Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ta bort Hangouts?


grer

Rekommendera Poster

Tänk att man alltmera sällan får bestämma själv vad som ska installeras på ens egen dator...!?!

 

Nu har något ovälkommet skit bitit sig fast i mitt Gmail. Förmodligen något som Google önskar bjuda på - men jag vill för död och pina inte ha skräpet på min dator - i synnerhet inte för att det sitter i vägen! Varje försök att få bort den inkräktande appen har misslyckats...

 

Vet någon hur man gör - och ännu hellre hur man förhindrar sådana påtvingade ingrepp i min dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips,

 

Jag provade ditt förslag nr 2 - men på mitt google konto förekommer bara YouTub och Gmail. Självklart har resten gömts undan...

 

Flera förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, det verkade ju lovande:

Luckily, the new Hangouts is easy to turn off–at least for now. Just click the arrow next to your name, and select ‘Revert to old chat’ from the dropdown. You’ll be asked to confirm, and then Gmail will reload, with the old Gchat replacing the crummy new Hangouts. Like so!

 

Det är bara det att i min dropdown förekommer inget alternativ som ens liknar "återgå till gamla chat-en" - så vad göra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, artikeln skrevs ju 2015 så det kan nog vara så att möjligheten att återgå till den gamla chat-funktionen har försvunnit.

 

När jag googlar på franska får jag som resultat att man tidigare år kunde återgå till den gamla chat-funktionen,

https://www.commentcamarche.net/forum/affich-28137673-desinstaller-hangout-de-gmail men ett svar från i år meddelar: "Je suis désolé mais il m'est moi aussi impossible de le supprimer et c'est [le] cas pour tout le monde". (Jag beklagar men det är omöjligt för mig också att ta bort den, dvs hangouts-appen, och så är det för alla andra med.)
https://www.commentcamarche.net/forum/affich-35225069-impossible-de-desinstaller-hangout

 

Det finns emellertid många här som använder Gmail så det är bara att vänta på att de ska berätta om det går. Jag kan inte tänka mig annat än att fler blivit irriterade på nymodigheten ? (Grimacing Face) Själv skulle jag också vilja bli av med den om jag hade Gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, man måste kanske vänta på en metod för avlägsnandet tills tillräckligt många kräver att få bestämma själva om vad som ska installeras - och att inte underordna sig google-s godtycke hela tiden!

 

Tack mbgtmari för ditt engagemang trots att du inte har Gmail. Du var så här långt ensam om det - men vem vet, det kan finnas någon mer som har något att komma med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vet inte, använder gmail, men har inget problem med denna Hangouts, i Windows har jag som sagt inga problem, i Android har jag inaktiverat denna Hangouts, alltså inga problem där heller. Men kör gmail normalt via andra mailprogram, så det kanske är därför, är alltså normalt inte inloggad i gmail på webben.

 

Men enligt Google ska det gå att avaktivera denna...

 

Testa detta...https://support.google.com/a/answer/2691194?hl=sv

 

har inte testat detta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det där med Googles administratörskonton och annat dunkelt pyssel har jag ingen utpräglad lust att hålla på med. Alltför trassligt och helt anpassat för att jag ska sylta in mig ännu mer i Googles. Jag vill helt enkelt inte. Andra bättre förslag önskas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi testar igen.

 

Enligt denna video så ska det vara rätt lätt, har inte prövat själv...Sen vad skillnaden mellan gamla och nya chatten är, har jag ingen aning om?

 

https://youtu.be/gsHfDDua3g8

Edit: då glömmer vi denna videosnutt, om den ändå inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller - jag har inte använt någon av dem...

 

Jag ska titta på det här imorgon...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den videon publicerades 2013 och då var det inget problem med att bli av med Hangouts. Se en av kommentarerna till videon:

Elsa Flare 9 för 1 år sedan "that option isn't available anymore. I can't find revert to old chat."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar normalt inte använda webbmejlen men när jag kollade nu så såg det likadant ut som det har gjort i många år, men det kan ju tänkas att det är någon uppdatering som de skickar ut till några i taget och jag har inte fått den än.

 

I Inställningar - Chatt har jag valt "Chatt av".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mera på allvar kollat runt på googlekontot som jag har, och kollat mer hur denna hangout fungerar, och det är bara att erkänna att denna idag inte går att varken ta bort eller att avaktivera, den enda möjligheten att inte ha den igång, är att inte vara inloggad på sitt google.konto.

Men man kan ändå gå in och kolla så alla rutor man ser inte är ibockade, alla bör vara tomma, så minskar man lite av risken att bli inblandad, om nu någon försöker nå dig som användare.

 

Det är väl precis som Microsoft som med Google, dom tycker att dessa tjänster är jättebra för oss användare, och gör vad dom kan för att vi ska använda dessa tjänster.

Och att man som Cecilia säger, stäng av chatten i inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon Cecilia och stort tack för ditt enkla tips: Inställningar - Chatt - Av

Kort och koncist - och chatt-skräpet är borta. För gott hoppas jag!

 

Återigen har Cecilia gjort en insats - tack för det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen grer!

Eftersom problemet är löst, klicka på bocken till vänster om Cecilias inlägg så tråden markeras som löst. (Det underlättar för andra som har samma problem.)

878746169_Lsning.PNG.5700bb8640a38ad2dd6c807e0cdc49c0.PNG
Det är bara trådstartaren och Admin (och kanske också moderatorerna) som ser en bock framför alla inlägg och därmed kan klicka på den rätta bocken. Jag tycker alla kan få lära sig hur man markerar sin tråd som löst,  så därför påpekar jag det ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt. Tack alla för denna gång - men jag får säkert anledning att återkomma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...