Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta dator.


Torparen

Rekommendera Poster

Som vissa av er förstår så har jag bara problem med min dator. För några år sedan (2,5) köpte jag en ny dator (Lenova) då jag var i Spanien(varför? Strunt samma) Har nu långt gångna planer på att ersätta gamdatorn med den nya.

Hur gör jag vill inte kopiera över rubbet då jag sannolikt har s...it i denna? Senaste problemet var felkod 80070057 som jag trots hjälp från Microsoft inte får ordning på. Förmodligen är det fler fel slö (likgiltig) ja konstig överhuvudtaget. SLUT nu väntar jag på svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Det borde finnas en sk. återställningspartition om det är en bärbar, dvs. ett dolt utrymme på hårddisk som visserligen syns i Diskhanteraren och då kan man återställa datorn till leveransskick via säkilt kommando och detta visar enbart om du har en sådan dold återställningspartition om minst flera GB.

Diskhanteraren en väg av flera:

Start > skriv bara rakt av format > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner' => Diskhantering öppnas.

 

Hur man kommer åt denna återställningsfunktion beror på märke, men det står i manualen, eller om du ger oss din dators fabrikat och modellbeteckning (brukar stå på en klisterlapp under eller annanstans), så kan säkert någon tala om exakt hur du skall göra.

 

  • Men det betyder också att alla dina egna filer och mappar tas bort, så se till att du har backup på alla viktiga filer: foton, dokument, video, musik etc.

 

Kruxet med detta sedan blir naturligtvis att börja om med Windows uppdatering/uppgradering, manuellt köra Windows update och starta om datorn på uppmaning - repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Windows 10: Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & Säkerhet > Windows update

Windows 7: Start > Kontrollpanelen > Uppdatering och säkerhet > Windows update

 

Och givetvis att konfigurera om allting så som du själv vill ha det.

 

Sedan direkt avinstallera alla medföljande oönskade provversioner av program du inte är intresserad av och dessa bör avinstalleras direkt från  Start > Inställningar > Appar och innan du ens startat upp någon av dessa för då går avinstallationen så mycket smidigare och inga krusiduller.

 

Till sist installerar du dina egna program inkl. ev. antivirusprogram, jag du kan börja med det senaste, men datorn kommer inte att vara helt oskyddad under tiden eftersom Microsoft inbyggda Windows Defender antivirus hela tiden är aktivt och är numera helt ok egentligen.

 

Oavsett ny bärbar eller återställning av den gamla så måste dessa steg utföras.

Ja bara ett tips att prova innan du köper en ny viket kan kännas onödigt om du i huvudsak varit nöjd med denna förutom visst strul....

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Torparen:

Som vissa av er förstår så har jag bara problem med min dator. För några år sedan (2,5) köpte jag en ny dator (Lenova) då jag var i Spanien(varför? Strunt samma) Har nu långt gångna planer på att ersätta gamdatorn med den nya.

Hur gör jag vill inte kopiera över rubbet då jag sannolikt har s...it i denna? Senaste problemet var felkod 80070057 som jag trots hjälp från Microsoft inte får ordning på. Förmodligen är det fler fel slö (likgiltig) ja konstig överhuvudtaget. SLUT nu väntar jag på svaret.

 

Kan detta var något som kan lösa ditt problem?

https://support.microsoft.com/sv-se/help/982736/0x80070057-error-message-when-you-back-up-files-in-windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På ‎2018‎-‎07‎-‎13 på 13:34, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Det borde finnas en sk. återställningspartition om det är en bärbar, dvs. ett dolt utrymme på hårddisk som visserligen syns i Diskhanteraren och då kan man återställa datorn till leveransskick via säkilt kommando och detta visar enbart om du har en sådan dold återställningspartition om minst flera GB.

Diskhanteraren en väg av flera:

Start > skriv bara rakt av format > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner' => Diskhantering öppnas.

 

Hur man kommer åt denna återställningsfunktion beror på märke, men det står i manualen, eller om du ger oss din dators fabrikat och modellbeteckning (brukar stå på en klisterlapp under eller annanstans), så kan säkert någon tala om exakt hur du skall göra.

 

  • Men det betyder också att alla dina egna filer och mappar tas bort, så se till att du har backup på alla viktiga filer: foton, dokument, video, musik etc.

 

Kruxet med detta sedan blir naturligtvis att börja om med Windows uppdatering/uppgradering, manuellt köra Windows update och starta om datorn på uppmaning - repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Windows 10: Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & Säkerhet > Windows update

Windows 7: Start > Kontrollpanelen > Uppdatering och säkerhet > Windows update

 

Och givetvis att konfigurera om allting så som du själv vill ha det.

 

Sedan direkt avinstallera alla medföljande oönskade provversioner av program du inte är intresserad av och dessa bör avinstalleras direkt från  Start > Inställningar > Appar och innan du ens startat upp någon av dessa för då går avinstallationen så mycket smidigare och inga krusiduller.

 

Till sist installerar du dina egna program inkl. ev. antivirusprogram, jag du kan börja med det senaste, men datorn kommer inte att vara helt oskyddad under tiden eftersom Microsoft inbyggda Windows Defender antivirus hela tiden är aktivt och är numera helt ok egentligen.

 

Oavsett ny bärbar eller återställning av den gamla så måste dessa steg utföras.

Ja bara ett tips att prova innan du köper en ny viket kan kännas onödigt om du i huvudsak varit nöjd med denna förutom visst strul....

Mvh :)

 

Nu är det så som jag skrivit tidigare att jag ersatte min tidigare dator med "spanjoren" Nu har jag tankar på att använda svensken enbart för foto. Detta innebär att jag vill rensa den till sitt ursprung. Dator´ns beteckning är Dell Inspiron 17R SE 7720

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
Se om detta kan hjälpa dig att återställa, där du klickar på vald länk för operativsystem och sedan vidare enligt guide:
Dell:  Fabriksåterställ, återställ eller installera om Microsoft Windows på en Dell-dator

 

Eller kontakta Dell support i Sverige (mycket bra):
https://www.dell.com/support/incidents-online/se/sv/sebsdt1/contactus/dynamic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Hej och tack för ditt tips . Som du säkert vet så är mina språkkunskaper inget att skryta om. Jag gick in på Dells handbok för min dator och fann då igen enl bif skärmklipp.
  • Kan och vill du tipsa mig om vilket allt jag kan välja? Något konstigt med skärmklippet går inte att förstora varför?datorn.thumb.PNG.86277ad92d5fd168f22b86be51b9d6c4.PNGdatorn.thumb.PNG.86277ad92d5fd168f22b86be51b9d6c4.PNGskrivare.2.thumb.PNG.d666815577069d9b017665c135332849.PNG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Torparen:
  • Hej och tack för ditt tips . Som du säkert vet så är mina språkkunskaper inget att skryta om. Jag gick in på Dells handbok för min dator och fann då igen enl bif skärmklipp.
  • Kan och vill du tipsa mig om vilket allt jag kan välja? Något konstigt med skärmklippet går inte att förstora varför?datorn.thumb.PNG.86277ad92d5fd168f22b86be51b9d6c4.PNGdatorn.thumb.PNG.86277ad92d5fd168f22b86be51b9d6c4.PNGskrivare.2.thumb.PNG.d666815577069d9b017665c135332849.PNG

Jo jag kom att tänka på en sak som vi talade om tidigare, du kan ju gå in på min dator, me n ville inte av speciella skäl. Men i detta fall gäller dt ju att nollställa datorn kan denna operation skapa problem.. 

Ser att du vistas i ÖS jag har jobbat på telegrafverket i slutet av 60 talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt, jag vill inte gå in på din dator, även om vi kanske kunnat löst det (vilket är långtifrån säkert), eftersom om det i efterhand skulle kunna bli strul och/eller att du redan innan haft ett sk. spionprogram på denna (vilket jag inte tror), så kan det bli bökigt med ev. anklagelser hit och dit och av den anledningen vill jag inte riskera PC-För Allas Eforum eller mig själv som representant för Eforum.

 

Dock rent privat mellan dig och mig hade jag inte haft några problem att göra detta om vi hade känt varandra.

Hoppas du förstår.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi provar att lösa detta i tråden?
Vi tar nya försök: friskt vågat, hälften vunnet som man bukar säga.

 

Har du tittat på min senaste länk ovan ang. återställnings-guide från Dell?

Om du redan innan har sparat undan alla din viktiga filer, dokument, foton, filmer etc. så är det bara att pröva väl?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Vi provar att lösa detta i tråden?
Vi tar nya försök: friskt vågat, hälften vunnet som man bukar säga.

 

Har du tittat på min senaste länk ovan ang. återställnings-guide från Dell?

Om du redan innan har sparat undan alla din viktiga filer, dokument, foton, filmer etc. så är det bara att pröva väl?

Mvh

 

Det är en sak du bör veta. Såhär är det har man något fysiskt fel är det ok att berätta det. Men har man problem med den mentala hälsan då skall man hålla det för sig skälv. Jag struntar i detta jag är manodepressiv Och nu är jag inne i en dålig period. Detta innebär bl.a. att jag har svårt för att koncentrera mig därför lägger jag aktuellt projekt på is tills vidare.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en förberedande fråga: om vi gör som du säger "en tråd i sänder" behöver vi då köra båda datorerna?.alltså mina.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du

Nu har jag huvudet över vattnet kanske vi kan köra vidare. Då jag läste i Dells sidor kom jag fram till att jag bör ha några skivor. Mycket riktigt t.o.m. två omgångar.

 

Jag bifogar en omgång alltså två olika. Tror du att hela prossessen underlättas med hjälp av dessa.?

En bifråga utanför ämnet (hoppas Cecila ser mellan fingrarna)  för många år sedan flugfiska jag efter harr tumalis vulgaris uti ljungan en av harrens favoriter om jag inte minns fel var BLACK GNAT.

Jag bifogar dessa SCAN0000.jpg.d6f6c5134de3a96f6f05dcc42741314f.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill få tillbaks datorn så som den var när den kom från fabriken, dvs med Windows 8, så är det där rätt skivor. Om du i stället vill ha Windows 10 finns det bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du vill få tillbaks datorn så som den var när den kom från fabriken, dvs med Windows 8, så är det där rätt skivor. Om du i stället vill ha Windows 10 finns det bättre val.

,Tack men om jag väljer en av skivorna vilken? kan jag inte då efteråt uppdatera W8 till W10? Bättre val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skivorna börjar du med den där det står Operativsystem och den andra är drivrutiner som du kan behöva installera efter det att Windows är installerat.

 

Jag tycker att det är enklare att installera Windows 10 direkt i stället för att först installera Windows 8 och sen uppgradera det till Windows 10, men du får förstås tycka annorlunda.

Windows 10 hämtar man här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj alternativet "...skapa installationsmedia..." för att göra en DVD-skiva eller ett USB-minne med Windows 10 som du sen kan starta datorn från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Cecilia:

När det gäller skivorna börjar du med den där det står Operativsystem och den andra är drivrutiner som du kan behöva installera efter det att Windows är installerat.

 

Jag tycker att det är enklare att installera Windows 10 direkt i stället för att först installera Windows 8 och sen uppgradera det till Windows 10, men du får förstås tycka annorlunda.

Windows 10 hämtar man här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj alternativet "...skapa installationsmedia..." för att göra en DVD-skiva eller ett USB-minne med Windows 10 som du sen kan starta datorn från.

Tanken är att den skall nollställas måste jag ionte först t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Cecilia:

När det gäller skivorna börjar du med den där det står Operativsystem och den andra är drivrutiner som du kan behöva installera efter det att Windows är installerat.

 

Jag tycker att det är enklare att installera Windows 10 direkt i stället för att först installera Windows 8 och sen uppgradera det till Windows 10, men du får förstås tycka annorlunda.

Windows 10 hämtar man här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj alternativet "...skapa installationsmedia..." för att göra en DVD-skiva eller ett USB-minne med Windows 10 som du sen kan starta datorn från.

Något är skumt ovan kunde jag inte skriva. Tanken är att jag skall nollställa datorn måste jag inte göra det innan jag använder skivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej

?   ska jag tolka det så att om jag gör enligt ditt förslag så blir datorn i sitt ursprungsskick? Det är så jag vill ha det, m.a.o. en nygammal dator.

 

Nu stänger jag för kväll tack och god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Torparen:

?   ska jag tolka det så att om jag gör enligt ditt förslag så blir datorn i sitt ursprungsskick? Det är så jag vill ha det, m.a.o. en nygammal dator.

 

Nu stänger jag för kväll tack och god natt.

Vet inte vilket förslag du hänvisar till men med skivan märkt Operativsystem ska datorn bli likadan som när du köpte den. Man ska inte behöva göra något särskilt innan man använder skivan, dvs inte mer än att se till att datorn startar från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎09‎-‎16 på 10:48, skrev Torparen:

Något är skumt ovan kunde jag inte skriva. Tanken är att jag skall nollställa datorn måste jag inte göra det innan jag använder skivorna?

Ytterligare en följdfråga: om jag gör som du rekommenderar l

 

På ‎2018‎-‎09‎-‎16 på 10:48, skrev Torparen:

Något är skumt ovan kunde jag inte skriva. Tanken är att jag skall nollställa datorn måste jag inte göra det innan jag använder skivorna?

Förhoppningsvis sista frågan i detta ämne. Har klickat på länken du bifogat, beskedet är att jag först måste ha en licens måste jag betala för den eller är det bara en ordningsfråga? Tro nu inte att jag är snål betalar givetvis om det är så Windows vill ha det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Torparen:

Har klickat på länken du bifogat,

Vem menar du med "du" och vilken länk gäller det?

 

15 timmar sedan, skrev Torparen:

beskedet är att jag först måste ha en licens måste jag betala för den eller är det bara en ordningsfråga?

Du har väl redan en licens för Windows 8 och 10 på den aktuella datorn eftersom du har använt de Windows-versionerna på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎09‎-‎16 på 10:48, skrev Torparen:

Något är skumt ovan kunde jag inte skriva. Tanken är att jag skall nollställa datorn måste jag inte göra det innan jag använder skivorna?

Sorry är lite surrig.    Den 15/10 bif du en länk avsedd att logga in på Windows För att hämta W10 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan en licens för Windows 10 som gäller på den aktuella datorn eftersom du redan har använt Windows 10 utan problem på den. Alltså ingen ny kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...