Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertering


7e3fg5

Rekommendera Poster

Har ett gammalt SPCS program (200 3.1) som  nya Windows 1803 inte  kan läsa . Går det att på något sätt konvertera?

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen inte, ett program som är "gammalt" och inte fungerar ihop med senaste ver av operativ, behöver uppdateras av tillverkaren.

Du kan dock pröva med att högerklicka på programmet, .exe filen, välj Egenskaper, välj fliken Kompatibilitet och pröva vid Kombatibilitetsläge, en Windows-version du vet har fungerat? Har du tur så fungerar det, annars, kontrollera med tillverkaren om programmet kommer att uppdateras, eller om dom har något tips?

 

sshot-96.png.415315ce13dc14eee9714f39c2933cb6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPCS hade ett antal bra och billiga program men ingår numera i Visma och det är inte längre billigt.

(har några originalskivor...)

Jag vet att SPCS Administration gick att köra i Linux under Wine. Dock var det problem med utskrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man via t.ex virtualbox, så innebär det ju rätt mycket förarbete...frågan är om TS har lust med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

Kör man via t.ex virtualbox, så innebär det ju rätt mycket förarbete...frågan är om TS har lust med det?

 

Sant. Blir en avvägning mot viljan att använda just SPCS.

@7e3fg5 vad ska du använda programmet till? (SPCS har gjort många olika program)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Sant. Blir en avvägning mot viljan att använda just SPCS.

@7e3fg5 vad ska du använda programmet till? (SPCS har gjort många olika program)

Använder det till enklare bokföring för förening och för eget bruk. Har provat med Windows hjälpprogram men det känner inte igen SPCS , fast det finns i datorn. 

Mina inmatningar finns kvar i en extra hårddisk dit jag säkerhetskopierar , och därifrån verkar programmet fungera som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev 7e3fg5:

Har provat med Windows hjälpprogram men det känner inte igen SPCS , fast det finns i datorn. 

Mina inmatningar finns kvar i en extra hårddisk dit jag säkerhetskopierar , och därifrån verkar programmet fungera som det ska.

 

Förstår inte ovanstående två meningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Förstår inte ovanstående två meningar?

Jag kan öppna SPCS säkerhetskopia och där se vad jag tidigare skrivit in och arbeta i programmet, så den vägen verkar det fungera. När jag försöker öppna programmet med ikonen på aktivitetsraden kommer jag till startsidan  men inte längre. Programmet (SPCS)har efter senaste uppdateringen  (1803) blivit okonverterbart, står det på något ställe.

Lägg inte ner så mycket jobb på det här, jag får acceptera att det är ett gammalt program, t.o.m. för gammalt!

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte framkommit vad programmet heter? Tillverkaren kan ju ha en lösning, kan ju vara ett känt fel som även andra har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev 7e3fg5:

Jag kan öppna SPCS säkerhetskopia och där se vad jag tidigare skrivit in och arbeta i programmet, så den vägen verkar det fungera

 

Då är det väl bara att starta programmet den vägen och gilla läget att det inte går att starta på annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...