Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktiebolag och styrelseledamot


Martassen

Rekommendera Poster

Om jag startar ett aktiebolag och är själv i företaget så antar jag att man måste utse ledamot och suppleant!? kan jag då ha mig själv som både ledamot och suppleant? Eller måste jag utse någon? Hur gör man

isåfall om man inte har någon att utse? ?

 

Tack på förhand om nån vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har för mig att det krävs (av Bolagsverket?) är att man utser (registrerar) en styrelseordförande. Man kan inte vara både ledamot och suppleant själv eftersom suppleanten är det som träder in om ledamoten inte kan fortsätta av någon anledning. Du bör tänka på vad som ska hända företaget om du blir så sjuk att du inte längre kan sköta företaget eller om du avlider. Har du någon vän eller släkting som du vill ska avveckla företaget på ett bra sätt?

I så fall är det lämpligt att sätta in den personen som ledamot eller suppleant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det finnas personer här på forumet som kan juridiken angående start av ett aktiebolag, om man är ensam, men för att det ska bli juridiskt rätt, så kanske det är bäst att kontakta Bolagsverket eller Skatteverket som verkligen kan detta? Det är ändå ganska mycket att tänka på om man vill starta ett aktiebolag. det Cecilia säger är ju bara några punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i alla fall inga krav på att man ska en suppleant för det finns inte i styrelsen för vårt 4-personers AB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren ?.

 

tittar man på ratsit är den som har företaget ofta ledamot men suppleant nån annan.

 

Det verkar vara så att om man vill ha 2 ordförande ledamöter krävs det mins en suppleant. Vid tre ledamöter finns inget krav på suppleant.

 

Jag tänkte jag skulle slippa blanda in andra. Jag måste alltså ha en suppleant? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolagsverket kanske har varit med om vissa problem i samband med sjukdom och dödsfall när det bara funnits en person i styrelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu verkligen inte har någon att ha som suppleant då? Min revisor?

 

jag har kollat med en vän och han ville inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får ringa på måndag och höra med dom. 

 

Jag kan återkoppla här vad se sagt sedan. 

 

Tack Cecilia och ni andra så länge.

 

Ha en trevlig kväll 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bl a:

Styrelsesuppleanter

3 § För styrelseledamöter får utses suppleanter. Om styrelsen har färre än tre ledamöter, skall det finnas minst en suppleant. Av 3 kap. 1 § första stycket framgår att antalet suppleanter eller lägsta och högsta antalet suppleanter skall anges i bolagsordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag har fattat det som att jag själv kan vara styrelseledamot men inte suppleant. Fast vem ska man ta om man inte har någon som vill vara suppleant!? Jag får nog höra med Bolagsverket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men vad gör man om man inte har någon? Alla kanske inte heller vill. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mållgan har helt rätt. Absolut minimum för ett AB's styrelse är 1 ordinarie ledamot och 1 suppleant. 

 

Om man tänker efter så är det ganska rimligt. Det handlar om att skydda både bolaget och dess fordringsägare.

Om styrelsen enbart bestod av en person, vad händer då med bolaget om denne person ej kan företräda det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Man måste tydligen ha suppleant. Jag frågade min bokföringstjej.

 

Min far erbjöd sig som suppleant. 

 

Vill tacka alla för svaren och hjälpen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Man måste typ ha en suppleant och min far är det i bolaget. Jag ledamot och far suppleant. 

 

Det är nu ett AB

 

måste man ha årsmöten i ab om det bara är jag som har företaget? Nån som vet?

 

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ha årsmöte, däremot så går det ju väldigt fort att hålla det. Vi har fått en mall från vår revisor på hur protokollet ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så i praktiken är det bara jag på mötet och jag håller mötet för mig själv egentligen? 

 

Så om ab är skapt i nu i juli kan jag ha mötet under året när jag vill? 

 

Jag skriver en kallelse till mig själv ? Ska den innehålla nåt specifikt?

 

vitt papper och notera vad som ska tas upp eller måste vissa frågor finnas med?

 

finns en del läsa men ibland otydligt med vissa begrepp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årsmötet hålls när bokslutet för föregående räkenskapsår är klart eftersom en av punkterna är godkänna vad som ska göras med vinsten/förlusten. Jag kommer inte ihåg om man behövde något årsmöte på en gång.

 

Har du kollat vad Bolagsverket skriver?

https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst men ibland är det svårtolkat. 

 

Har precis gjort till ab och då är ju bokslut en bra bit fram.

 

Ska jag göra en kallelse till mig själv och nåt specifikt som ska stå där?

 

Jag har mötet i praktiken med mig själv?

 

Vilka punkter måste tas upp och hur ska protokollet se ut?

 

måste det på nåt vis dokumenteras att mötet ägt rum?

 

jag får väl annars kontakta Bolagsverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är att skumma igenom aktiebolagslagens kapitelbenämningar för att se vilka hyllor (kapitel) som lagen (skafferiet) innehåller. Varje kapitel (hylla) behandlar ett visst problemområde precis som hyllorna i ett skafferi brukar någorlunda förvara liknande typer av grejer.

Utan den översiktliga insikten blir det att i framtiden hela tiden ställa frågor till någon annan om detaljer, frågor som lätt besvaras i lagen. Det behövs oftast bara läskunnighet och genomsnittlig fattningsförmåga, något som den genomsnittlige företagaren brukar äga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...