Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Synkronisering mellan mobiltelefon och onedrive

SverkerG
 Share

Recommended Posts

Har en fråga. Har haft onedrive ett tag och synkar alla mina bilder mellan telefon och onedrive. Jag vill bara försäkra mig om hur det funkar.

Om jag tar bilder och har synkat uppladdningen med kameran till onedrive så sparas bilderna nästan omedelbart i molnet efter jag tagit bilden.

Men hur blir det om jag tar bort bilden från telefonen? försvinner den från onedrive då? Tänker att detta är ju en synkronisering och inte backup?

Eller tänker jag fel där? Anledning till att jag frågar är att jag har upplevt att bilder jag raderat i telefon även har försvunnit i Onedrive. Men det kanske var längre tillbaka det fungerade så. Behöver veta för jag behöver radera en del bilder från min tel för att frigöra lite utrymme.

Tacksam för svar.

Jag har i min OneDrive i luren en inställning som heter Frigör utrymme på enheten. Den i kombination med inställningen Kamerauppladdning sköter det där åt mig. Så kamerauppladdning ser till att mina foton lagras i OneDrive och Frigör utrymme funktionen tar bort bilderna från luren utan att dom försvinner ifrån OneDrive.

Jag märker nu att OneDrive appen däremot är lite knepig och påstår att bilder är borttagna, men dom verkar finnas på siten när jag kollar i webbläsaren.

Så för att summera, det finns inställningar som ska hantera det huvudbry du har, men jag är osäker på om dom fungerar till 100%.

Hmm, jag vill ju inte förlora några bilder. Tänkte om det gick att flytta foton i Onedrive till andra mappar. Men det verkar inte gå heller. Verkar bara gå att skapa album eller göra taggar.

Jag läser följande på Ondrive Help nu: (det talas om uppladdning, inte synkning). 

Kanske du egentligen talar om iCloud?

•  

•  

•  

• När bilderna och videoklippen har laddats upp kan du ta bort dem från enheten utan att kopiorna i OneDrive påverkas.

1 timme sedan, skrev SverkerG:

Har inte iCloud, bara onedrive.

Har varit inte på supportsidorna och läst men hittar inte det du citerade. Har du länk?

https://support.office.com/sv-se/article/använda-onedrive-i-ios-08d5c5b2-ccc6-40eb-a244-fe3597a3c247

Tryck vid Automatiskt spara....

se efter Meddelanden

ps

jag använder appen. iPhone 6, iOS 11. 

Edited by ValterP
Förtydligande

ValterP, har du missat att SverkerG inte använder iCloud, så din länk kanske inte kan hjälpa till, du får leta upp en fungerande länk som passar SverkerG bättre...

18 minuter sedan, skrev Laso:

ValterP, har du missat att SverkerG inte använder iCloud, så din länk kanske inte kan hjälpa till, du får leta upp en fungerande länk som passar SverkerG bättre...

Länken handlar alltså om OneDrive på iOS, den handlar inte om iCloud. 

Läs rubriken och dom tre första inläggen, står ingenting om att operativet iOS är inblandat, det är du som i ditt första inlägg, frågar om det kanske handlar om just iCloud, och sedan fortsätter du på den vägen...

SverkerG säger ju också att han inte har iCloud, alltså har han troligen inte operativet IOS.

OT, vet att det inte är svårt att hitta rätt länk, men tyckte att det kunde ValterP plocka fram, eftersom operativet IOS och iCloud blev inblandat fel av honom.

Så här verkar det fungera på min lur,  inställningen Kamerauppladdning är påslagen och den laddar enbart upp när jag är ansluten med Wi-fi. Inställningen Frigör utrymme på enheten är påslagen och jag kan gå in och trycka på Frigör utrymme nu när det finns filer som fortfarande är lagrade på både OneDrive och telefon.

När jag trycker på Frigör utrymme nu så blir OneDrive lite förbryllad och inte förstå om bilden är borttagen eller inte. Så man får stänga appen. Vänta en stund slå igång den igen och då synkar den om bilderna, klurar ut att bilden finns i OneDrive men inte luren och den visas snyggt och prydligt.

För att flytta eller kopiera ett foto ifrån foton till en annan mapp på OneDrive, så fick jag få in på OneDrive hemsidan i webbläsaren,  markera ett foto och välja funktionen Öppna filmappen, där visas vart foton lagras i OneDrive, i mitt fall heter mappen Skydrive camera roll, och där kan man kopiera eller flytta fotografier. Jag har inte hittat motsvarande Öppna filmappen i appen.

Edited by .M
Förtydling

45 minuter sedan, skrev Laso:

Sverker har inte meddelat vilket OS han avser, så det är kanske iOS. Eller Android. 

Det faktum att han inte använder iCloud betyder ju inte att han inte har iOS. 

Edited by ValterP

31 minuter sedan, skrev SverkerG:

Ursäkta sent svar. 

Men det är Android oxh onedrive det rör sig om då jag har en Samsung Galaxy A3 (2018)

Fungerar något av de tips du har fått?

6 timmar sedan, skrev Laso:

Då får vi vänta på svar från SverkerG, vilket operativ han har i sin mobil, istället för att spekulera.

Nåja, det är väl normalt att anta något och sen får TS komma tillbaka och skriva att det hjälper inte därför att antagandet är fel. Själv antog jag förut idag i en annan tråd att personen hade en stationär dator därför att grafikkortets beteckning var utskriven, men viss kan det vara ett felaktigt antagande.

53 minuter sedan, skrev SverkerG:

Ursäkta sent svar. 

Men det är Android oxh onedrive det rör sig om då jag har en Samsung Galaxy A3 (2018)

Ingen fara, för att återgå till din fråga, jag har en version av Ondrive, i Office365, företagsversion, men genom jobbet som styrs genom en Exchange-server, och det är fullsynkning på denna, så när jag lägger in en t.ex en fil i mobilens Onedrive, så kommer den upp i alla kopplade Onedrive-enheter både hemma och på jobbet, och tar jag bort en fil, så försvinner den också i dom andra enheterna på motsvarande sätt, så ska ju det fungera om man kör fullständig synkning mellan sina kopplade enheter.

Och jag antar att det fungerar på samma sätt för den privata Onedrive, det borde det i alla fall.

Ska ju fungera så i dom flesta molnvarianter som finns idag, inte bara Onedrive.

Hoppas det är ett tillräckligt svar på din fråga?

20 timmar sedan, skrev .M:

Så här verkar det fungera på min lur,  inställningen Kamerauppladdning är påslagen och den laddar enbart upp när jag är ansluten med Wi-fi. Inställningen Frigör utrymme på enheten är påslagen och jag kan gå in och trycka på Frigör utrymme nu när det finns filer som fortfarande är lagrade på både OneDrive och telefon.

När jag trycker på Frigör utrymme nu så blir OneDrive lite förbryllad och inte förstå om bilden är borttagen eller inte. Så man får stänga appen. Vänta en stund slå igång den igen och då synkar den om bilderna, klurar ut att bilden finns i OneDrive men inte luren och den visas snyggt och prydligt.

För att flytta eller kopiera ett foto ifrån foton till en annan mapp på OneDrive, så fick jag få in på OneDrive hemsidan i webbläsaren,  markera ett foto och välja funktionen Öppna filmappen, där visas vart foton lagras i OneDrive, i mitt fall heter mappen Skydrive camera roll, och där kan man kopiera eller flytta fotografier. Jag har inte hittat motsvarande Öppna filmappen i appen.

Har även aktiverat "frigör utrymme" och den frigjorde massor med utrymme, men inga bilder från kameran försvann. Så jag undrar lite vad den tog bort...

Nu har jag testat lite.

Har tagit lite fulbilder med mobilen. När bilderna hade laddats upp till Onedrive så har jag raderat dem från min enhet. De har då funnits kvar på Onedrive, även när jag har gjort ny synkning. Så det verkar vara mer en uppladdning från foton i mobilen än synkning.

Kanske är skillnad på hur Onedrive hanterar dokument och foton?

Men jag misstänker att om jag flyttar bilderna från mappen foton och lägger dem under dokumentmappen så kommer de att försvinna på alla enheter jag raderar dem där, om jag inte laddat ned den fysiskt till någon av enheterna vill säga.