Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya delar till min dator. Processor/Grafikkort, mm?


xsacul

Rekommendera Poster

Hej!

 

(Screenshot på alla datorspecs och delar finner ni längst ner)

 

Jag köpte en "gaming" dator från Komplett i februari förra året för lite drygt 8000 kr, och jag skulle vilja köpa till lite nya delar, men vet inte vilka.

Så jag har märkt att min dator ibland blir långsam. Tex så tar det väldigt långt tid att öppna Google Chrome och Youtube fryser då och då. Jag köpte en ny skärm för några månader sedan också, och ibland känns det som att datorn knappt klarar av båda skärmar samtidigt.
Jag spelar flera spel med minst 60 FPS, så det är oftast ingen fara, men ska jag upp på de höga grafikinställningarna fungerar det inte.
Har även börjat lite med att streama när jag spelar, och det är inga problem om jag har låga grafikinställningar samt spelar lägre krävande spel (Fortnite)

Jag vill helst inte lägga många tusenlappar, och speciellt inte på saker jag egentligen inte behöver. Jag antar att processorn behöver bytas ut då det bara är en i5a (Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor) samt grafikkortet (ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB).

 

Men jag kan ha helt fel. Vad tycker ni? Vad ska jag uppgradera, och till vad?

 

Budget: Högst 3000 (om möjligt)
Annan fråga. Går det att köpa/sälja delar begagnat? Skulle vara bra att sälja delarna som jag tänkt byta ut.

 

Alla specs: https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic

 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Om vi börjar med att datorn fryser när du kör Youtube så måste vi gå till botten med detta först.

Du har 8 GB RAM och detta bör inte vara ett problem, såvida du inte har väldigt många program i gång samtidigt.

 

Tex.
Operativsystemet i sig med drivrutiner och autostartade program för grafiken, etc. tar väl upp runt 2GB eller bra mycket mer kanske ända upp till 3GB, beroende på vad du har igång och som autostartas.


Du har en webbläsare igång som kan i värsta fall ta upp alltifrån 250 MB till närmare 1 GB minne beroende på hur många öppna aktiva flikar igång, sedan skall du streama vilket tar upp rejält med minne.

 

Om du kör ett modernt spel idag, så finns det knappt något som klarar sig under minst 4GB RAM och vissa kräver faktiskt 6GB ledigt RAM vid online/multiplayer.

 

Ja då har ditt internminne tagit slut och vad som då sker är att Windows växlingsfil (en fil på systemdisken) får arbeta mer med att växla primärminnets data (RAM) till denna fil och läsning/skrivning går avsevärt långsammare att skriva/läsa till/från disk än till datorns primärminne (ram).

Och det förklarar varför vissa saker laggar.

 

Det låter som 16GB Ram vore det första steget och sedan med en SSD så blir förstås laddtiderna för spel avsevärt mindre.

Där har du två alternativ:

 

1 Antingen köper du en SSD och använder som systemdisk och hårddisken behåller du som ren lagringsdisk för musik, filmer och etc., men då måste du se till att den är rejält stor så allt ryms ang. spel och annat.

 

2. Du bibehåller din hårddisk och flyttar alla spelmappar och viktiga program till SSD.

Det låter sig göra enkelt via både Steam, Origin och Uplay.

Det är inte optimalt, men å andra sidan kommer du att korta ned spelens laddtider avsevärt.

 

Ja sist och inte minst: Tala gärna om vilka spel du kör, för vissa kräver inte alls så mycket minne och processorkraft, medan andra kräver rejält med minne och kraftfull processor och skall du samtidigt streama så krävs ännu mer resurser och då kan du behöva gå ned i grafikkvalitet i spelets inställningar.

 

Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor är förövrigt en bra processor, så beroende på hur många aktiva processer och hur mycket spelet drar (MP/SP) så räcker denna långt.
Kräver förstås mer resurser med Multiplayer/online gaming än Singleplayer.

 

Om du har dubbla bildskärmar varav den ena körs som "utökad" dvs. att bara på den ena har du startmenyn etc. så påverkar det inte på något sett grafikprestandan eller processorn nämnvärt, då kör du ditt spel i fullskärmsläge alt. windows (fönster )läge på din primära bildskärm och alla övriga programfönster på den sekundära, inga problem.

 

Mvh

 

Ps. Se till att du har senaste grafikdrivrutin från nVidia installerad: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn fryser när du kör youtube så börjar jag undra hur snabb din internetförbindelse är.

Vad har du för internetanslutning ? ADSL, Mobilt bredband eller ?  Mbit/s ?

 

Ansluter du trådlöst till en router skulle jag testa att använda kabel mellan datorn och routern.

Bara för att eliminera att dina problem beror på att grannen startar sin microvågsugn.

Eller något annat WiFi strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...