Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

startproblem


Wilhelm 888

Rekommendera Poster

Wilhelm 888

Hej

Jag har en ganska ny dator köpt 1917 och en äldre köpt slutat av 2011

Den nya fungerar bra men den äldre får jag problem att koppla upp till nätet nu. Jag använder den mest för att säkerhetslagra foton och egna videofilmer samt dokument mm

Har inte startat den på långe nu men det borde väl inte vara en nackdel ?

Vid start kommer följande :

Ett problem har uppstått. Välj starta om. Sedan automatisk reparation.

Datorn diagnoseras

Alternativt val är Avanserat

Felsök låter mig välja att behålla personliga filer eller ta bort dem och sedan installera om Windows

Kan även välja återställning av systemavbildning och

start reparation

kommandotilken

startinställninger

återgå till tidigare version

Ser ibland en bild på moderkortet.

Vad anser Du ?   Skall jag skrota datorn och förlora mina bilder mm eller lämna till servicesupport

Eller......kan jag göra något själv??

Tacksam för hjälp

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen systemfel eller en hårddisk som inte mår bra, är den som krånglar en stationär dator?

 

Fabrikat, ihopsatt själv eller köpt färdig, hur gammal ungefär?

 

Vilka operativsystem har den som krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wilhelm 888

Stationär dator. Greattech Gamer Calibre

Köpt färdig nov 2011

Operativsystem W10

 

Hoppas Du har något bra tips

Med vänlig hälsning Wilhelm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den nya också en stationär? Om det är så så kan du ganska enkelt kolla om "gamla" hårddisken fungerar, genom att koppla in den temporärt i nya som extra hårddisk, fungerar den och du ser och kan öppna filer i den, så är det normalt inget fel på hårddisken.

 

Och då är det troligen något fel på systemet.

Vad var det för operativ installerat på den från börjat, misstänker Windows 7!

 

Har du använt dig av något av alla val som du tydligen får upp, testat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wilhelm 888

Hej igen

Jag är amatör på datorer så jag vågar inte öppna min nya dator och experemintera som Du föreslår.

MEN  jag har några äldre hårddiskar. Sparat dom innan skrotning av dator om det råkar finnas uppgifter som jag är rädd om.

Öppnade den äldre datorn och kopplade in en hårddisk som jag tror var W7.  Nu funkar det med den

Fick inte uppmaningar till åtgärder som jag skrev om tidigare.

Kopplade in ordinarie hårddisk igen och fick samma fel som tidigare

Vad gör jag nu ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta den äldre datorn med hårddisken som innehåller Windows 7 och försök sen kopiera alla viktiga filer, bilder och annat, som finns på den hårddisken som du inte längre kan starta datorn från och lägg kopiorna på hårddisken med Windows 7, någon annan hårddisk och/eller på ett USB-minne. Då har du i alla fall säkerhetskopior av det som är viktigt.

 

Därefter kan du försöka göra något av det som kommer upp som val när du startar den äldre datorn från disken med Windows 10, där "återgå till tidigare version" och "startreparation" är de enklaste och påverkar minst, medan ominstallation utan att behålla personliga filer är det som påverkar datorn mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du fått till en test, bra, då verkar det ju ändå som att du har ett hårddisk-problem, systemfel i någon mappa där operativets filer ligger, behöver inte vara själva hårddisken som felar.

 

Om du nu har använt den gamla med krånglande hdd som en backupdator, så vill du inte bliv av med allt sparat.

 

Du har ju nu testat med en annan gammal hårddisk i gamla datorn, och datorn fungerar, du får inte upp några fel-error alls.

Då kan du ju fortsätta testet, gå tillbaka och gör om testet igen, koppla in den hdd som fungerade i gamla datorn, men koppla även in den hdd som krånglar som extra hdd, och se om den fungerar, då används ju inte operativet i denna disk, utan den snurrar bara som vanlig extra hårddisk.

Kanske känns bättre att testa i din gamla dator än i din nya, förståligt.

 

Kan du då öppna dina backupfiler, foton osv, utan problem, så har du stora möjligheter att kunna föra över allt du vill spara till annan extern enhet, t.ex ett usbminne eller liknande.

Vad du sedan gör med den "skadade" hårddisken efter att du räddat allt du vill rädda, är upp till dig, visst kan du testa att "återgå till tidigare version" eller formatera om, lägga in operativ på nytt, är upp till dig, men är hårddisken så gammal som datorn, dryga sju år, och du inte har någon kunskap om detta, så kanske det inte är lönt?

 

Ser att Cecilia hann före med i stort samma tips, men lägger upp detta ändå.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wilhelm 888

När jag startade datorn igen med den gamla hårdisken som har W7 fick jag meddelande att aktiviteringsperioden har förlöpt. Skrev i produktnyckel jag fick med den CD skivan men tyvärr felmeddelande.

Har testat att koppla in den hårddisken till datorn också så det blir två stycken

De enda kablar jag fann i datorn utom den till ordinarie hårddisk var anslutna till CD spelaren

Koppat in den.  Hårddisk som jag ser är C: samt lokal disk E: och D: reserverad av systemet. Ingen går att öppna.

Har en CD skiva med systemåterställning. Testade den men funkar inte

Jag tror jag ger upp.  Hittade en förteckning över bilder och filmer jag har på datorer och även några "moln".

Det är inte så många viktiga bilder och filmer jag missar.

En fråga till slut..... Kan man lita på molnlagring av bilder mm?  Jag har använt One drive  men där kommer jag

inte in längre trots att jag är noga med lösenord.

Flickr fungerar som lagring men hur länge? 

Finns det något säkert och bra moln är jag tacksam för tips.

STORT TACK för hjälp och tips

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Wilhelm 888:

En fråga till slut..... Kan man lita på molnlagring av bilder mm?  Jag har använt One drive  men där kommer jag

inte in längre trots att jag är noga med lösenord.

 

Man kan väl lita på dem som man kan lita på en egen disk, om frågan avser dataförlust.

Man kan ju också använda flera molnlösningar. OneDrive, Google Drive och Dropbox är väl vanligast för oss i Sverige, antar jag.

Antingen lägger man alla bilder i två moln eller så lägger man vissa bilder i ett moln, andra bilder i ett annat moln.

 

Vill man lita på att "molnet" inte släpper informationen kan man kolla in Jottacloud

https://www.jottacloud.com/en/

 

https://techcrunch.com/2013/06/17/norway-cloud-service-touts-nsa-free-storage-as-alternative-to-dropbox-skydrive-and-other-u-s-services/?guccounter=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att du får följdproblem, frågan kanske då blir, hur mycket krut du vill lägga på detta, eller bara försöka spara så mycket som möjligt av allt du vill ha kvar, och sedan "ge upp"?

 

Beträffande molnlagring, så är det mycket säkrare idag, än tidigare, kraven på dessa har ökat väsentligt under senare år.

Sedan hur man ska använda dom, är nog lite av smak, vill man sprida riskerna, kan man göra som Mikael63 tipsar om, notera att man alltid ska föredra att ha "Originalet" själv, och sedan sprida kopior på olika ställen, hemma "externa hårddiskar", och molnbaserade diskar.

 

Kör själv så, originalen hemma på minst två oberoende diskar/nasar, och några olika molndiskar som också är full-synkade så jag kommer åt innehållet oavsett enhet, lite paranoidtänk kanske, men av erfarenhet vill jag köra med både hängslen och livrem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Wilhelm 888:

Hårddisk som jag ser är ? samt lokal disk E: och ? reserverad av systemet. Ingen går att öppna.

Var felmeddelandet bara att de inte går att öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Citat

 

Vid start kommer följande :

Ett problem har uppstått. Välj starta om. Sedan automatisk reparation.

Datorn diagnoseras

 

 

Detta felmeddelande kan lätt uppstå och man fått ett korrupt Windows filsystem.

Tex. om man av en eller annan onaturlig orsak datorn har stängts av och just under en kritisk skrivning till någon systemfil (eller flera), strömavbrott, etc.

 

Det kan också orsakas av att man har eller haft ett inkompatibelt minne, alltså en minnesmodul som inta matchar övriga, datorn kraschar abrupt och därmed kan det ställa till det för Windows systemfiler.

 

 

Mitt tips är att börja med att kontrollera integriteten hos Windows filsystem (om du får i gång datorn vill säga?

Eforum: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wilhelm 888
På ‎2018‎-‎07‎-‎19 på 12:39, skrev Laso:

Trist att du får följdproblem, frågan kanske då blir, hur mycket krut du vill lägga på detta, eller bara försöka spara så mycket som möjligt av allt du vill ha kvar, och sedan "ge upp"?

 

Beträffande molnlagring, så är det mycket säkrare idag, än tidigare, kraven på dessa har ökat väsentligt under senare år.

Sedan hur man ska använda dom, är nog lite av smak, vill man sprida riskerna, kan man göra som Mikael63 tipsar om, notera att man alltid ska föredra att ha "Originalet" själv, och sedan sprida kopior på olika ställen, hemma "externa hårddiskar", och molnbaserade diskar.

 

Kör själv så, originalen hemma på minst två oberoende diskar/nasar, och några olika molndiskar som också är full-synkade så jag kommer åt innehållet oavsett enhet, lite paranoidtänk kanske, men av erfarenhet vill jag köra med både hängslen och livrem.

 

På ‎2018‎-‎07‎-‎19 på 12:39, skrev Laso:

Trist att du får följdproblem, frågan kanske då blir, hur mycket krut du vill lägga på detta, eller bara försöka spara så mycket som möjligt av allt du vill ha kvar, och sedan "ge upp"?

 

Beträffande molnlagring, så är det mycket säkrare idag, än tidigare, kraven på dessa har ökat väsentligt under senare år.

Sedan hur man ska använda dom, är nog lite av smak, vill man sprida riskerna, kan man göra som Mikael63 tipsar om, notera att man alltid ska föredra att ha "Originalet" själv, och sedan sprida kopior på olika ställen, hemma "externa hårddiskar", och molnbaserade diskar.

 

Kör själv så, originalen hemma på minst två oberoende diskar/nasar, och några olika molndiskar som också är full-synkade så jag kommer åt innehållet oavsett enhet, lite paranoidtänk kanske, men av erfarenhet vill jag köra med både hängslen och livrem.

Problemet är löst

En bekant datorkunning man öppnade min dator och konstaterade att det är ett allvarligt fel på  moderkortet eller liknande

Jag köper nu en extern hårddisk och han för över bilder från datorns hårddis

Tack för all hjälp och tips

Wilhelm 888

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det låter väldigt konstigt att datorn skulle fungera med Windows 7 om det är ett allvarligt fel på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det där lät lite konstigt och jag saknar logik-resonemanget bakom.

Är det alldeles säkert att det är så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...