Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

Byta dator.

Rekommendera Poster

Som vissa av er förstår så har jag bara problem med min dator. För några år sedan (2,5) köpte jag en ny dator (Lenova) då jag var i Spanien(varför? Strunt samma) Har nu långt gångna planer på att ersätta gamdatorn med den nya.

Hur gör jag vill inte kopiera över rubbet då jag sannolikt har s...it i denna? Senaste problemet var felkod 80070057 som jag trots hjälp från Microsoft inte får ordning på. Förmodligen är det fler fel slö (likgiltig) ja konstig överhuvudtaget. SLUT nu väntar jag på svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det borde finnas en sk. återställningspartition om det är en bärbar, dvs. ett dolt utrymme på hårddisk som visserligen syns i Diskhanteraren och då kan man återställa datorn till leveransskick via säkilt kommando och detta visar enbart om du har en sådan dold återställningspartition om minst flera GB.

Diskhanteraren en väg av flera:

Start > skriv bara rakt av format > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner' => Diskhantering öppnas.

Hur man kommer åt denna återställningsfunktion beror på märke, men det står i manualen, eller om du ger oss din dators fabrikat och modellbeteckning (brukar stå på en klisterlapp under eller annanstans), så kan säkert någon tala om exakt hur du skall göra.

• Men det betyder också att alla dina egna filer och mappar tas bort, så se till att du har backup på alla viktiga filer: foton, dokument, video, musik etc.

Kruxet med detta sedan blir naturligtvis att börja om med Windows uppdatering/uppgradering, manuellt köra Windows update och starta om datorn på uppmaning - repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Windows 10: Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & Säkerhet > Windows update

Windows 7: Start > Kontrollpanelen > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Och givetvis att konfigurera om allting så som du själv vill ha det.

Sedan direkt avinstallera alla medföljande oönskade provversioner av program du inte är intresserad av och dessa bör avinstalleras direkt från  Start > Inställningar > Appar och innan du ens startat upp någon av dessa för då går avinstallationen så mycket smidigare och inga krusiduller.

Till sist installerar du dina egna program inkl. ev. antivirusprogram, jag du kan börja med det senaste, men datorn kommer inte att vara helt oskyddad under tiden eftersom Microsoft inbyggda Windows Defender antivirus hela tiden är aktivt och är numera helt ok egentligen.

Oavsett ny bärbar eller återställning av den gamla så måste dessa steg utföras.

Ja bara ett tips att prova innan du köper en ny viket kan kännas onödigt om du i huvudsak varit nöjd med denna förutom visst strul....

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, skrev Torparen:

Som vissa av er förstår så har jag bara problem med min dator. För några år sedan (2,5) köpte jag en ny dator (Lenova) då jag var i Spanien(varför? Strunt samma) Har nu långt gångna planer på att ersätta gamdatorn med den nya.

Hur gör jag vill inte kopiera över rubbet då jag sannolikt har s...it i denna? Senaste problemet var felkod 80070057 som jag trots hjälp från Microsoft inte får ordning på. Förmodligen är det fler fel slö (likgiltig) ja konstig överhuvudtaget. SLUT nu väntar jag på svaret.

Kan detta var något som kan lösa ditt problem?

https://support.microsoft.com/sv-se/help/982736/0x80070057-error-message-when-you-back-up-files-in-windows-7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu