Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny följare syns inte i profilen


mbgtmari

Rekommendera Poster

Nuförtiden har man inga vänner på sina forum, bara följare. Att lägga till eller ta bort vänner var enkelt. Man fick en vänförfrågan och kunde då tacka ja eller nej till vänskapen. Tackade man ja syntes därefter den nye vännen på ens profilsida.

 

Fullt lika enkelt är det inte med följarna i nuvarande IPBoardforum. De gamla vännerna syns visserligen som följare i profilen men en ny följare syns inte. Och inget verkar man kunna göra för att ändra på det. Det enda man verkar kunna göra är att "förhindra alla medlemmar från att följa" en, vilket iaf jag inte är intresserad av.

 

Eftersom jag har markerat i mina notifikationsinställningar att jag vill ha både e-post-meddelande och pop-up när jag får en ny följare, vilket fungerar, så fick jag för mer än en månad sedan veta att jag faktiskt fått en ny följare. Ingen instruktion fanns dock för hur jag skulle lägga till honom i min profil.  I e-postmeddelandet kunde jag klicka på en länk för att komma till medlemmens profil. Det gjorde jag också, vad det nu skulle vara bra för. Eftersom det inte rör sig om en nykomling hade jag besökt hans profil tidigare. Någon jag-accepterar-dig-som-följare-knapp såg jag inte till.

 

Jag antar att den ende som skulle kunna lösa mitt problem, eller iaf berätta om det överhuvudtaget går att lösa, är @felix

 

Medan jag väntar på honom skulle jag vilja veta om det finns någon Eforum-medlem som har fått någon ny följare efter sista forumuppgraderingen. Cecilia och Flyfisherman t ex har ju många följare men det är väl bara överförda gamla vänner, eller hur?

 

Så här ser mina profilinställningar ut

426906066_FljareEforum.thumb.png.bd70ec92960b8b388280408acc95225e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig mbgtmari, det är inte lyckat att man inte själv kan styra detta, har för mig att felix nämnde något om detta i betan, men minns inte vad som gällde då, möjligt att @Cecilia har något minne av detta?

 

Vi får avvakta och se...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi diskuterade notifikationsinställningar i betan. Detta ämnes rubrik och problem var förstås inget jag då kunde ta upp men följare diskuterades i en följare-tråd som jag skapade. @Cecilia skrev att hon inte hittade några specialinställningar för följare i sin admin-panel förutom att hon kunde ställa in att ingen kunde följa henne, men det kan ju alla medlemmar göra.

 

@felix visade i en annan tråd hur det såg ut i hans admin-panel men det verkade inte finnas några intressanta inställningar för följare och profil där heller. Jag har också varit och tittat på invisioncommunity men på den oinspirerande sidan verkar ingen vara intresserad av samma sak som mig.
https://invisioncommunity.com/features/users
https://invisioncommunity.com/features/content#forums

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får vänta och, @felix kanske ändå har möjligheter med hans kanaler att hitta något, kan ju ha tillkommit något idag som inte fanns vid migreringens version?

 

Edit: Glömde att en ny version lades ju upp i mitten på maj, vad som hänt efter detta, vet jag inte?

@felix har du någon feedback vad som hänt i stora drag efter senaste uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

men en ny följare syns inte.

När man väljer att följa någon så får man upp ett val "Låt andra se att jag följer NN" där man alltså kan välja att andra inte ska se det. Kan det vara så din nya följare har gjort?

 

För jag valde nu att följa dig och det verkar synas på din profilsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som något värt att testa men var i hela fridens namn hittar man möjligheten att välja att följa någon?

Under Inställningar hittar jag bara i högerspalten
Andra inställningar
Notifikationsinställningar
Redigera profil
Ignorerade användare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstår din fråga men vill man följa någon så går man till den personens profilsida och klickar på knappen "Följ medlem" som finns ovanpå profilens "omslagsbild".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du förstod mig och nu förstod jag hur jag skulle göra så nu började jag bevaka dig men bockade ur att andra skulle få se vilken stalker jag är :D. Så problemet är inte längre något problem. Det syns i både min och din profil att du följer mig men det syns inte att jag följer dig eftersom jag valt att dölja det :ph34r: och den person som började följa mig i juni ville inte heller synas, precis som du skrev. Tack!

 

Du har alltså minst 26 följare :lol: eftersom de maskerade inte räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Citatet ovan, även fast det är tomt är fullständigt omöjligt att få bort i redigeraren, helt oavsett att jag stängt webbläsaren och startat om.

 

Nåja ang. följare så är det vissa konstiga saker med detta. I standardinställningarna kan man inte veta om detta och vad det betyder.

 

Mina sk. följare mbtmari är nog inte följare per definition utan bara sådana som tidigare valt att vara vänner.

Men numera finns andra som valt att följa

 

Tyvärr särskiljer inte den nya plattformen från dessa och jag förstår heller inte varför man manuellt skall behöva ändra detta. Borde vara satt till av.

"Stalker" funktion tycker jag nog var rätt passande ord.

Eller har jag missuppfattat det hela?

Mvh ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Citatet ovan, även fast det är tomt är fullständigt omöjligt att få bort i redigeraren, helt oavsett att jag stängt webbläsaren och startat om.

Tryckte du Ctrl+A följt av Del när cursorn var i svarsfönstret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2018-08-03 på 04:24, skrev Flyfisherman:

"Stalker" funktion tycker jag nog var rätt passande ord.

Eller har jag missuppfattat det hela?

Lite sent svar men ja, du har missuppfattat det hela. Det är dock inte så konstigt eftersom jag inte skrev i klartext vilket fel jag gjort.

 

I mitt allra första inlägg skrev jag "Eftersom jag har markerat i mina notifikationsinställningar att jag vill ha både e-post-meddelande och pop-up när jag får en ny följare, vilket fungerar, så fick jag för mer än en månad sedan veta att jag faktiskt fått en ny följare. Ingen instruktion fanns dock för hur jag skulle lägga till honom i min profil. I e-postmeddelandet kunde jag klicka på en länk för att komma till medlemmens profil. Det gjorde jag också, vad det nu skulle vara bra för."

 

Felet jag gjorde var att när jag gick till den nya följarens profil så var jag inte inloggad på Eforum (utan bara i webbmejlen jag läste mejlet i). Självklart såg jag då inte detta som Cecilia sedan berättade fanns ovanför ens profil:

1597201818_Fljmedlem.thumb.png.e0f84ce1e329e669b20eecd2b6d58acf.png

Det var alltså inte Eforums funktioner det var fel på utan på min egen tankeförmåga. Om man inte behövde vara inloggad för att se den rutan skulle ju vilka okända Eforumbesökare som helst kunna välja att följa en.

 

När det gäller mitt användande av modeordet "stalker" (förföljare) så var det bara ett försök att vara lustig. Därav den åtföljande smileyn. Jag menade inte på allvar att jag var en förföljare.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill åtgärda? Problemet var löst, och markerat som löst, när du kom till tråden.

 

Eftersom du inte förstod hur problemet löstes förklarade jag vilket fel jag gjorde innan jag fick veta att man kan följa en person anonymt. Själv tycker jag att jag har varit betydligt mer tydlig än många andra som beskrivit sin lösning här på Eforum. Ingen ifrågasätter dem. Att du inte förstår vad jag skriver kanske beror på att vi har olika infallsvinklar. När jag får ett problem t ex utgår jag alltid från att det är jag, inte Microsoft, Windows eller Eforum, som missat något. Kommer jag inte på vad jag har missat vänder jag mig hit till Eforum. Det här är andra gången Cecilia ser missen med en gång.

 

Detta är min lösta tråd och eftersom Cecilia i denna tråd berättar att man kan följa någon anonymt, något jag inte visste, behöver andra inte fundera över varför "ny följare inte syns i profilen", dvs trådens ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Vad är det du vill åtgärda? Problemet var löst, och markerat som löst, när du kom till tråden.

 

Eftersom du inte förstod hur problemet löstes förklarade jag vilket fel jag gjorde innan jag fick veta att man kan följa en person anonymt. Själv tycker jag att jag har varit betydligt mer tydlig än många andra som beskrivit sin lösning här på Eforum. Ingen ifrågasätter dem. Att du inte förstår vad jag skriver kanske beror på att vi har olika infallsvinklar. När jag får ett problem t ex utgår jag alltid från att det är jag, inte Microsoft, Windows eller Eforum, som missat något. Kommer jag inte på vad jag har missat vänder jag mig hit till Eforum. Det här är andra gången Cecilia ser missen med en gång.

 

Detta är min lösta tråd och eftersom Cecilia i denna tråd berättar att man kan följa någon anonymt, något jag inte visste, behöver andra inte fundera över varför "ny följare inte syns i profilen", dvs trådens ämne.

Ok. Tack mbgtmari för upplysningen. Nu förstår jag hur problemet löstes...

Inte så lätt när man ibland är lite trög och har svårt att förstå...

Att en tråd är grönflaggad betyder inte nödvändigtvis per automatik att allt är löst.

Jag frågade pga. att det fanns oklarheter som jag såg det. Ta det inte så allvarligt och absolut inte personligt.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...