Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - lägg ned detta fiasko


Flyfisherman

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev marim:

Så vid såna här kriser så skulle vi klara oss utan MSB.

Kanske så det skulle fungera?

MSB får jobba(?) förebyggande men kliva åt sidan när kris faktiskt uppstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSB

 

Intressant ämne, uppenbarligen har de än inte funnit formen för hur de ska fungera och agera även om de blir bättre.

MSBs roll är väl egentligen att vara en avlastning , dels inte ärenden blir tvungna att gå högre upp (till ministrar/regering) samt nedåt. Detta genomi att ta ansvar för vissa övergripande saker och fatta en del beslut om resurser. Styra en del men inte allt, det finns det andra som är bättre på.

 

Exakt vad deras roll är och ska vara kommer säkert rullas genom en utredning, baseras på erfarenheterna här.

Klart är att tanken, rollen de är tänkt att ha, behövs. När inte kommunerna räcker, när det sträcker sig över flera länsstyrelser, när det blir en större kris, då behövs det några som har kompetensen, mandaten, att ställa sig över de övriga och ta in överblicken. Exempelvis, ett praktiskt exempel ha nödlager med brandsläckningsutrustning runt om i landet. Varför ska MSB ha det, inte räddningstjänsten? Det kan man undra men räddningstjänsterna är lokala, MSB är nationellt.

 

Förut låg nog en del av detta på försvaret, en del på räddningstjänsten, osv.

 

Jag säger inte att MSB fungerat bra men de behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Det finns undantag ministrar bestämmer hur många utlandsgäster varje kommun  skall ta mot och att kommunen skall fixa bostad till dem. 

Det första låter som något som Migrationsverket bestämmer och det andra är antingen en lag som har tagits av riksdagen eller en bestämmelse som har beslutats om av hela regeringen. Om du verkligen är säker på vad du skriver skulle jag uppskatta en trovärdig källa.

 

21 minuter sedan, skrev Monshi:

Förut låg nog en del av detta på försvaret, en del på räddningstjänsten, osv.

 

Jag säger inte att MSB fungerat bra men de behövs.

Instämmer. Det finns ju anledningar till att MSB kom till för 10 år sen, man var inte nöjd med situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det första låter som något som Migrationsverket bestämmer och det andra är antingen en lag som har tagits av riksdagen eller en bestämmelse som har beslutats om av hela regeringen. Om du verkligen är säker på vad du skriver skulle jag uppskatta en trovärdig källa.

 

Instämmer. Det finns ju anledningar till att MSB kom till för 10 år sen, man var inte nöjd med situationen.

Det finns ett talesätt som lyder såhär: "Sådan herre sådan hund" Så bristerna hos MSB beror på Herren som misslyckats på tre myndigheter tidigare Med dessa ord lämnar jag detta ämne med full respekt för alla "talares uppfattningar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Torparen:

Det finns ett talesätt som lyder såhär: "Sådan herre sådan hund" Så bristerna hos MSB beror på Herren som misslyckats på tre myndigheter tidigare Med dessa ord lämnar jag detta ämne med full respekt för alla "talares uppfattningar"

MSB har haft två generaldirektörer under åren och Eliasson blev GD i mars så han har knappast hunnit sätta någon större prägel på myndigheten på bara ett par månader. Så fort vänder man inte på skutan. Nu har jag bara varit i den privata sektorn men där kan man ju inte räkna med att en ny VD för ett företag om närmare 1000 personer hinner genomföra några förändringar snabbare än på närmare ett år och den offentliga sektorn är ju inte precis kända för att vara snabba av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

MSB har haft två generaldirektörer under åren och Eliasson blev GD i mars så han har knappast hunnit sätta någon större prägel på myndigheten på bara ett par månader. Så fort vänder man inte på skutan. Nu har jag bara varit i den privata sektorn men där kan man ju inte räkna med att en ny VD för ett företag om närmare 1000 personer hinner genomföra några förändringar snabbare än på närmare ett år och den offentliga sektorn är ju inte precis kända för att vara snabba av sig.

Såhär är min uppfattning. Många chefer för myndigheter har varit statssekreterare blivit arbetslösa efter regeringsbyte. Har alltså inte en timmes erfarenhet av chefskap. Inom parantes kan jag nämna att jag har under ånga år jobbat vid ett statligt verk med en f.d. statssekreterare som chef. Underliggande chefer, varav jag var en,  träffade honom ca 2 timmar om året vilket var i samband med budgetrapportering. (Lång parantes) Dan Eliasson har varit statssekreterare vid justitiedepartementet  därefter har han varit chef för försäkringskassan, migrationsverket,  rikspolischef och nu chef för MSB. Om jag slutligen får uttrycka mig fritt från hjärtat så menar jag: man blir inte förflyttad från myndighet till myndighet på grund av meriter. Vad som ej heller bör förbises är att har man varit statssekreterare i S-regeringen är man kompis med nuvarande ministrar och har då förmånen att prova sig fram till ett chefskap där han gör minst skada. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är hårt ge Eliasson skulden.

MSB är precis vad våra Riksdagshen har beställt. Som vi röstat på plats !

Det viktigaste är att det inte får kosta för mycket.

För det finns många andra hål i statsbudgeten att placera pengar i.

 

På samma sätt vad Eliasson genomförde hos Polisen var inte hans ide.

Det han genomförde hos Polisen var exakt vad som beställts av våra politiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske så det skulle fungera?

MSB får jobba(?) förebyggande men kliva åt sidan när kris faktiskt uppstår?

 

Mikael63 om du tittar på det jag skrev först och även citerade i det du svarat på. Så det jag reagerade på var att cecilia sa att utan msb skulle vi inte fått nån hjälp från eu. Jo, vi skulle fått hjälp även om msb inte funnits. 

 

När det gäller saker som kan röra det militära så är det försvarsministern som är högst ansvarig. När det gäller inrikes kriser så är det väl inrikesministern. Så inrikesministern skulle (utan msb) då (precis som han gjort nu) tagit kontakt med EU. 

 

Vi hade en storbrand i västmanland 2014 det var den största vi haft på 50 år. Det sas då att det skulle analyseras och dras slutsatser så vi skulle vara bättre förberedda nästa gång. Ja nästa gång kom bara 4 år senare och det fanns ingen mer förberedelse i år. Den branden som var 2014 låg i slutänden på ca 14 000 hektar. Totalen för alla de bränder vi har/haft nu ligger över 25 000 hektar. Nu vet jag inte om det gäller alla bränder i ljusdals trakten eller bara ena. Men bara där ligger det över 15 000 hektar så bara där överstiger det branden 2104. Gjorts massvis med utredningar gällande 2014, men politiker och msb har inte dragit nån lärdom av dom. Räddningstjänsterna däremot drog slutsatser efter branden 2014 så de jobbar på annat sätt idag, men inte politiker och msb.

 

Läs det som flyfisherman citerar från härjedalens kommundirektör. Hon är inte den enda som är kritisk till hur msb skött sig utan den sortens kritik kommer även från de andra delarna i landet där det brinner. Tittar man på det som skrivs så är det nog bara regeringen och msb själva som anser att de gjort ett bra jobb. 
Och med tanke på den kritik de får från de drabbade områdena så bör de kliva åt sidan när det faktiskt är kris och hålla sig till övningar.

 

Så även om msb inte funnits så skulle vi få/fått hjälp vid kriser. Och jag skulle inte bli förvånad om de drabbade fått bättre/snabbare hjälp utan msb.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jannejanne skriver. Att det inte får kosta för mycket. Undrar om det är därför som de kommer tacka nej till erbjudande om markpersonal, att notan börjar bli för dyr enligt politikerna. Vi får väl bara hoppas att det regn som kommit de senaste dagarna verkligen gör nytta, men det är sagt att det ska bli varmare igen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Torparen:

Många chefer för myndigheter har varit statssekreterare blivit arbetslösa efter regeringsbyte. Har alltså inte en timmes erfarenhet av chefskap.

Statssekreterare är ju chefer eftersom de leder arbetet inom (i vissa fall delar av) departementet. Motsvarande position inom amerikanska styret heter "Chief of staff".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Cecilia:

Statssekreterare är ju chefer eftersom de leder arbetet inom (i vissa fall delar av) departementet. Motsvarande position inom amerikanska styret heter "Chief of staff".

Ja du Cecilia jag hade skrivit mer än de rader du citerar, Kan bar konstatera att vi inte har samma uppfattning, vilket jag respekterar.

Jag för in del avslutar diskussionen från och med nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja du Cecilia jag hade skrivit mer än de rader du citerar, Kan bar konstatera att vi inte har samma uppfattning, vilket jag respekterar.

Jag för in del avslutar diskussionen från och med nu.

Jag har fel på tangentbordet så  m-et kommer inte med varje gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man svara?

Läste detta för några år sen.

Det gäller att skapa ett företag eller en myndighet så många kan smita undan eller skylla på någon tills det rinner ut i sanden.(många anställda, några kan hålla sig undan i kulisserna utan att göra större nytta, egen erfarenhet).

Expressen skrev ju nyss om detta med, för de som söker.

.

https://toklandet.wordpress.com/2014/09/24/myndigheten-for-samhallsskydd-och-beredskap/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-30 på 01:52, skrev marim:

En sak som jannejanne skriver. Att det inte får kosta för mycket. Undrar om det är därför som de kommer tacka nej till erbjudande om markpersonal, att notan börjar bli för dyr enligt politikerna. Vi får väl bara hoppas att det regn som kommit de senaste dagarna verkligen gör nytta, men det är sagt att det ska bli varmare igen. 

 

 

Den förklaring jag sett är att man tackar nej för man kan inte skriva avtal med ny markpersonal under MSBs semester. HR-personalen har ju semester !

Och att anställa någon i offentlig tjäntst är en grannlaga uppgift. Vad ska hen ha betalt tex. Här kan det vara många vars synpunter ska inhämtas. Och alla är ju på semester. Exempel:

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/befria-vardpersonalen-fran-dess-bojor/

 

 

Händer det något så blir det komplicerat ! I Höganäs kommun inträffade nu i somras ett totalt strömavbrott 20:38 en kväll. Nästa dag ville skolorna hålla stängt för tex brandlarm inte fungerade.

Rektorerna kunde inte ta ansvar för eleverna om något hände.

Men att skolorna var stängda ställde till det för kommunen.

För var skolorna stängda kom inte kommunens anställda i hemtjänst och äldreboenden till jobbet.

För personalen var ju hemma och passade barnen. Som inte var i skolan.

Så det blev kontraorder från kommunen.

Att ringa med mobil eller fast telefon gick inte heller. Jag på Telias nät kopplades över till Danmark ca 21:30, dvs mindre än 1 timme efter avbrottet. Andra med andra mobilopratörer kopplades över till Danmark nästa förmiddag, dvs efter ca 12 timmar.

SMS fungerade dock. I varje fall direkt efter strömavbrottet när jag förskte ringa en kollega. Det gick inte. Men bara minuter senare fick jag ett SMS om att kollegan försökt ringa mig. Så jag skickade ett SMS med ingen ström i  Höganäs. Fungerade strömmen i Jonstorp ? Och fick svar på SMS, ingen ström i Jonstorp heller, verkade vara hela Kullahalvön.

Internet funkade inte för vi hade ingen ström till routern.

Nästa dag fick registrerade mobilkunder ca 1200 ett SMS från kommunen. Viktigt Medelande.

Som berättade vad vi redan visste.

En brist som togs upp var att inte alla mobiler i området fick Viktigt Medelande. Men man arbetade på det. Och det har man gjort. För när det brann på Hisingen, norr Göteborg, för några dagar sedan, kom Viktigt Medelande också till min oregistrade mobil. (Ja vi hade ju redan sett röken så nått nytt var det inte.)

Och senare vid en Industribrand nedanför Ramberget i Gbg på natten så kom också Viktigt Medelande.

Så lite jobbar man på det.

Men den här typen av Viktigt Medelande är ju begränsat till den tiden Mobilerna fungerar utan laddning...för dom allra flesta.

Och hur många kan ladda mobilen när det inte finns ström i väggen längre ?

(Jag kan själv koppla in mig på ett MC-batteri.)

På många bilar måste motorn vara igång för laddning via i bilen fasta 12 Volt uttag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt en bra analys av Sveriges myndigheter/politikers beslut.

 

http://blogg.elinor.se/2018/07/26/vi-tog-en-rovare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om mycket i den artikeln, men man ska ju inte skylla på politikerna utan vi får ju de politiker vi förtjänar. Om vi i större utsträckning röstar på ett parti som lovar sänkt skatt för oss, motorväg där vi åker, fler förskolelärare om vi har dagisbarn osv än på det parti som på lång sikt vill ha det samhälle som vi vill ha om lång tid, då får vi politiker som tänker kortsiktigt i stället för långsiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...