Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martassen

Aktiebolag och styrelseledamot

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Om jag startar ett aktiebolag och är själv i företaget så antar jag att man måste utse ledamot och suppleant!? kan jag då ha mig själv som både ledamot och suppleant? Eller måste jag utse någon? Hur gör man

isåfall om man inte har någon att utse? 🙂

Tack på förhand om nån vet.

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har för mig att det krävs (av Bolagsverket?) är att man utser (registrerar) en styrelseordförande. Man kan inte vara både ledamot och suppleant själv eftersom suppleanten är det som träder in om ledamoten inte kan fortsätta av någon anledning. Du bör tänka på vad som ska hända företaget om du blir så sjuk att du inte längre kan sköta företaget eller om du avlider. Har du någon vän eller släkting som du vill ska avveckla företaget på ett bra sätt?

I så fall är det lämpligt att sätta in den personen som ledamot eller suppleant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det finnas personer här på forumet som kan juridiken angående start av ett aktiebolag, om man är ensam, men för att det ska bli juridiskt rätt, så kanske det är bäst att kontakta Bolagsverket eller Skatteverket som verkligen kan detta? Det är ändå ganska mycket att tänka på om man vill starta ett aktiebolag. det Cecilia säger är ju bara några punkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaren 🙂.

tittar man på ratsit är den som har företaget ofta ledamot men suppleant nån annan.

Det verkar vara så att om man vill ha 2 ordförande ledamöter krävs det mins en suppleant. Vid tre ledamöter finns inget krav på suppleant.

Jag tänkte jag skulle slippa blanda in andra. Jag måste alltså ha en suppleant? 

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bolagsverket kanske har varit med om vissa problem i samband med sjukdom och dödsfall när det bara funnits en person i styrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man nu verkligen inte har någon att ha som suppleant då? Min revisor?

jag har kollat med en vän och han ville inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag får ringa på måndag och höra med dom. 

Jag kan återkoppla här vad se sagt sedan. 

Tack Cecilia och ni andra så länge.

Ha en trevlig kväll 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bl a:

Styrelsesuppleanter

3 § För styrelseledamöter får utses suppleanter. Om styrelsen har färre än tre ledamöter, skall det finnas minst en suppleant. Av 3 kap. 1 § första stycket framgår att antalet suppleanter eller lägsta och högsta antalet suppleanter skall anges i bolagsordningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Japp. Jag har fattat det som att jag själv kan vara styrelseledamot men inte suppleant. Fast vem ska man ta om man inte har någon som vill vara suppleant!? Jag får nog höra med Bolagsverket. 

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mållgan har helt rätt. Absolut minimum för ett AB's styrelse är 1 ordinarie ledamot och 1 suppleant. 

Om man tänker efter så är det ganska rimligt. Det handlar om att skydda både bolaget och dess fordringsägare.

Om styrelsen enbart bestod av en person, vad händer då med bolaget om denne person ej kan företräda det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Man måste tydligen ha suppleant. Jag frågade min bokföringstjej.

Min far erbjöd sig som suppleant. 

Vill tacka alla för svaren och hjälpen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu