Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samla flera data från en tabell till en annan


danielvu
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har problem med att samla data från delar av en tabell för att därefter sammanställa i en annan. I exemplet jag klistrat in gäller ett hus som består av moduler. I fliken "Hus" listar jag vad det består av och i fliken "Modul" önskar jag lista samtliga delar som tillhör den tagg jag väljer till höger i "Modul"-fliken.

 

Alltså, jag vill exempelvis kunna skriva "Nedre plan" i Modul-fliken till höger om "Del av hus" för att få fram en lista på samtliga delar som ingår i "Nedre plan", med alla dess kolumner. Det jag lyckats med hittils som är närmast är att göra en lista där det står N/A när villkoret ej uppfyllt. Jag skulle önska att bara lista de delar som ingår och gärna efter varandra. Jag har försökt förtydliga vad jag menar i fliken "Modul facit".

 

Har någon en idé kring hur jag kan gå till väga? Helst av allt undviker jag VB då jag inte kan det...

Med vänlig hälsning,

Daniel

Exempel_samla data från tabell.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Det var precis det jag var ute efter. Går det även att klämma in en OM-formel i modulfliken som också inkluderar flera alternativ? Exempelvis om en vägg tillhör såväl Övre plan som Nedre plan. Så att exempelvis "Väggar 1" inkluderas i modulfliken oavsett om man väljer Nedre Plan eller Övre plan.

 

ID PartOfID NameText Kostnad Tagg
1   Hus 75 000 kr Hus
2 1 Nedre plan 34 000 kr Grupp
3 1 Övre plan 41 000 kr Grupp
4 2 Väggar 1 10 000 kr Nedre plan, Övre plan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra formel i A-kolumnen (A2) till

=PASSA("*" & $I$2 &"*";FÖRSKJUTNING(Hus!$E$1;A1;0;30;1);0)+A1

Och skriv i din tabell, i kolumnen för vad delarena tillhör alla delar de tillhör:

image.png.76756261c9c12dc3651da0d3a8633891.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej.

 

Prövade din formel och den fungerar jättebra till första delen i min arbetsbok. Till den andra delen skulle jag behöva lägga till så att formeln när den har letat upp rätt rad även kontrollerar om två specifika celler i den raden är ifyllda eller inte. 

T ex i mitt fall så letar formeln efter en matchning i kolumn E, när den hittar en matchning där så skall den sen kontrollera om cellen i kolumn L är ifylld och cellen i kolumn S inte är ifylld. Om villkoren för kolumnerna L och S är uppfyllda så skall raden räknas med.

 

Sen undrar jag, detta hänger inte ihop med föregående fråga. Går det att söka i en kolumn med datum där formeln ska kontrollera mot dagens datum, skiljer det mindre än säg 6 månader från dagens datum och det datum som står i cellen så ska raden räknas med.  T ex  om dagens datum är 2021-03-01 och datumet i cellen är 2021-08-01 så ska raden räknas med.

 

Hoppas jag kan få hjälp med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...