Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NVIDIA nåt gick fel..


MariaMarten

Rekommendera Poster

MariaMarten

Hejsan.

 

I går hade jag ett gult utropstecken på ikonen för NVIDIA-inställningarna. Jag klickade på ikonen och upp kommer NVIDIA-inställningar. Jag fattade inte vad som var felet, utan började klicka runt för olika inställningar. Kom till ett ställe där det stod nånting om färgerna på datorn, att man kunde få fram ännu mer färger. Eller nåt sånt. Nu gjorde jag en sak jag aldrig brukar göra. Jag måste ha klickat nånstans, för rätt som det var, var skärmen i fruktansvärt starka färger. Alla program var så. Tillbaka på inställningarna, men kan inte hitta hur jag ställer tillbaks till normalt igen. HJÄÄÄLP! Kluddat till det. Ibland är skrivbordet helt svart, och ibland öppnas IE istället för Chrome. Verkar som det blir mer o mer fel hela tiden. AKUT behov av hjälp!! 

 

Jag vet fortfarande inte vad felet var från början, men idag är utropstecknet borta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du senaste drivisarna till ditt grafikkort?

Nvidia brukar visa det när man startar upp datorn nere i högra hörnet?

Kan  du söka efter de senaste på deras sida och ladda ner den(brukar vara en stor fil)och  se om det hjälper dig, förutsatt att du har ett nvidia-kort i din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaMarten

Jag har senaste drivrutinerna.

 

Nu är skärmen helt svart, så kan inte använda den. Kan inte ens skicka över en print hit. Börjar bli kusligt det här.

Blir lite ställd, eftersom man får försöka lista ut  andra, olika vägar, att ta sej fram i datorn.

 

Måste sova. Upp morrn bitti. ? (kolla smilisen, på min skärm sv/vit.)

Bättre tänk imorrn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn i felsäkert läge (om du måste), avinstallera ditt grafikkort, alla drivrutiner för det.

Allt, rubbet.

Starta om, installera (om) senaste drivrutinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller med Monshi.

Efter att du avinstallerat dessa via Kontrollpanelen > Program och startat om datorn så hämtar du senaste grafikdrivrutinen från Nvidia:

https://www.geforce.com/drivers

 

Om du talar om exakt vad du har för dator: fabrikat och modellbeteckning samt grafikkortets fabrikat och modellbeteckning inkl. operativsystem så kan vi guida dig till rätt nedladdningssida.

 

Övriga drivrutiner hämtas från dator/moderkortstillverkarens supportsida.

Installera och starta om datorn på uppmaning.

Till sist kör du manuellt Windows update och om det finns nyare drivrutiner så installera dessa och starta om datorn.

 

Ja det kan faktiskt vara så att vissa tillverkare av en dators hårdvara släpper sina senaste certifierade drivrutiner direkt till Windows update catalog och då får man dessa senaste via Windows update, men om något gått snett så ominstallerar man enligt Monshis tips ovan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaMarten

Oj! 

 

Gäller det alt från NVIDIA? Som finns på Kontrollpanelen/Program? Typ: NVIDIA visiondrivrutin, grafikdrivrutin, vision drivrutin för styrenhet, GeForce experience, audiodrivrutin?..... okey, okey. Ser hon har skrivit rubbet! 

 

Ska jag även gå in på dolda mappar och se om något där kan tas bort?

 

Datorn är hemmabyggd, och hängt med några år nu. Utom grafikkortet, köpte nytt, som jag haft i 1 - 1 ½ år nu. Köpte det pga att jag spelade World of Warcraft då.

 

Puh! Ett tag sedan man hade nåt "rejält" fel, så lite otränad med allt som ska göras. :D

Sticker och köper cigg nu först. Känns som jag kan behöva det ikväll.

 

Datoruppgifter lämnar jag sen.

 

Tack snälla! :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaMarten

Jag lyckades hitta felet! Otroligt.

 

Gick in på Windows hjälp och sökte där på Bildskärm. Ställa in bildskärm. 

Öppnade Skärmupplösning och ändrade till "True Color" (32 bitar).

 

Och vips funkade skärmen igen som vanligt.

 

Hade på känn att jag tryckt på något i förgår.

 

Fan vad bra jag är!  ? (jasså? smilisarna är sv/vita här?)

 

Tack så hemskt mycket för snabbt agerande när jag skickat in mitt skrikande behov av hjälp.

(nåväl, so far so good, men man vet aldrig...)

 

Ha en riktigt varm o skön helg och tack igen. :)

 

Maria Mårtensson

Helsingborg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaMarten

Btw..

 

Försökt hitta modellnummer på grafikkortet, men får inte fram det på datorn...?  eller..? ? går det? 

 

Jag får ta ut grafikkortet och titta i morgon. Lådan har jag ordentligt lagt, så jag lätt kan hitta den..inte.

 

Alltid bra ta bort gammalt, o in med nytt - driv.

 

Nattis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MariaMarten:

Försökt hitta modellnummer på grafikkortet, men får inte fram det på datorn...?  eller..? ? går det? 

 

Jag får ta ut grafikkortet och titta i morgon.

Du kan också få fram den informationen genom programmet Speccy.

https://filehippo.com/download_speccy

Klicka på skärmbilderna på Filehippos nedladdningssida så förstoras de och du ser vilken information man kan få fram. Speccy lär finnas på svenska också men jag vill inte rekommendera någon nedladdningssida för det eftersom jag bara rekommenderar sidor jag själv brukar använda och vet är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev MariaMarten:

Försökt hitta modellnummer på grafikkortet, men får inte fram det på datorn...?  eller..? ? går det? 

Högerklicka på Start - Enhetshanteraren - Bildskärmskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...