Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laga en "skrikande" dvd-brännare


Spac3man

Rekommendera Poster

har en satabrännare som fungerar bra men när man bränner en skiva eller kopierar data från skivan till datorn så låter den förskräckligt, ungefär som en gräsröjjare.

jag testade den förut i min dator och om jag håller eller duttar lite på slädens lucka medans den skriker så lät det lite mindre.
så det borde ju vara nått med släden som är pajj.

nu kanske det finns massor med olika anledningar till att den låter så här men om någon känner igen detta och vet hur man kan fixa det så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa, enda risken du tar är ju att den går sönder.

Är ganska enkel mekanik  i den... fast om man verkligen kan göra något?

Man kan gissa att den vara så enkelt att det rent mekaniskt är att släden inte åker hela vägen in, att skivan inte ligger helt centrerat och att när spindeln i mitten lyfter skivan en aning går kanten på skivan mot släden.

 

Detta borde du kunna verifiera genom att trycka in släden en liten aning. Ett stadig tryck.

Fast jag kan vara helt fel ute!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Datordanne:

En ny kostar ju bara 200 kr så jag skulle byta ut den.

Å andra sidan, då kostar det nästan inget att försöka fixa den.

Går den då än mer sönder är man kanske en erfarenhet rikare.

Om man däremot lyckas har man sparat en liten kostnad och vår planet lite resurser.

 

Även om billigt att ersätta bör man se om det inte går att reparera snarare än köpa nytt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att börja experimentera och banka på den. 
Ifall den inte går att "laga" så köp en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Å andra sidan, då kostar det nästan inget att försöka fixa den.

Går den då än mer sönder är man kanske en erfarenhet rikare.

Om man däremot lyckas har man sparat en liten kostnad och vår planet lite resurser.

 

Även om billigt att ersätta bör man se om det inte går att reparera snarare än köpa nytt.

 

 

här är lite bilder på hur det ser ut när jag öppnat upp brännaren.
jag har 2 teorier på vad felet kan vara:
1. den runda plastgrejjen som sitter på ovansidan av metallkåpan sitter löst så det kanske är den som kommer åt skivan när brännaren arbetar?
2. en sidan på släden verkar sitta glappt. ser ut som om det är trasigt där, se bilderna

plastkåpan jag nämnde
vMLRBOF.jpg

Ph1nb44.jpg
9kMwyGv.jpg


närbilder på sidan där släden glappar
ux6fXk3.jpg
QTyvL0I.jpg
LCnX1DQ.jpg
dtRKAB0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Den ska vara lös, den är nog lite fjäderbelastad och kan rotera, håller ner skivan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

1. Den ska vara lös, den är nog lite fjäderbelastad och kan rotera, håller ner skivan...

ok så vad kan det vara som är fel då?

jag misstänker att det är släden för när det börjar låta så där och jag trycker lite på slädens framsida så låter det mindre.

ser ju dessutom ut som att en plastbit har lossnat från slädens ena sida som bilderna visar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kul att du vill försöka laga själv, men efter att jag också en gång i tiden försökte fixa och dona så rekommenderar jag att köpa en ny för ca 200:- 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är förvånad att ingen kan hjälpa mig, men jag kör på min gamla ide-brännare så länge så får vi se hur jag gör i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Spac3man:

jag är förvånad att ingen kan hjälpa mig, men jag kör på min gamla ide-brännare så länge så får vi se hur jag gör i framtiden

 

Din gissning är lika god som någon annans..

Har släden gått sönder så har den och då är det väl troligt att det är orsaken till oljudet.

 

https://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&page=products&product_id=9993

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

149:- på NetonNet: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/asus-drw-24d5mt/236686.8959/

Dessutom en Asus.

 

Fick tips om just denna i en annan tråd på forumet häromdagen och Asus har generellt bra kvalitet på sina grejor.

Som ex. har jag själv en Asus (av äldre modell) CD/DVD läsare/brännare som klarar +/- R/RW och haft i nästan 8 år och än så länge inga bekymmer med själva enheten trots flitigt användande av och till.

:)

 

Ps.

9 timmar sedan, skrev Mellin:

Billigare att köpa över disk i Sverige plus man ska inte göda postnord med pengar

Och varför skall man inte göda PostNord med pengar? Men denna diskussion hör inte hemma i denna tråd och bättre då att starta en ny tråd om detta i lämpligt underforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-19 på 13:44, skrev Mikael63:

 

Din gissning är lika god som någon annans..

Har släden gått sönder så har den och då är det väl troligt att det är orsaken till oljudet.

 

https://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&page=products&product_id=9993

jag tänkte att folk här kanske kunde känna igen problemet då det ska finnas många här som är duktiga på datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-07-26 på 00:58, skrev Spac3man:

jag tänkte att folk här kanske kunde känna igen problemet då det ska finnas många här som är duktiga på datorer

Hej,

Vad skall jag svara?

Förr eller senare ger mekaniken eller livslängden på elektroniken upp på alla prylar.

Om skivan dessutom har ett hack i kanten eller haft problem vid tillverkningen så innebär minsta obalans problem förr eller senare

 

En CD/DVD läsare har olika rotationshastighet beroende på bla. CD/DVD, beroende på följande faktorer:

Dom flesta CD och DVD spelare använder något som kallas för CLV=Constant Linear Velocity

Varvtalet ändras i takt med att läs/skrivhastigheten kan fortgå oförändrad, oberoende om läsarmen befinner sig längst in eller längst ut.

 

För en Dvd-spelare ligger medel-bashastigheten för uppspelning vid 1x på c:a 530 varv/min och för en CD nästan samma, alltså beroende var på skivan innehållet skall läsas - från inre till yttre.

Multiplicerar man rotationshastigheten på skivan från 1x  till 10x så multipliceras också dess hastighet med vilken data kan överföras.

Hastigheten på rotationen avgör hur mycket data som skall transporteras, till eller från.

Skrivning/bränning sker alltid mycket långsammare än läsning.

 

Går man över 12x så närmar man sig något som heter CAV (Constant Angular Velosity).

När man går över 12X kan det börja bli problem, inte minst livslängden men också läs/skrivproblem.

Vid skrivning/bränning brukar jag alltid sätta ned hastigheten i mina brännarprogram max hastighet till 4x-8X beroende på DVD eller CD helt oavsett att DVD/CD-brännaren och att skivorna klarar betydligt högre hastighet.

 

Men du kan ju testa med att rengöra linsen på spelaren med något av detta: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/rengoring

Men eftersom en ny är så pass billig till en dator (se länk i mitt tidigare inlägg ovan) är det knappast lönt och tveksamt om det skulle hjälpa i ditt fall, förutom om man har en Dvd-spelare till teven.

Samt se till att kablaget sitter korrekt inkopplat, rucka lite på kontakterna.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...