Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med tangentbord


essin

Rekommendera Poster

Jag har problem med mitt tangentbord. . Vissa tangenter f[r inte r'tt tecken.{<"<:  och interjektioner. vad har jag f;r fel. _

Tacksam f;r snar hj'lp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kollat inställningarna för tangentbordslayout? Vilket språk är valt?

Svenska. Var hittar man tangentbordslayout _

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej essin ! Du har råkat få amerikansk-engelsk tangentbordslayout.

För att få svenskt tgbord igen tryck samtidigt på Alt-tangenten (längst ner på vänstra sidan av tgbordet) + Skift (den breda tangenten med en tjock uppåtpekande pil på) som finns näst längst ner på högra sidan av tgbordet. Klart såvida  du inte har fler tangentbordslayouter installerade! I så fall trycker du Alt+Skift en gång till varefter du testskriver exempelvis "hjälp för få"  i något av dina dokument. När det blir rätt, dvs å ä ö, behöver du inte Alt-Skifta mer.

 

Jag har flera tangentbordslayouter installerade och det är så jag växlar mellan dem.

 

Här finns förresten en länk på svenska om du vill fördjupa dig i ämnet

http://www.nyfikengra.se/it-lektion-a-a-o-ar-borta/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Hej essin ! Du har råkat få amerikansk-engelsk tangentbordslayout.

För att få svenskt tgbord igen tryck samtidigt på Alt-tangenten (längst ner på vänstra sidan av tgbordet) + Skift (den breda tangenten med en tjock uppåtpekande pil på) som finns näst längst ner på högra sidan av tgbordet. Klart såvida  du inte har fler tangentbordslayouter installerade! I så fall trycker du Alt+Skift en gång till varefter du testskriver exempelvis "hjälp för få"  i något av dina dokument. När det blir rätt, dvs å ä ö, behöver du inte Alt-Skifta mer.

 

Jag har flera tangentbordslayouter installerade och det är så jag växlar mellan dem.

 

Här finns förresten en länk på svenska om du vill fördjupa dig i ämnet

http://www.nyfikengra.se/it-lektion-a-a-o-ar-borta/

 

Tack för tips. Efter ett otal tryckningar så fungerar det ok, nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerade :)

 

Jag borde inte ha skrivit "samtidigt" utan preciserat: håll ner Alt-tangenten med vänstra handens pekfinger och tryck en gång på Skift-tangenten med högra handens pekfinger (om du är högerhänt). Då först kan du släppa nedhållningen av Alt-tangenten. Är man vänsterhänt ska det förstås vara höger pekfinger på Alt-tangenten och vänster som trycker på Skift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan metod

Genom en tidigare uppdatering i mitt Windows 10 har mitt skrivbord förändrats till det sämre. Alla mina ikoner (utom klockslag och datum) har försvunnit från Meddelandefältet, dvs högra delen av Aktivitetsfältet. Bland de försvunna ikonerna finns språkikonen, SWE för svenska. Ikonerna för språk, ljud och nätverk visar sig enbart på inloggningsskärmen.

 

När jag skulle logga in nyss hovrade jag över SWE-ikonen på inloggningsskärmen och vad fick jag se? ?:oByt inmatningsmetod genom att trycka på Windows-tangenten + blanksteg, stod det. Att min gamla metod, som jag beskrev för dig, fungerar, vet jag. Men den här metoden är ju ännu enklare så den beslutade jag mig genast för att prova, när jag hade loggat in och inte längre såg SWE i meddelandefältet.

 

Och ja denna metod fungerar också! Så hädanefter när jag ska byta till amerikansk-engelsk,  rysk, hebreisk osv tangentbordslayout så kommer jag att köra med med Windows-tangenten (den vänstra windowsflaggetangenten på mitt tangentbord) och blanksteg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...