Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om PayPal och kopplat kreditkort (Löst!!)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hade en tråd om PayPal men skapar en ny då det här är ett helt annat ämne.

 

Hej.

 

Har bestämt mig för att börja använda mitt PayPal konto och det visar sig att jag faktiskt har ett kreditkort (Mastercard med kreditgräns) kopplat till detta. Detta kort är dock inte verifierat och för att göra det krävs en kod som ska gå att se på nätet (Om kortet hade varit av annan typ och varit kopplad till mitt bankkonto) eller också skulle detta ett "kontoutdrag" komma med posten (ledsen men hittar inte rätt information nu när jag skapar tråden så rätta mig där jag har fel :mellow: ). 

 

Då utställare av mitt kort är Resurs Bank är det de som kommer att skicka mig en räkning på mina köp men frågan är OM det kommer att finnas någon kod på räkningen som jag kan bekräfta mitt kort med. Någon som har erfarenhet av detta? Enligt Pp verkar det som om det skulle stå en kod men jag misstänker att det inte gör det. Är osäker. 

 

Edit: Glömde nämna att Pp tar ut ett litet belopp  som ett test när man försöker verifiera (man får tillbaka den sedan). Men denna summa syns inte på mitt Pp konto. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev DePhaz:

Då utställare av mitt kort är Resurs Bank är det de som kommer att skicka mig en räkning på mina köp men frågan är OM det kommer att finnas någon kod på räkningen som jag kan bekräfta mitt kort med. Någon som har erfarenhet av detta? Enligt Pp verkar det som om det skulle stå en kod men jag misstänker att det inte gör det. Är osäker. 

 

För din säkerhetsskull så hoppas jag att det inte står någon kod på fakturan, om du får denna med "snigelposten", det borde vara bättre att ta kontakt med Resurs bank och fråga hur det fungerar idag? Då får du ett mera giltigt svar. Då kan du också få svar på om ditt kort du tänkt använda är verifierat och okej att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte logga in någonstans och se senaste transaktionerna?

Det de gör är säkerligen en reservation av en krona på vilken det ligger en kod. Denna reservation exekveras aldrig, inga pengar kommer dras och inga spår av den kommer finnas på kontoutdraget efter några dagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso: Hm, jag förstår din tanke. Får försöka ringa dem. Kan inte logga in på deras sida för jag har inget bank ID. 

 

Monshi: Se ovanstående. Jo, det är säkert bara någon krona det gäller. Det syns dock inte på mit Pp konto under "Transaktionshistorik" vilket jag tycker att det borde. Får som sagt ringa dem. 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, på PP syns det inte.

det är en såkallad, ja vad de nu heter, kreditkoll bara. Det dras aldrig några pengar, de kontrollerar bara att det går att skapa en transaktion, den exekveras inte.

 

För de som köper tjänsten, inte håller i kortdata själva men vill kunna dra pengar närsomhelst från ett kort, kan man likna det vid detta:

Det som sker är att när ett kort registreras är en första kontroll av kortet där den som vill ta betalt, A, får en unik nyckel från utfärdaren, B.

I samband med detta kan det skapas en reservation på en krona, som syns i din bank en tid.

A kan sedan använda denna nyckel så länga kortet är giltigt för att dra pengar via B från ditt kort.

Nu vet jag inte hur paypal löst detta, om de förmedlar alla betalningar själva (vilket de borde), eller om de har avtal med någon betalningsförmedlare. Det är med all sannolikhet just denna mekanism i betalningar som de använder.

 

Poängen är att den reservation som skapas syns i din bank, där kan du se vad som står. Det är enda stället denna information finns. Efter ett par dagar försvinner den eftersom PP aldrig drar den där kronan.

Iochmed att PP aldrig får några pengar syns det inte på PP-kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, hängde med på en del av resonemanget men kanske missade något (Det är för varmt att tänka :( ). En transaktion skapas men det görs aldrig någon överföring av pengar. OK, så långt är jag med. Jag uppfattade också att detta inte syns hos Pp. Bra, då vet jag. 

 

Men, kan den ses hos Resurs Bank, kreditgivaren? De kan se vilka inköp jag gjort men ser de även denna "transaktion"? Det är det som saken gäller. Mitt eget bankkonto är aldrig inblandat i något steg varför min egen bank inte heller är det. Det står alltså helt emellan Pp och Resurs. 

 

Jag tänker ringa på måndag för jag har inte tid nu. Men jag återkommer med deras svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

Om du någon gång använt ett betalkort, kopplat till en bank, så kan du se att det belopp reserveras när du varit ute och handlat.

I det fallet är det för att maskinerna du skannat i inte stäms av direkt men dessa pengar, kommer, till skillnad mot en reserverad enkrona, att dras.

Samma sak men ändå inte.

 

Lycka till. Vet inte om banken vill ge ut uppgifter som de du ska ha via telefon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Personligen har jag skippat Paypal då en avgift införts vid utlandsköp. Innan införandet av avgiften fungerade det utmärkt med kreditkort som skulle verifieras med "secure code".

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, det här gick inte alls. Resurs Bank kunde inte se någon "reservation" och Av PayPal får jag bara automatsvar som handlar om att koppla bankkontot till Pp kontot vilket inte är det jag vill göra. 

 

I sitt senaste svar skrev Pp's kundtjänst så här: " Du behöver ingen kod för att lägga till ett kort men du behöver en kod för att verifiera kortet. Denna verifiering kan ta längre tid om man har ett kreditkort tillexempel då dragningen först kan synas vid nästa uttdragsskick från kortutfärdaren". 

 

Det var lite närmare målet men inte mitt i prick. Jag får bara en räkning med snigelpost vilken jag betalar och sedan är det inte mer med det. Jag får inget "uttdrag". 

 

Jarai: Tyvärr måste jag göra ditt besviken. Eventuellt ska en man utomlands skicka mig lite saker och han föreslog Pp. Och eftersom jag har det men inte har använt det så bestämde jag mig för att få det i ordning. Det kanske inte blir någon affär men då har jag i vart fall ett fungerande PayPal konto till eBay eller liknande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Misstänker att jag och PayPal missförstår varandra. Det här var i alla fall deras senaste svar (Obs, något redigerat) :

 

"Tack för ditt meddelande. 

Jag förstår att du vill bekräfta att verifieringskoden sänds till dig (med snigelposten) då ditt kortutdrag anländer.

 

Vi har sett över ditt PayPal-konto och kan se att du börjat verifieringsprocessen den 25 Juli och att vi debiterat ditt kort xxXX med 15.00 SEK. När du väl fått ditt kortutdrag kommer du finna att det står PP*XXXXCODE bredvid debiteringen och det är de fyra siffror du skriver in på ditt kort hos PayPal.

 

När du har fått koden kan du bekräfta ditt kort".

 

Återigen "kortuttdrag" alltså. Men jag har ju inga skäl att få ett sådant av Resurs. Allt jag får är en faktura. (Suck).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-27 på 12:10, skrev DePhaz:

Laso: Hm, jag förstår din tanke. Får försöka ringa dem. Kan inte logga in på deras sida för jag har inget bank ID

 

Monshi: Se ovanstående. Jo, det är säkert bara någon krona det gäller. Det syns dock inte på mit Pp konto under "Transaktionshistorik" vilket jag tycker att det borde. Får som sagt ringa dem. 

 

Citat

 

 

 

 

 

Dags skaffa en bank till / eller lämna Resurs bank tycker jag

ICA-banken, loggar in med deras kortdosa

 

LFB loggar in med deras dosa (Ja LFB har tjatat om jag skulle skaffa Bank-ID för att få in återbäring. Inte klokt man måste ha Windows samt en webbläsare som sparar cookies för att Bank-Id ska fungera. Och som det fungerar ! Loggar man in så kan någon annan bli inloggad ! Man kan ju läsa om bedrägerier varenda dag ! )

 

Nordea, loggar in med deras kortdosa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga: Den bank som hanterar mina pengar och andra saker är fristående men sorterar under Swedbank. Resurs Bank är endast kortutställare för mitt Fordkort med Mastercard vilket denna tråd handlar om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-31 på 20:45, skrev DePhaz:

För att förtydliga: Den bank som hanterar mina pengar och andra saker är fristående men sorterar under Swedbank. Resurs Bank är endast kortutställare för mitt Fordkort med Mastercard vilket denna tråd handlar om. 

Ja då är det väl bara att konstatera att du får acceptera den lösning / de samarbetspartner du själv valt inte ger dig möjlighet gå in och se hur pengar dras från ditt kort.

För du saknar Bank-Id.

"Bara" att köpa en Windowsdator så kan du också få Bank-Id.

Gissar jag.

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=dator&cg=5020&w=3&st=s&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan en dator med Windows. Visserligen bara version 7 starter men i alla fall. Problemet är att Resurs inte heller kan se reservationen. De kan se gjorda köp men ej reservationen. Ska ringa dem igen idag och höra om det ändrat sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatten av för det! Ringde till Resurs och fick tala med en medarbetare som själv hade PayPal (men kopplat till privatkontot). Nej, hon kunde inte se någon kod vid reservationen men jag fick en kod (antagligen hennes egen kod) och det fungerade! Nu är jag happy!! ? Och det är fredag och solen skiner! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev DePhaz:

Har redan en dator med Windows. Visserligen bara version 7 starter men i alla fall. Problemet är att Resurs inte heller kan se reservationen. De kan se gjorda köp men ej reservationen. Ska ringa dem igen idag och höra om det ändrat sig. 

Och det går inte installera Bank-Id på den ?

Har Bank-Id på en dator med W7 Pro. pga önskan från LFB.

Men eftersom jag alltid använder Linux vid bankkontakter så använder jag inte Bank-Id normalt.

Går det inte att installera Bank-Id på W7 Starter ?

Eller vill du inte använda Bank-Id på W7 Starter av säkerhetskäl ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte använda Bank ID överhuvetaget och det är mitt beslut. Tråden är löst och det fungerade utan mobilt bank ID. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

Jag vill inte använda Bank ID överhuvetaget och det är mitt beslut. Tråden är löst och det fungerade utan mobilt bank ID. 

 

Har jag full förståelse för. Använder  inte Bank-ID själv av säkerhetsskäl.

Hur man kan släppa ett sådant system där någon annan kan loggas in när man själv loggar in

ja det måste vara i Lingonmonarkin Sverige.

Nu blir det bättring när bankerna normalt får ta alla förluster över 12000kr (självrisk) efter någon EU-dom.

Nu har dom två möjligheter, förbättra Bank-ID så säkerheten höjs.

Ändra Bank-Id så EU domen inte gäller längre, gissar de väljer det senare !

Dessutom har den ursprunglige konstruktören av Bank-ID stämt "Bank-ID" för att bankerna snodde han ide när han visade den !

https://www.breakit.se/artikel/7714/svenska-bank-id-stams-pa-6-miljarder-kronor

 

Jag kan dela ett säkerhetstips. Avsluta alla telefonabonnemang. Använd enbart oregistrrat kontantkort.

För alla former av de här bedrägerierna grundar sig på att man vet vem man ringer.

Namn, adress, personnummer osv. Tex helt fri numera från telefonförsäljare som vill göra om mitt "avtal" från privatabonnemang till företagsabonnemang !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...