Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 system32


hup151_t

Rekommendera Poster

Läste nånstans i en livlig diskussion där den som skapat den tydligen var en "auktoritet" rekommenderade att helt ta bort system32 och därigenom få en avsevärt snabbare dator utan biverkningar. De flesta som följt rådet uttryckte klart sitt missnöje med en massa problem. Dock fanns även de som fått bra resultat . Vad anser man i Forum om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte ta bort något för hand som finns i Windowskatalogen. Det enda som borde få påverka Windowskatalogen är installationsprogram och avinstallationsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att historiskt i något äldre operativ med lite trix har kunnat tagit bort system32, inte för att jag tror det kan ha fungerat.

Dessa "systems" är så inbyggda i varandra så det är inte möjligt, nej man ska inte laborera med detta.

T.ex finns det så många olika filer 32 -bit och 64 -bit som båda fungerar ihop mot många andra delar, då skulle man vara tvungna att kunna sära på alla dessa filer, på något fiffigt sätt...

 

Bara en sådan sak som många velat göra både idag men även historiskt, är att kunna tagit bort Iexplorer och nya Edge, vilket inte heller är möjligt, dom är också alldeles för inbyggda i det hela.

 

Sedan att många kanske påstår att det skulle fungera, får nog stå för dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
1 timme sedan, skrev HansErik:

Läste nånstans i en livlig diskussion där den som skapat den tydligen var en "auktoritet" rekommenderade att helt ta bort system32 och därigenom få en avsevärt snabbare dator utan biverkningar. De flesta som följt rådet uttryckte klart sitt missnöje med en massa problem. Dock fanns även de som fått bra resultat . Vad anser man i Forum om detta?

 

Varför ska man göra det? Att det ligger en massa win32-filer på hårddisken innebär ju inte att dessa faktiskt körs av systemet. De laddas när de behövs. Och det finns fortfarande en massa program i Windows som använder win32. Så om man nu skulle lyckas med att ta bort "onödiga" filer så tror jag inte man vinner så mycket, utan man får bara en massa strul.

 

Win32 kommer såklart att försvinna från Windows ändå, förr eller senare, men jag tycker vi låter MS sköta det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara understryka att det är inte jag som är "pappa" till att ta bort Sys32 och har inga planer på att göra det. Jag läste nånstans där datorfrågor dryftas. På frågan "varför skulle man göra det" så finns ju svaret i ingressen att få datorn snabbare. Mina datorer med I7, 16 ddr4 etc är snabba nog. Jag tänkte bara att frågan kunde ha ett visst intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag kan direkt säga att ingen dator blir snabbare av att ta bort filer (såvida inte hårddisken är direkt full, men då kommer ett varningsmeddelande upp), i synnerhet inte vissa systemkritiska filer som det finns vissa av i undermappen system32.

 

Att ta bort System32 mappen för att få fart på systemet är en skröna och bara rent nys, inget att ta på allvar.

 

Dessutom, även om man kör på ett 64-bitars operativsystem, så använder även idag många applikationer och program fortfarande 32-bitars kod, kanske dom allra flesta faktiskt...?
När det gäller spel så är dom flesta i 32-bits format, förutom dom mest krävande (liksom foto/videoredigering och CAD programmen som även finns i 64-bitar och detta för att kunna bl.a. utnyttja mer än 4GB RAM vilket inte går med ett 32-bitars program - förutsatt att operativsystemet installerat är i 64-bitar, annars blir det 32-bitars varianten (om det stöds för dessa).

Inga problem att köra 32-bit program på en 64-bit operativsystems-dator, men omvänt är det omöjligt.

 

How to Geek: Why Are Most Programs Still 32-bit on a 64-bit Version of Windows?

Citat

In the end, what’s important isn’t making sure you’re running 64-bit apps—it’s making sure you’re running apps that work well for you. If there’s a 64-bit version of an app, by all means use it. If not, using the 32-bit version is just fine. For most apps, you won’t even notice the difference.

 

  • Detta kanske svarar på frågan mer tydligt:

How to Geek: What is the System32 Directory? (and Why You Shouldn't Delete It)

Citat

The C:\Windows\System32 directory is a critical part of the Windows operating system where important system files are stored. Some pranksters online may tell you to delete it, but you shouldn’t—and we’ll show exactly what happens if you try.

 

Så för att avsluta: System32 mappen finns där och glöm den helt, du kan inte ta bort den för då kommer systemet att krascha och du kan heller inte få ett raskare system genom att ta bort dess filer.

 

Det bästa är att du ställer in i utforskaren att Ej visa dolda filer och systemmappar samt Dölj skyddade operativsystemsfiler.

Utforskaren > Visa > Alternativ > Ändra mapp och sökalternativ > Visning => Bocka i följande:

494651782_Dljstemfiler.PNG.25f47ae5e41b89112dfaace11e51ce7a.PNG

 

...Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...