Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera video från VHS, kamera m m


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Skulle nog behöva lite kvalificerad hjälp och några visa råd för ett projekt som jag satt igång med.

 

Har länge sett fram emot ta itu med alla mina videokassetter, som inte längre är på modet använda, spela över innehållet  på mina hårddiskar.


Beräknade att de diskutrymmen som jag har mer än väl räcker till.....


Så efter slutförandet av redigeringsjobb planerade jag använda det utmärkta programmet Movavi Video Suite även för ändamålet importera och digitalisera hela innehållet i varje kassett, för att sedan i lugn och ro saxa ut det göttaste ur varje skapad AVI-fil alt. MP4-fil.

 

Då skulle jag kunna göra annat under tiden och bara byta kassett och skifta målkatalog vid behov - tänkte jag, lite optimistiskt....

 

Men det visade sig att jag inte fick annat gjort än att jäklas med de program som skulle göra jobbet.


Movavi's funktion för att fånga "from cameras, VHS, TV..." fungerade 'skitbra' bildmässigt.
Men efter att ha kört in en hel kassett visade resultatet att där inte fanns tillstymmelse till ljud.


Ändå använder sig programmet av samma device, d v s "Stereo mix (Realtek High def.)" som andra väl fungerande enheter.
Plöjande genom tillgängliga hjälptexter gjorde ingenting bättre...

 

OK !
Jag fick plocka fram mitt gamla program, Adobe Premiere S3, som gjort bra ifrån sig tidigare, men en lämpligt avvägd 'captured' videosnutt avslöjade ett enbarmligt bild-ljud-förhållande.

Såväl bild som ljud stannade av lite då och nu och fortsatte så genom hela klippet.

 

VLC Media Player har jag jobbat lite med tidigare, men tycker att den är svårforcerad i alla knepiga inställningar och benämningar. Men jag lyckades ändå få till det med ett klipp och offrade en del nattsömn på att ställa in parametrar och chansade igen på hela kassetten i resten av natten, medan jag stupade i säng.....

 

Trots alla noggranna inställningar visade sig resultatet vara ljudlöst - igen (sic) !!!

 

Ge upp finns ju inte på kartan, så jag gick in på Windows eget lilla program Movie Maker, och hittade en ganska utmärkt funktion för import av video från dylika källor, och den fungerade jättefint. Men...
Programmet envisas med att spara alla importer på "C:\Användare\...\Mina Filmer".
Inget egentligt fel i det om det inte vore för att jag inte har en hel kassetts utrymme (c:a 36 GB för en 3-timmars) tillgängligt och dessutom inte vill belasta systemdisken med annat än nödvändigt.

Jag hittar helt enkelt ingen utväg för att ändra till att spara på någon av mina andra diskar, så jag kan överlämna åt maskineriet att själv köra in kassetterna och sedan ta itu med resultatet, men under tiden kunna göra annat än sitta och snålköra varje kassett för sig...

 

Alltså...

Gärna tips på ett bra och helst fungerande importeringsprogram efterlyses också, förutom några bra och användbara anvisningar för Movie Maker eller något av de andra nämnda programmen....

 

M v h

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Glömde naturligtvis skriva jag använder en Canopus ADVC Analog -> Digital omvandlare mellan VHS-spelaren och datorn, där den sista biten körs via en firewire-kabel till grafiken o s v...

 

Tack Mikael för svaret !

Men det tarvar en dator med Linus-systemet, vilket jag visserligen har på en icke-fungerande laptop.

 

Men, sätta igång och få den att funka känns inte speciellt lockande, men desto mer tidskrävande och definitivt utanför ramarna för själva projektet i sig. Men jag är säker på att det finns en hel del där att använda sig av.

 

Först dock, en hel säck med tålamod i tropisk värme...

 

Kan inte förstå att t ex VLC ska behöva göras så krångligt och invecklat som möjligt...

 

Slutligen hittas väl ändå något sätt få till det, men då brinner väl VHS-.spelaren upp i stället, bara för att det ska vara svårt....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du har ju en dator som fungerar.

Olika alternativ:

  • Starta Linux Mint på ett USB-minne och installera och kör programmen  där. En liten reservation för prestandan dock.
     
  • Installera Linux Mint på en gammal hårddisk. 40 GB räcker gott och väl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Mållgan !

 

Kan ju alltid prova...

 

Har betat av lite på webben och sett några intressanta program, som jag också ska testa vad de går för. Det behöver ju inte vara något märkvärdigare än att de pytsar över bild och ljud med hyggligt bevarande av kvalitén - den som ev finns på gammalt material...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Programmet envisas med att spara alla importer på "C:\Användare\...\Mina Filmer".
Inget egentligt fel i det om det inte vore för att jag inte har en hel kassetts utrymme (c:a 36 GB för en 3-timmars) tillgängligt och dessutom inte vill belasta systemdisken med annat än nödvändigt.

Går det inte att högerklicka på mappen "Mina filmer", välja Egenskaper och sen på Plats-fliken flytta mappen med innehåll till en mapp på en annan partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Håller helt med dig, Mållgan !

Har försökt hitta någon metod för detta, men inte lyckats lista ut...

 

Hittar du en utväg, så skicka gärna en hint och problemet är löst. För överföringen fungerar ju utmärkt bra annars, med bra både bild och ljud....

 

Konstigt också att Movavi har snålat in på möjligheten med ljud till en annars bra funktion att importera från t ex VHS m m. Inställningsfunktionen är helt omöjlig !

 

Cecilia !

 

Just denna möjlighet har jag inte alls tänkt på, och ska absolut prova. Men programmen i Windows brukar vara envetna, så jag utgår från att det bara skapas en ny likadan mapp, där filen lagras - som tidigare... Men - vi får se... Berättar senare !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mållgan:

Men konstigt om det inte i programmet är möjligt att välja plats där importer ska sparas.

Visst är det konstigt men ibland finns det konstigheter i program och då får man försöka komma på en väg runt konstigheten i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här hjälpa?

https://answers.microsoft.com/en-us/windowslive/forum/moviemaker-files/how-to-change-save-location-when-publishing-videos/c535302e-55c2-4d79-9ef2-6e3333cd20bb

 

1. Open your project on Movie Maker.

2. In the program window, press these keys, ALT + F then choose Save Movie and choose For Computer.

3. Locate the desired folder location where you want to save the file and click Savebutton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Det var som sjutton, Mållgan !

 

Gäller alltså att inte ge upp, utan pröva alla tänkbara....

 

Ska kasta mig över detta så snart jag äntrat denna dator igen !

Också kolla Cecilias hint om att ändra mapp...

 

Hör av mig igen !

 

Can't wait....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Mållgan !

 

Kan upplysa om att såväl "Publicera film" som "Spara film" är s k "gråade", d v s opåverkbara. Det är alltså dessa kontroller som åsyftas i din lösning.

Det går alltså inte att bestämma var filmen ska sparas med den metoden...

 

 

Cecilia !

 

Däremot går det alldeles utmärkt ändra Drive/målkatalog med den lösning som du föreslår...

Har nu startat en inspelning av fullständig kassett, och ser att filmen lagras på annan drive !

 

Men jag får ingen medhörning av ljudet vid inspelning.

Har dock konstaterat med en test att jag har ljudet med på det körda klippet, efter stopp och kontroll, men det känns lite äventyrligt köra en tretimmars kassett och inte veta om ljudet blir inspelat som det ska...

 

Osäker på om jag hade ljudet igår, när det var så mycket annat som mankerade. Men nog har jag för mig att jag kunde medlyssna.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...