Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet jag om mitt grafikkort är "utslitet"?


ervufd

Rekommendera Poster

Hej,

vi har bildskärmsflimmer sedan en vecka.

Först är det oftast vertikala streck och sedan horisontellt flimmer. Det går att se bilden någorlunda bra emellanåt.

Vi har installerat den senaste drivrutinen för grafikkortet och försökt med olika kablar (DVI, HDMI och Displayport) men det har inte hjälpt.

Skärmen fungerar okej på en annan dator. Vi tycker oss inte vara tillräckligt kunniga för att själva byta grafikkort.

 

Vissa vi frågar menar att grafikkortet kan vara "utslitet" men enligt enhetshanteraren i Windows fungerar det korrekt.

Vi har en dator Asus G11CB med grafikkort Geforce 980 GTX som är drygt två år gammal.

Hur kan man ta reda på  om det är grafikkortet som krånglar och om det kan åtgärdas

(utan att byta grafikkort)? Kan ett grafikkort bli "utslitet" och vad innebär det i så fall?

 

 Vi vore tacksamma för alla tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utslitet är kanske fel ordval. Grafikkortets ev. fläkt kan få utslitna lager men skulle inte ge detta resultat.

Kortet kan dock vara trasigt helt enkelt. Eller inte sitta fast riktigt som det ska.

Jag skulle testa att ta bort det och sedan sätta tillbaks det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och kolla temperaturerna i datorn. Som Cecilia föreslår.

För grafikkortet går det att se i nVidias program.

För resten av datorn har jag använt HW-monitor.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ytterligare en möjlighet är att efter någon stunds drift starta om datorn

och vid omstarten gå in i BIOS och kontrollera temperaturer.

Brukar för mig ligga strax över +30 (ca +32C)  för processor.

För att underbelastning i HW-monitor stiga till ca +50C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för alla hjälpsamma kommentarer :)

Vi överväger dessa och funderar på vad vi ska göra.

 

Är det någon som har anlitat ett reparationsföretag,

till exempel datorreparation.se? Vad är era erfarenheter av det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till ett företag för att fixa en dator jag hade haft sönder. Och dom fixade problemet till ett mycket lägre pris än vad det hade kostat att köpa en ny dator trots allt. Företaget finns inte kvar längre om jag minns rätt så jag kan inte tipsa om det.

 

Men det billigaste är ju trots allt att göra det jannejanne föreslår och kontrollera temperaturen in datorn, om den är för hög så kan det vara jätteenkelt att fixa, skaffa lite sprayluft på burk, öppna chassit och blås blås blås. Inte dammsugare, aldrig dammsugare, enbart sprayluft på burk,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev ervufd:

Hej,

tack för alla hjälpsamma kommentarer :)

Vi överväger dessa och funderar på vad vi ska göra.

 

Är det någon som har anlitat ett reparationsföretag,

till exempel datorreparation.se? Vad är era erfarenheter av det i så fall?

Jag lämnade in en bärbar dator till Alina för dammrensning. Stationära datorer rensar jag själv men jag gillar inte att öppna upp en bärbar dator så mycket som krävdes för att komma åt. Alina är en liten kedja med goda omdömen sen många år men finns ju inte på så många ställen i landet, men centralt i Stockholm. Datorbutiker som även säljer datorprylar kan man ju kolla omdömen om på prisjakt.nu.

 

Eftersom datorreparation.se verkar anlitas av mindre företag och skolor gör de antagligen ett bra jobb.

 

Eftersom datorn är yngre än tre år, kan ni även försöka kontakta supporten hos datortillverkaren.

 

Men det är alltid bra att börja med några enkla test själv, t ex installera ett program som mäter temperaturen som jannejanne tipsade om. Då kan man ju ge mer specifik information till reparationsstället om inte annat i stället för att betala för tiden det tar för firman att göra de enkla kontrollerna.

 

Om ni har en bordsfläkt kan ni också pröva om flimret minskar om ni ställer den så att den blåser på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du försöka blåsa rent, använd som sagt enbart tryckluft på burk, glöm inte blåsa rent kring fläktar också, men var noga med att hålla i/spärra fläktpropellen när du blåser, för annars så kommer propellen att snurra lika fort som du blåser, kan bli snabbare fart än vad som är normalt, man riskerar att skada propellerlagret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Laso:

kan bli snabbare fart än vad som är normalt, man riskerar att skada propellerlagret.

Ja, samt att fläkten kan bli en generator och alstra spänning "bakvägen". Inte säkert något skadas men dumt att chansa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-24 på 19:50, skrev Mikael63:

Ja, samt att fläkten kan bli en generator och alstra spänning "bakvägen". Inte säkert något skadas men dumt att chansa...

Tog och testade generatoreffekten på  2 fläktar (från kasserade stationära datorer) genom att varva upp dem med luft

Moderkortsfläkt / chipfläkt 40 x 40 x 10 mm, gav ca 2,5 VDC mellan röd och svart, mellan röd och gul ca 1,3 VDC, mellan gul och svart ca 50 mVDC.

Processorfläkt 70x70x20 mm (Intel) grön -svart ca - 0,5 VDC, gul - svart 0 mVDC, gul - grön ca - 0,5 VDC

Ett trasigt skuret lager, byte av fläkt.

Men generatoreffekten kan kanske skada moderkortet. Och byte av moderkort lönar sig inte.

Jag hade varit noga med att hindra fläkten från att snurra vid rengöring med luft !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-07-25 på 22:06, skrev jannejanne:

Tog och testade generatoreffekten på  2 fläktar (från kasserade stationära datorer) genom att varva upp dem med luft

Moderkortsfläkt / chipfläkt 40 x 40 x 10 mm, gav ca 2,5 VDC mellan röd och svart, mellan röd och gul ca 1,3 VDC, mellan gul och svart ca 50 mVDC.

Processorfläkt 70x70x20 mm (Intel) grön -svart ca - 0,5 VDC, gul - svart 0 mVDC, gul - grön ca - 0,5 VDC

Ett trasigt skuret lager, byte av fläkt.

Men generatoreffekten kan kanske skada moderkortet. Och byte av moderkort lönar sig inte.

Jag hade varit noga med att hindra fläkten från att snurra vid rengöring med luft !

 

Det var intressant!  :thumbsup:

Visserligen sitter det skyddsdioder på vissa elektronikkort som skall hindra "bak-spänningar" och transienter, men långt ifrån på alla och det är helt omöjligt för dom flesta att veta på vilka det handlar om.

Jag har alltid tagit för vana att lite försiktigt (för att inte skada dessa känsliga fläktlager så är man varsam) låsa propellern när jag blåser rent datorn från damm.

Tex. stoppa in en tandpetare mellan fläktbladet och kylflänsen med ena handen samtidigt man blåser med tryckluftburken i den andra handen, utan att peta ned i elektroniken under, följ guiden länkad under.

 

Tips: Ta bort damm i en stationär dator

 

Men streck och flimmer, konstiga färger brukar annars indikera att grafikkretsen börjar på att ge upp, det har jag varit med om flera gånger och då är ett byte av grafikkort enda utvägen.

 

Och kontrollera innan att bildskärmskontakten verkligen sitter korrekt instoppad i båda ändar och finns flera utgångar på grafikkortet, så antingen testa en annan grafikport eller byt grafikkabel, kanske du kan låna en av en vän bara för att testa?

 

Sedan kan du testa grafiken med tex. detta gratis Unigine Valley Benchmark  https://eforum.idg.se/topic/349360-benchmark-med-gratis-unigine-heaven-och-valley-vad-får-ni-för-poäng/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...