Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oönskade partitioner med enhetsbeteckningar på GPT-disk


Staffan Dataprisse

Rekommendera Poster

Staffan Dataprisse

Hej!

 

Min dator är stationär med Windows 8.1 64-bit och alltid uppdaterad med det senaste från Windows Update. Datorn består mest av Asuskomponenter (den är en Webhallen config-dator från dec 2012) och använder ett UEFI-bios som jag inte är särskilt väl insatt i vad det betyder.

 

Problem: jag har sedan länge en mekanisk GPT-disk i Windows kallad Lagermix som jag när den var ny 2013 formaterade som GPT för att kunna dra nytta av att den är större än de 2 TB som MBR klarar av.  Alla övriga diskar i datorn är formaterade som MBR-diskar. Alla diskar använder förstås NTFS. Jag har inget klart minne av hur GPT-disken var partitionerad innan problemet uppstod men helt klart så använde den en enda enhetsbokstav E och inget mer. Numera är den indelad i fyra primära partitioner varav en NTFS (E-disken) och tre RAW-partitioner. Dessutom finns fyra mycket små OEM-partitioner som inte syns alls i  Windows diskhanterare eller filhanterare men väl när man listar partitionerna i Diskpart.

 

Det jag beskriver är förstås inget akut eller jättestort problem men det är ändå mycket irriterande. Anledningen är att alla fyra partitionerna ockuperar enhetsbeteckningar så förutom E knyts också F, H och I till en och samma disk som jag egentligen bara kan och vill använda som en enda partition, dvs. partition E. De andra utgör som sagt onåbara RAW-partitioner och stjäl enbart utrymme.

 

Nämnda förändring uppstod då jag nyligen fick ett bootproblem med min 256 GB SSD systemdisk och passade på att byta upp mig till en 500 GB SSD när jag ändå var tvungen att utnyttja min  systembackup (använder Paragon Hard Disk Manager 15 Suite). Dessutom passade jag på att koppla ur min DVD/CD-brännare (fram till dess enhet F) och lämnade bara min Bluray-brännare fortsatt inkopplad. Den senare utnyttjar enhetsbeteckningen G liksom förut. För att starta systemet och Windows igen efter backupåterställningen fick jag ta bort enhetsbeteckning C från systempartitionen på nya SSD-disken och överföra den till den egentliga Windowsinnehållande partitionen som först kom att kallas D.  Systempartitionen fick däremot bli enda aktiva partition. Men hur GPT-disken plötsligt kom att indelas i flera och ej användbara RAW-partitioner med enhetsbeteckningar och benämningar Lokal disk F, H resp. I förstår jag inte alls.

 

E-partitionen med NTFS och mina egna filer fungerar utan bekymmer som tur är. När jag försöker ta mig in på RAW-partitionerna får jag  däremot följande två olika felmeddelanden:

* "Disken i enhet F (eller H respektive I) behöver formateras innan den kan användas. Vill du formatera den? Formatera disken / Avbryt."
* "F:\ (eller H:\ respektive I:\) är inte tillgänglig. Volymen innehåller inget känt filsystem. Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad."

 

Jag beskriver här det jag vet i nuläget. Mina sökningar på nätet om vad GPT innebär och för att kolla om andra stött på samma problem gav mig inga lätt tillämpbara eller avgörande  upplysningar.

 

Följande saker undrar jag över:

1)  Är någon av de uppstådda RAW-partitionerna nödvändigare än de andra? De verkar alla vara av samma typ och ingenting tyder på att svaret på den frågan är ja.

 Samtidigt är det väl så att GPT fordrar en viss flerdelning av disken även om bara en partition brukar (behöver) tilldelas en enhetsbeteckning? Detta för att vissa specialdata behöver få eget utrymme för att skyddas bättre. Eller är det därför som de dolda och små OEM-partitionerna finns till? Just dessa utgör inget problem alls för mig så dem berör jag inte ytterligare.
2) Kan man ta bort alla RAW-partitionernas enhetsbeteckningar utan att hela GTP-disken inklusive E blir onåbar eller hela systemet rentav vägrar att boota?

3) Kan man rakt av helt ta bort en eller flera av RAW-partionerna för att bli av med dem och återvinna diskutrymme, återigen utan att riskera att hela GTP-disken eller datorn påverkas negativt? Särskilt enhet I utgör en stor förlust av diskutrymme.

 

Ser fram emot att få råd om vad GTP betyder  och hur det som hände kunde ske. Framförallt önskar jag veta vad jag bäst gör för att frigöra enhetsbeteckningarna F, H och I igen. Just nu vågar jag inte göra så mycket av rädsla för att det blir fel.

 

Tack på förhand
Staffan

Skärmdump diskhanteraren.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har inget svar på varför det har blivit så. Men, när man gör en återställning av en backup är det rekommenderat att endast ha den disk man vill återställa backupen till installerad.

RAW innebär att filsystemet har blivit korrupt. Hade du inget där kan du ta bort dessa partitioner. Windows ligger ju inte där. Sedan kan du utöka Lagermix. Finns det något på RAW partitionerna går det att återvinna.

 

Bilden du har lagt upp är väl från Diskhantering? Har aldrig haft Win 8.1. Det går inte att se hur mycket fritt utrymme du har på Backup 3TB och hur mycket du har använt på Lagermix. Finns det plats kan du ta en backup på Lagermix och lägga på Backup 3TB innan du gör något.

 

Du har två stora HDD på mer än 2 TB men du säger att bara en är GPT?

 

Sedan föreslår jag att du gör allting i Paragon programmet och inte Windows.

 

Sedan är det underligt att den nya SSD:n inte fick enhetsbeteckning C automatiskt. Hade du den gamla SSD:n installerad samtidigt kan det bero på det. Aldrig bra att ha två diskar med samma OS anslutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Dataprisse

Hej och tack för ditt engagemang i det jag undrar över och söker en lösning för.

 

Några förtydliganden med anledning av dina kommentarer är på sin plats. Återställningen gjordes enbart med den nya systemdisken inkopplad tillsammans med disken som jag använder för att lagra mina backuper. Inga andra diskar. Och återställningar och systemöversyn allmänt gör jag alltid genom att boota med en särskilt anpassad Paragon-disk där alla väsentliga verktyg ingår.

 

Det har visat sig svårt att sätta tummen på vad som exakt hände men någon form av negativ påverkan kan ha uppstått av att den ursprungliga systemdisken krånglade (datorn rapporterade I/O error) och att jag bland annat blev tvungen att hårdstänga datorn genom att hålla in på/av-knappen ett tag. Till sist insåg jag att det som återstod inte var att försöka reparera disken utan att jag borde utnyttja min backup. Den var tyvärr inte helt purfärsk så efterarbetet tog ett antal timmar bara det. Nu har jag emellertid ordnat en bättre uppdaterad backupversion om den skulle behövas igen.

 

Min backupdisk O för egna filer använder jag flitigt med hjälp av GoodSync. Fungerar mycket smidigt sedan tillkomsten av USB 3.0. Men jag har egentligen redan kopior av olika delar av E-diskens innehåll  på den och en annan disk så att de tillsammans motsvarar allt på E. Jag får bara försöka anstränga mig lite mer för att börja om med GPT-disken från början och göra det från Paragon-skivan så att varken Windows eller de andra diskarna blir direkt inblandade i något trassel.

 

Det jag fortfarande undrar över är  vad som faktiskt är den helt korrekta strukturen för GPT. Tar jag bort de tre RAW-partionerna så kommer disken mer att likna en MBR-disk när det gäller partitioneringen. Jag känner mig fortfarande  frågande över alltihop. Det är ju alltid bra att förstå vad som sker så bra som möjligt.

 

Beträffande att O-disken är på 3 TB så är den en Western Digital extern USB-disk som jag bara pluggade in och kunde köra direkt utan särskilda förberedelser när jag köpt den. Fråga mig inte hur det gick till. Det fungerade rätt av, och då var jag nöjd med det. Det finns inget som jag uppfattar som en bekräftelse på att det är en GTP-disk när jag kollar i Paragons program, men den borde ju faktiskt vara det. Det hela är minst sagt konfunderande.

 

I Paragon ser jag nu också att av de tre RAW-partitionerna är F angiven som "Linux Swap2", H som "Linus Ext3" och I också som "Linus Ext3". Hur det ska tolkas har jag inte en aning om. Partition I kan knappast samverka med E för då skulle den ha haft NTFS som fungerande filsystem. I verkar alltså ha snott till sig 278.7 GB som jag absolut skulle vilja återföra till E, men jag har inte märkt detta eftersom det ännu finns förhållandevis mycket utrymme kvar på E.

 

Så till sist om det som hände vid återställningen och försöket att få igång Windows igen. Det var att den lilla systempartitionen både blev aktiv och tog över enhetsbeteckningen C. När jag väl upptäckte det felet så fick jag ta bort C-beteckningen och i stället byta D på den egentliga stora systempartitionen till C men samtidigt se till att den lilla fortfarande var den enda aktiva, inte den stora. Notera att det jag beskriver här skedde helt på den nya disken utan att den gamla systemdisken på något sätt var inkopplad samtidigt. Därefter gick det att komma in i Windows. Det var likadant vid en annan backupåterställning förut men den gjorde jag för så längesedan att jag inte längre mindes detta utan fick upptäcka det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Staffan Dataprisse:

I Paragon ser jag nu också att av de tre RAW-partitionerna är F angiven som "Linux Swap2", H som "Linus Ext3" och I också som "Linus Ext3". Hur det ska tolkas har jag inte en aning om.

Har inget bra svar men det ser ut som om Linux har installerats på dessa partitioner. Oklart hur och när.

Om du startar upp datorn med en Live-dist av Linux kan du därifrån se om något finns på H och I (fast de kommer inte ha sådana enhetsbeteckningar då) och då möjligen hitta något som kan ge svar på vad det är.

 

I ett program liknande Paragon, AOMEI, kunde jag i den version jag använde på ett mycket enkelt och snabbt sätt ändra från RAW till NTFS, utan dataförlust. Finns denna funktion i Paragon?

Då skulle du kunna byta så att du kommer åt dina partitioner från Windows. Fast kanske då enklare att göra som redan föreslagits, ta bort F, H och I och sedan utöka E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Dataprisse

Ja, det fel jag tagit upp här är nog ett av de mest mystiska jag råkat ut för.  Mycket svårt att förstå vad som hänt faktiskt. Ändå är jag en van datoranvändare som råkat ut för och vanligtvis lyckats åtgärda diverse "fenomen" genom åren.

 

Jag kan absolut göra om RAW till NTFS, för Paragons program har verktyg för allt väsentligt, bara man själv förstår vad man sysslar med och inte tillämpar verktygen fel på fel saker. Någon möjlighet att testa Linus har jag emellertid inte. Och jag kan inte alls använda Linux, ens om jag hade det tillgängligt på något sätt.

 

Jag kollade ikväll en dator med en GPT-disk som systemdisk. Se den bilagda skärmdumpen nedan! Av den framgår en indelning av disken som varken finns på den interna disken med E-partitionen eller den externa betecknad O. När det gäller den interna så förstår jag inte alls kopplingen till Linux som uppstått. Däremot är det uppenbart att jag tappat den del av disken som överstiger 2 GB (den har numera skilt av sig som en RAW-volym vid sidan av) och behöver rädda tillbaka den. Ändå skapades denna E-partition en gång på en GPT-disk (det står i alla fall klart!).

 

Det är värt att notera att Paragon klassificerar alla de tre Linux-diskarna som GPT Volumes, men sammantaget finns ändå ingen logik som pekar entydigt åt något håll. Kan en ok GPT-disk verkligen mista sin typiska egenskap att klara partitioner > 2 TB?  O-disken har jag inget mer att tillägga om än att den inte ger intryck av att vara en GPT-disk men oavsett det rymmer över 2 GB i en enda diskpartition. Alltså är fortfarande det mesta ett frågetecken. Det hjälper inte att grubbla mycket mer på saken.

 

Avslutningsvis, det enda önskvärda är att ta bort de överflödiga partitionerna och utöka E till precis hela disken. Men det avvaktar jag med. Hinner inte "leka runt" med datorn just nu eftersom det kan skapa nya och i sämsta fall värre problem som jag fastnar i. Ingenting är ju egentligen så fel än så länge att min datoranvändning drabbas akut.

 

Tack för era synpunkter, vertpre och Mikael63!

 

Bilaga: skärmdump från en bärbar ytterligare dator med Windows 8.1 64-bit och den småttiga systemdisken konfigurerad som GTP (den inledande partitionen System på 100 MB kallas av Windows men inte av PHDM för EFI-systempartition):

1775276613_TypiskdiskkonfigfrGPT.thumb.png.a81f53d3997760849dd168b39f83b41a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Staffan Dataprisse:

Någon möjlighet att testa Linus har jag emellertid inte. Och jag kan inte alls använda Linux, ens om jag hade det tillgängligt på något sätt.

Jo, det tror jag nog, faktiskt..

Har datorn en optisk läsare eller en USB-port kan du skapa startbart media med förslagsvis Linux Mint.

När Mint startar får du ett skrivbord med några ikoner varav en heter Dator.

Dubbelklick där öppnar en filhanterare och i "trädet" till vänster bör du se åtminstone de partitioner som är formaterade som Ext3.

OM man sedan av dess filer kan härleda till orsaken är en helt annan sak och egentligen löser det inte ditt problem utan kanske bara kan ge en förklaring till vad som hänt, "vem" som formaterat partitionerna som Ext3...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Dataprisse

Du har säkert rätt i det med tanke på vad du beskriver. Det är inte tekniken som saknas. Eller vanan att tillverka bootskivor och greja en del med saker och ting i burken. Förstår att du vill väl och dessutom är lite nyfiken på vad som hänt. Och det är också jag förstås i viss mån. Men jag har inte riktigt tid att grotta ner mig i datorn på det viset för närvarande Jag har ett tusental bilder DNG-bilder att redigera från resan nyligen (använder en fullformatare och Lightroom med Corel Paint Shop Pro som komplement) och sedan nästan alltför mycket annat att fixa med.

 

Ett kort konstaterande bara: det finns något bekant i det som hänt. Just I/O-fel brukar väldigt ofta resultera i att diskar tappar NTFS och blir oläsbara som RAW i stället. Men samtidigt var det förstås inte GPT-disken med E på som fick I/O-fel utan min 256 GB SSD med systemet på. Och E-partitionen drabbades inte heller på något sätt utan fungerar lika bra som förut. Den felande SSD:n gick senare att läsa med en annan SATA-port inkopplad och hade kvar NTFS. SATA-porten den använde behövs inte  längre sedan jag slängt ut en av de två optiska brännarna och håller jag nu urkopplad. Den verkar inte helt körd men däremot opålitlig så det är bäst så. Ev. kan det vara kabeln som inte mår alldeles bra längre. Får kolla upp det in på höstkanten, men det kan jag egentligen leva med tills att datorn måste skrotas och ersättas av en ny.

 

Det sker nog inom ett par tre år. Summa summarum har jag haft den i 5 ½ år, och den har fortfarande förhållandevis hyfsade prestanda trots teknikutvecklingen. Har enbart bytt ut grafikkortet till ett GTX 1070, och så måste jag förmodligen ersätta vattenkylningen för processorn så fort jag hinner. Klarar f.n. läget i värmen med tre extra 12 cm chassifläktar (två inblås och en utblås) som jag monterat in. Det är inte någon riktigt idealiskt situation med över 30 graders sommarvärme ute och nästan lika mycket inne.

 

Måste sätta streck här om det här ämnet. Tack för intresset i varje fall! Bra att det finns sådana här fora att vända sig till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
9 timmar sedan, skrev Staffan Dataprisse:

..//..
Ett kort konstaterande bara: det finns något bekant i det som hänt. Just I/O-fel brukar väldigt ofta resultera i att diskar tappar NTFS och blir oläsbara som RAW i stället. Men samtidigt var det förstås inte GPT-disken med E på som fick I/O-fel utan min 256 GB SSD med systemet på.

..//::

 

Men ovan citat från dig stämmer tyvärr inte, eller har du grund för detta påstående?

I/O fel betyder i klartext att input/output fel när det gäller data-bitar eller elektroniska signalöverföringar blivit korrupta, men när det gäller bl.a. SATA finns en eller flera  sk. felkorrigerings- bitar.
 

M.a.o. på en vanlig SATA-port protokoll är det 10-bitar: 8 data bitar för dataöverföring och två felkorrigeringsbitar.

 

  • Det är fullständigt omöjligt att data skulle blivit så korrupt och plötsligt konverterat till ett annat disk/filformat via läs eller skrivöverföringen, helt oavsett NTFS, eller RAW som du beskriver det.
     

Missar en eller flera läsningar/skrivningar av datat, så går det om tills det kan skrivas eller läsas (annars blir det stopp med error, disk fel etc.),

 

Det är något annat som spökar hos dig.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Dataprisse

Min erfarenhet ett antal gånger är att diskar som plötsligt inte längre kan läsas diagnosticeras av datorn själv med ett felmeddelande om just I/O-fel. Sedan har det i allmänhet visat sig svårt eller rentav stört omöjligt att reparera disken. I det senare fallet är anledningen att den skadade disken vägrar att bli nådd utan att störa ut Windows (även Paragons räddningsskiva har det hänt) och på så vis effektivt blockerar alla reparationsförsök. Diskar med I/O-fel brukar när de fortfarande går att ha inkopplade fast deras innehåll inte kan läsas beskrivas som RAW-diskar av datorn. Denna benämning beror väl då på att uppstartssektorn är skadad och att Windows inte längre läsa vad disken innehåller.

 

Vad som hänt med min enda interna GPT-disk är om inte ett mysterium så i varje fall väldigt oklart (något spökar kan man nästan säga, ja!). Håller med om att I/O-felet med systemdisken rimligen inte borde ha ändrat partitionerna för en annan disk i samma låda. Det enda jag är säker på är att enheterna F, H och I inte fanns på den mekaniska GPT-disken innan SSD:n med Windows på började krångla. Allt annat är jag däremot mer eller mindre osäker på. Jag har aldrig haft anledning att notera så mycket detaljer, eftersom GPT-disken fungerat bra som E-disk utan de detaljkunskaperna. Och den har ännu långt kvar till utnyttjandetaket så jag är långtifrån störtsäker på att utrymmet innan faktiskt redan var snöpt på det sätt som jag nu lagt märke till.

 

När jag kollar med Paragon vilka egenskaper som Linux tre RAW-partitioner (F, H och I) och den enda NTFS-partitionen (E) har så anges alla dessa fyra partitioner som GPT-volymer, så GTP-disken är oförändrat en GPT-disk trots det jag först kläckte ur mig lite spontant och fungerar som vanligt i Windows. Att jag sedan inte finner någon indelningsstruktur på den som verkar överensstämma med andra GPT-diskar, i varje fall inte med den i den bärbara som jag kollat som jämförelse, är en annan fråga.

 

Någon får gärna förklara om det verkligen finns en viss särskild minsta partitionsuppdelning som är obligatorisk för alla GPT-diskar. Jag trodde det var så, men nu får jag inte det intrycket. Hittar heller inget på nätet som säger något entydigt om den frågan, varken i ena eller andra riktningen. Till det kommer att den externa USB-disken med enhetsbeteckning O med hela sitt diskutrymme i en enda partition gott och väl passerar gränsen för hur stor en MBR-partition kan vara men ändå inte anges som en GPT-volym av Paragon.  Den saken gör det bara ännu mer förvirrande att förstå vad GPT innebär. Jag vet egentligen inte mer än att GPT gör att diskar allmänt sett kan rymma betydligt större och fler partitioner och är det som kommer att ta över i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Staffan Dataprisse:

. Till det kommer att den externa USB-disken med enhetsbeteckning O med hela sitt diskutrymme i en enda partition gott och väl passerar gränsen för hur stor en MBR-partition kan vara men ändå inte anges som en GPT-volym av Paragon. 

Bara en tanke.. det finns ju ett fysiskt gränssnitt mellan diskens SATA och USB. Kanske ser det gränssnittet till att Paragon/operativsystem inte behöver "bry sig" om det är GPT eller ej?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad jag menade är att datat i sig kan inte vara så korrupt att det per automatik skulle konverteras om till ett annat format.

Det är omöjligt.

Är datat korrupt pga. skador eller annat på disk/ssd så kan visserligen konstiga fenomen uppstå, mej ej att nya/andra filsystem uppstår.

Däremot kan operativsystemet via kommandon, manuellt eller automatiskt försöka att ändra på dessa på hdd/ssd, men ej samma sak.

GPT= GUID Partition Table.

 

How-to geek: What’s the Difference Between GPT and MBR When Partitioning a Drive?

EaseUs: What is a GPT disk and how to manage GPT disk?

 

Eller är det detta du försöker använda?

Paragon GPT-Loader:

 

Citat

Någon får gärna förklara om det verkligen finns en viss särskild minsta partitionsuppdelning som är obligatorisk för alla GPT-diskar.

 

Nej, fast en sanning med modifikation när det gäller Windows.

Alla GPT-formaterade diskar som stöds av Windows, kommer ändå att ha ett dolt utrymme för sk. Protected MBR  (Master Boot Record) -om dessa blir initierade att användas som Boot-disk, annars sker ingenting särskilt.

Inget av detta behöver man bekymra sig om, det är endast på några hundra MB.

 

Men det krävs ett 64-bitars operativsystem för att kunna boota en GPT-disk (via UEFI), men att läsa och skriva, fortfarande på ett 64-bitars operativsystem, är inga problem.

 

What’s the Difference Between GPT and MBR When Partitioning a Drive?

Citat

On an MBR disk, the partitioning and boot data is stored in one place. If this data is overwritten or corrupted, you’re in trouble. In contrast, GPT stores multiple copies of this data across the disk, so it’s much more robust and can recover if the data is correupted. GPT also stores cyclic redundancy check (CRC) values to check that its data is intact — if the data is corrupted, GPT can notice the problem and attempt to recover the damaged data from another location on the disk. MBR had no way of knowing if its data was corrupted — you’d only see there was a problem when the boot process failed or your drive’s partitions vanished.

 

 

EaseUS: Fix The Selected Disk is of the GPT Partition Style in Windows 10/8/7

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...