Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ej min gamla IDE/ATA hårddisk


Josefsson Ove

Rekommendera Poster

Josefsson Ove

Hittar ej min gamla IDE/ATA hårddisk (B) efter att jag bytt min SATA hårddisk (C) till en ny efter krash.

Den gamla hårddisken använde jag som Back-Up

 

Win 7 Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som IDE/ATA hårddisken är en intern sådan och inte en extern. Se om du har någon nytta av det som står här

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2055162/find-internal-hard-drive.html

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1651221/windows-detect-hdd.html

disk management = diskhantering

 

Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Klicka på Diskhantering i menyträdet till vänster så ser du om ATA-disken finns.

Diskhantering.png.e1357c7ade9397d2a6ff58eabb570221.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att ladda upp en skärmavbild (t ex från Skärmklippverktyget) som visar hur det ser ut i Diskhantering för då blir det enklare att veta vad som kan ha hänt den gamla disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du din gamla ata ide disk i när du installerade w7 på din nya disk. i så fall risk w7 har misshandlat din gamla disk under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefsson Ove

Är det så illa?

Datorn föreslog 2 partitioner; den ena 500MB (gamla HD) och även den nya hårddisken (2TB)

Jag valde den senare.........

Finns det något jag kan göra för att "reparera" ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Josefsson Ove:

Är det så illa? 

Det går inte att veta utan att se hur det ser ut i Diskhantering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

ladda upp en skärmavbild (t ex från Skärmklippverktyget) som visar hur det ser ut i Diskhantering för då blir det enklare att veta vad som kan ha hänt den gamla disken.

Det blir lättare om du laddar upp en skärmbild, som Cecilia skrev. Jag laddade ju upp en skärmbild från min dator så varför kan du inte ladda upp en från din?

 

Dessutom får du gärna svara på jannejannes fråga: Hade du din gamla ata disk i när du installerade w 7 på din nya disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så hårddisken syns inte i Diskhantering. Kolla då om hårddisken syns i Enhetshanteraren (finns också i Datorhantering).

 

Om den inte syns där heller öppna datorn och dra ut och sätt tillbaks kontakterna på den gamla hårddisken och anslutningen på moderkortet (utifall att du kom åt någon när du höll på med den nya disken), kom ihåg att se till att det inte blir någon statisk urladdning mellan dig och elektroniken i datorn.

 

Om det inte hjälper för att disken ska dyka upp i Enhetshanteraren så behöver du titta i BIOS-inställningarna för att se om disken syns till där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefsson Ove

Nu har jag kollat och det verkar underligt...........

5 hårddiskar på ett ställe och 6 på ett annat

(har 4 externa HD)

Skärmklipp Enhetshanteraren.JPG

Skärmklipp Hårddiskar.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att Windows enhetsbeteckningar INTE är hårddiskar utan monteringspunkter för filsystem. En hårddisk kan ha flera filsystem. Varje filsystem får en egen bokstav. Du har sex hårddiskar varav två är interna. Du har även sex filsystem där C och D troligen finns på samma primära  hårddisk. Den andra interna diskens filsystem är inte monterat/monterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Windows brukar kalla filsystemen för partitioner.

 

Man borde se de två interna hårddiskarna i Diskhantering. Hur ser det ut i Diskhantering egentligen?

Om inte annat så ser man vilka partitioner som finns på de olika diskarna (interna och externa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-16 på 22:06, skrev mbgtmari:

Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Klicka på Diskhantering i menyträdet till vänster så ser du om ATA-disken finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

En stilla undran: eftersom du bytt en kraschad SATA disk till en ny och därmed har du öppnat datorchassit för att komma åt ibland trånga vägar och stökigt kablage, så kan det vara så att du möjligen kommit åt och ruckat på antingen IDE-data kontakten eller dess strömförsörjning och därmed slutar den gamla IDE-disken att fungera? 

 

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Om du direkt vid uppstart av datorn och innan ens Windows försöker att laddas: gå in i BIOS Setup-meny och väl där navigerar du till den bild där det står vilka anslutna enheter  som finns.

Saknas den gamla IDE-disken där så har det absolut ingen betydelse vad du sedan gör i Windows.

 

På vissa system kan man komma åt BIOS Setup genom att direkt vid uppstart av datorn trycka upprepade gånger på antingen: Del, F12, F10; F1 eller Esc.
Det brukar också stå p bildskärmen.

Misslyckas du så Windows startar, avsluta Windows och försök igen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...