta in en ny hårddisk och installera W10 på svenska.

Därefter installera nödvändiga drivare till nätverkskort, ljud, grafik,

Hårdiskar blir inte bättre med åren.

Så jag hade satt in en ny hårddisk.

Och sedan med W10 och allt klart kopplat in den gamla hårddisken och fört över dina filer.

För att undvika att W10 skadar din gamla disk under installationen.

 

Är det en bärbar dator med spanskt tangentbord så blir det spännande se hur W10 på svenska placerar de svenska tecknen på tangentbordet.

Finns det tillräckligt många tangenter tex ?

Men det är väl bara att prova.

Byter du hårddisk kan du ju bara byta tillbaka om det blir för mycket strul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är en bärbar dator, men jag använder alltid sep tangentbord. Ja det är tangenter så det räcker på maskinens tangentbord, bara att några tangenter måste signeras om, å,ä,ö.

Men är det så att om jag uppdaterar till W10 så är allt svenskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga till ett språk i Windows 10 och sen göra det till standardspråk så någon ominstallation av Windows 10 behövs inte.

 

Den här sidan beskriver hur man gör: https://www.enkelteknik.se/andra-lagg-till-nytt-sprak-i-windows-10

I steg 1 så söker de med ordet "språk" men om datorn är på spanska så behöver du i stället söka med det spanska ordet för "språk".

Här är en till beskrivning utifall att du tycker att den är enklare att följa eftersom den inte kräver att man söker:

https://support.hp.com/se-sv/document/c04936397

 

Om datorn nu är på engelska kanske denna engelska beskrivning är enklare att följa: https://www.tenforums.com/tutorials/3813-add-remove-change-display-language-windows-10-a.html

Gott om bilder så den kan fungera även om din engelska är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du kan lägga till ett språk i Windows 10 och sen göra det till standardspråk så någon ominstallation av Windows 10 behövs inte.

 

Den här sidan beskriver hur man gör: https://www.enkelteknik.se/andra-lagg-till-nytt-sprak-i-windows-10

I steg 1 så söker de med ordet "språk" men om datorn är på spanska så behöver du i stället söka med det spanska ordet för "språk".

Här är en till beskrivning utifall att du tycker att den är enklare att följa eftersom den inte kräver att man söker:

https://support.hp.com/se-sv/document/c04936397

 

Om datorn nu är på engelska kanske denna engelska beskrivning är enklare att följa: https://www.tenforums.com/tutorials/3813-add-remove-change-display-language-windows-10-a.html

Gott om bilder så den kan fungera även om din engelska är dålig.

Nu är det inte 10:an i maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows-version då?

Även i Windows 8.1 kan man lägga till språkpaket på ungefär samma sätt.

 

Om du vill ha Windows 10 i en dator som aldrig har haft Windows 10 behöver du köpa Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer senare men 10:an är det inte  men det är väl inget större fel på 8:an. Jag gör inte  mycket mer än mailar och redigerar foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inget fel på Windows 8, som väl troligen fortfarande kan uppgraderas gratis till 8.1 och det är en bättre version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag återkommer senare men 10:an är det inte  men det är väl inget större fel på 8:an. Jag gör inte  mycket mer än mailar och redigerar foto.

Ja nu har jag ägnat ett antal timmar på spanjoren men om det bara vore att skriva in språk (idoma) i sökrutan då vore det enkelt.

Jag lyckades också ladda hem W8.1 men när jag skulle koppla upp mot nätet och öppna nytt konto m.m då gav jag upp fortfarande var språket spanska. Så slutsatsen blir att i slutet av oktober kan jag få hjälp av spanskspråkiga,.

Så med dessa ord avslutar jag denna tråd.

Att lägga ut klartecknet har jag inte lärt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windows-version är det i datorn, är det 8 eller 8.1?

Så att du kan få anvisningar som är anpassade till rätt version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vilken Windows-version är det i datorn, är det 8 eller 8.1?

Så att du kan få anvisningar som är anpassade till rätt version.

Det kan jag inte svara dig på just nu.  Jag återkommer i morgon vet ej hur jag skall se vilken W-version det är. Datorn köpte jag 2016 i januari,

Tack för i dag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Nu har jag fått en antal förslag för att lära spanjoren svenska. I dag är det inte så varmt med den påföljd att hjärnan funkar lite bättre.

Kom därför på en idé som kanske??? kan funka. Om jag gör en systemavbildning på min svenska dator och tömmer spanjoren helt. Är det så att jag t.o.m. kan formatera den?  Om jag tänker rätt så kan jag ju använda systemavbildningen till spanjoren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olämpligt att flytta en systemavbildning från en datormodell till en annan eftersom de drivrutiner som då är installerade inte längre stämmer med hårdvaran i datorn. Dessutom stämmer inte licensinformationen för Windows längre eftersom den också är knuten till datorns hårdvara.

 

Men det kan väl inte vara så svårt att även på en spansktalande dator göra som det står på sidan som mbgtmari länkade till:

Citat

1. Håll ner Windows-tangenten på ditt tangentbord och tryck R-tangenten.

2. Skriv in "winver" i det tomma området och klicka sedan på OK.

så att vi får veta vad det är för Windows-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är olämpligt att flytta en systemavbildning från en datormodell till en annan eftersom de drivrutiner som då är installerade inte längre stämmer med hårdvaran i datorn. Dessutom stämmer inte licensinformationen för Windows längre eftersom den också är knuten till datorns hårdvara.

 

Men det kan väl inte vara så svårt att även på en spansktalande dator göra som det står på sidan som mbgtmari länkade till:

så att vi får veta vad det är för Windows-version.

OK jag återkommer med W-uppgifter just nu håller jag på att ladda in tusen foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

OK jag återkommer med W-uppgifter just nu håller jag på att ladda in tusen foto.

 

Nu hade jag tänkt tillämpa mgbtmari råd, ja givetvis satte spanjoren igång att ladda hem förmodligen ett Windows program å de går inte fort .DET  BLIR EN LÅNG FIKARAST

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är uppladdningen klar, och jag har kollat enl tidigare tips. Ja tro det eller ej Windows 10 finns nu på spanjoren än så länge ingen faktura, Och hör och häpna hen talar svenska. Nu föreslår jag en paus jag skall nu försöka ladda över program från svensken innan jag lägger undan den. Så tills vidare stort tack för hjälpen ha det bra i kylan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis ? Det verkar som din spanska dator uppgraderades från Windows 8 till Windows 10 och då förmodligen till version 1803, dvs den allra senaste versionen.  Det var väl därför det tog så lång tid.

 

Står det att du har version 1803 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det står 1703 men det får väl duga tills vidare, Kanske det sker en uppdatering automatiskt.

Problemet so återstår just nu är att få till G-mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en del program som skall flyttas någon som har ett bra tips. När det gäller foton kan jag då koppla ihop datorerna via USB.

Jag gör såfall såhär att i Lightroom finns funktionen importera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar du fråga om något annat än vilket språk Windows är på, börja på en ny tråd, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎08‎-‎04 på 09:21, skrev Cecilia:

Du kan lägga till ett språk i Windows 10 och sen göra det till standardspråk så någon ominstallation av Windows 10 behövs inte.

 

Den här sidan beskriver hur man gör: https://www.enkelteknik.se/andra-lagg-till-nytt-sprak-i-windows-10

I steg 1 så söker de med ordet "språk" men om datorn är på spanska så behöver du i stället söka med det spanska ordet för "språk".

Här är en till beskrivning utifall att du tycker att den är enklare att följa eftersom den inte kräver att man söker:

https://support.hp.com/se-sv/document/c04936397

 

Om datorn nu är på engelska kanske denna engelska beskrivning är enklare att följa: https://www.tenforums.com/tutorials/3813-add-remove-change-display-language-windows-10-a.html

Gott om bilder så den kan fungera även om din engelska är dålig.

Ja nu har spanjoren tagit bort de tre tecken som enbart finns i skadinaviska formatet. Jag har anv´nt din ñversta l´nk men f`r ej upp den sida som du visar. Jag bif ett sk´rmklipp visande vad jag f`r fram i kontrollpanelen.

spr`k.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Ja nu har spanjoren tagit bort de tre tecken som enbart finns i skadinaviska formatet. Jag har anv´nt din ñversta l´nk men f`r ej upp den sida som du visar. Jag bif ett sk´rmklipp visande vad jag f`r fram i kontrollpanelen.

spr`k.PNG

Trägen vinner jag har fått till det bif två skärmklipp som visar hur jag lyckades. Det var tur för datorn var på väg att öppna fönstret och ja gissa.

språk.1.PNG

språk.2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎08‎-‎14 på 20:15, skrev Torparen:

Trägen vinner jag har fått till det bif två skärmklipp som visar hur jag lyckades. Det var tur för datorn var på väg att öppna fönstret och ja gissa.

språk.1.PNG

språk.2.PNG

 Jag har vid något tillfälle haft problem med att tecknen Å Ä Ö saknats. Bra råd skall man dela med sig. Här är ett 

Genom att hålla nere Windowstangenten samt klicka på mellanslag är det enkelt att välja språk för inmatning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Torparen:

Bra råd skall man dela med sig. Här är ett 

Genom att hålla nere Windowstangenten samt klicka på mellanslag är det enkelt att välja språk för inmatning. 

Japp det påpekade jag i sista inlägget här

https://eforum.idg.se/topic/356546-problem-med-tangentbord/?tab=comments#comment-1703208

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...