Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk+åska


Mikael63

Rekommendera Poster

Plockat ut en hårddisk från en dator som haft påhälsning av Åskar.. datorn i sig tvärdöd. (Letade sig in via modemet och ethernetporten)

Disken ansluts till adapter och kopplas till en Mac - hittar ingen enhet.

Ansluts till en PC med W7 som vill formatera disken. MiniTool menar att det inte finns någon id, att det är okänt filsystem. Om jag försöker ändra id så tycker MiniTool att det redan är NTFS.

Ansluter till en PC med Linux - kan inte montera platsen, kan inte montera fil om jag försöker öppna disken.

(fortsättningsvis i Linuxmiljö)

Kollar med programmet Diskar som identifierar disken på rätt sätt men anger okänt filsystem:

image.png.f4d0c3349190b1646720e7af99b9ee62.png

 

Startar det överskattade programmet GParted (som inte varit att lita på många gånger förr):

image.png.c3480be94f3e09c22f74e9f4814afeb5.png

 

image.png.1ec468de8fffa29c70754e64f68a9737.png

Mnja 7.12 TiB hade ju varit nice...

 

Startar programmet testdisk som identifierar disken:

image.png.2e0a21952972bf29148297b5d735681c.png

 

Tycker att det är en "Intel"..

image.png.524e931a55514ea7121af241e7e79093.png

 

Här ser jag nu lite rapporter på felaktigheter:

image.png.30f5a2db92c2f1ccc065a11049342658.png

 

men går vidare

image.png.ea21ea1a222e86c59305e6ed14cf2461.png

 

Där kan jag nu gå vidare med att trycka P för att lista filer som listas helt okej och jag kan med C kopiera filerna till annan disk vilket jag gjort.

Data är alltså räddat!

 

Nu vill jag passa på att lära mig vad som hänt och hur man ev. skulle kunna återställa diskarna utan dataförlust?

Eller ja vad som hänt är ju att åskan stökat till det på något sätt men menar vilken information som blivit felaktig?

 

Ett litet tillägg/kom-i-håg:

Testdisk tycks fortsätta att leva i bakgrunden, trots att man avslutat det, och slukar CPU...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det troligaste vore att det är ett fel i kontrollkortet i hårddisken.

Typiska räddningen hade då varit att leta reda på en exakt likadan disk och flytta över det som enklast kunde flyttas.

Min tanke här är att det kanske finns en skada där men att testdisk lyckas ta sig genom den med lite smart felhantering.

Fast troligare kanske bara att huvudet hoppat till och skadat en sektor med partitionsinfo... eller. jag vet inte.

 

Intressant läsning oavsett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte hålla mig och "kikade lite mer" med testdisk.

I något ställe där stod nåt om att det var en skadad eller saknad bootsektor och att en sådan måste finnas, även om man inte ska boota upp med disken, för att någon data skulle kunna läsas av något system.

Där fanns också något typ "rebuild bootsector" vilket jag valde att köra, i tron att det skulle gå lika fort som att fixa mbr dvs. nån sekund.

Så inte fallet, på långa vägar... något håller på att "fixas" och med tanke på hur snabbt, eller långsamt, siffrorna räknar upp så kan det kanske vara klart i morgon vid denna tid...

image.png.9938ae89d2ec2997fe09366498590a9b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken verkar ju fungera! Bara att det saknas lite data på viktiga ställen. En annan teori är att det gått en strömspik genom den och nollat en del data centralt på skivorna... fast att inget annat skulle gå sönder då?

Ja du, du har nog haft tur i oturen. Frågan är om du kan lita på disken? Kör en fullständig kontroll av disken innan du tar den till användning igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick avbryta det jag hade startat (man kunde ju välja Stop).

Räknade ut att hela operationen skulle behöva sex dygn på sig!

Så här ser det ut efter att jag stoppat och troligen hur det såg ut innan jag startade:

image.png.3b6c26985abbea92e7a64200e12f7f7a.png

 

Skulle gärna få igång disken igen, inte för datats skull utan för att veta hur man gör, om möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU!

Här står vad som är fel:

image.png.13b4f3776876f501fd95d14f6d3dd27a.png

 

Googlade och hamnade på det forum som är kopplat till programmet TestDisk och där angavs att man kunde ändra detta i programmet och att det var "farligt". 

image.png.8e2c14adf3d53f83fe23844e4c1149f3.png

 

Gjorde detta och valde sedan Write.

Krävdes också en "reboot" dvs. att disken (som nu är ansluten som extern) gjordes strömlös.

 

Vid uppstart monteras disken (ser två st enheter) automatiskt i Linux och filstrukturen är bibehållen.

Dock oklart om den faktiskt är bootbar och kan inte testa det i den i övrigt åskskadade datorn.

Ja, och som påpekats så kan den ju innehålla fler fel och är kanske inte att lita på till 100 % men..

 

En erfarenhet rikare i alla fall B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synliga skador..

Går det att laga?

 

Skojar bara, datorn är numera isärplockad och källsorterad.

20180727_221432.jpg

20180727_221444.jpg

20180727_230106.jpg

20180727_230124.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går men knappast värt besväret. Du behöver nog byta hela moderkortet då kretsarna är ytterst känsliga. Otroligt egentligen att hårddisken överlevde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, undrar om minnena klarade sig? Har sparat dem då det var 2x4 GB men har ingen "nyare" dator att testa dem i..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Allt detta var en synnerligen läsvärd historia, dock håller jag med Monshi.

Förövrigt kan du kasta även minnena inkl. modekortet, för även om dessa skulle råks på fungera en kort tid i en annan dator så har dessa gjort sitt och inget att lita på om du skall använda datorn för viktiga saker.

 

En strömspik på flera hundratusentals volt (statiskt elektricitet runt 10-40Kv) ,  betyder också att hela chassits innandöme blivit uppkört.

Dock inte nödvändigtvis, det beror på var och hur blixten slog ned.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksuttaget satt på vänster sida närmast skärmen. (Det var alltså en bärbar dator)

Alldeles innanför nätverksuttaget sitter vänster gångjärn, för skärmen. Gångjärnen sitter med tre skruvar i plastchassiet.

På den vänstra sidan hade plasten, typ "muttrarna", lossnat från resten av chassiet.

Kanske beroende på något annat men man undrar ju om även detta orsakats av åskan..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åska , eller den spänning som en blixt genererar, är ju kraftig, dom skador du visar här Mikael63 tycker jag klart visar att dom absolut kan komma från ett nedslag i närheten av datorn du visar upp. en blixt och energin av denna kan ju vandra både vertikalt och horisontellt upp till flera km i elledningar, och slå ut/generera skador på elektriska enheter både här och där. Men det vet du.

En blixt kan ju också ge olika former av ESD-skador, som då kan lägga sig latent en tid och ge följdskador längre fram, precis som en statisk elektriskt smäll kan ge en ESD-skada på samma sätt.

 

Var på ett föredrag via ett tidigare jobb, där representant från Bofors i Karlskoga pratade om just ESD-skador, och vad sådant kunde ställa till med, han visade/berättade också lite från olika saker som hänt på hans jobb, riktigt intressant, men tar för mycket tid här att berätta om.

 

Men visst är det intressant att läsa om dina erfarenheter i denna tråd. :thumbsup::D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
52 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Jörgen Städjes alltid intressanta artiklar: När datorn tystnar

Uppsala Universitet:  Vanligt förekommande frågor och svar angående blixtar och deras effekt

 

 

Fast lite intressant att dom tar upp just bil som säkrare (pga. Faradays bur effekten) medan idag många bilar består av komposit och inte ren metall och där går skyddet helt bort.

 

SVT-Nyheter:  Sätt dig inte i bilen när det åskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Fast lite intressant att dom tar upp just bil som säkrare (pga. Faradays bur effekten) medan idag många bilar består av komposit och inte ren metall och där går skyddet helt bort.

 

SVT-Nyheter:  Sätt dig inte i bilen när det åskar

 

Jupp, har hänt lite även den fronten, hehe man kanske ska sätta tillbaka den gamla pr-antenn man hade förr, 110 cm rakt upp i the sky från taket, och göra den till åskledare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...