Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filhistorik


Torparen

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev Torparen:

Fråga 1 i dag

Fråga 2 Ja 

Fråga 3 Nej

Partition ? hur går jag till väga?

Var inte meningen att stressa dig på din semester Sorry

Ibland tar det lång tid innan tankarna kommer fatt tiden. Kom nu på att min hustru  också har  en dator, fick förmånen att ansluta aktuell hd till denna dator. Tro det eller ej: säkerhetskop: sök enhet: ja direkt kom aktuell HD (3 TB) upp. Min slutsats blir att problemet finns i min dator, tror jag är bäst att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Då kan det nog hjälpa att formatera den externa hårddisken, skapa en ny partition och ge den en annan enhetsbokstav för att din Windows ska glömma allt den vet om den hårddisken.

 

Koppla bort USB-minnen och ha bara den stora externa hårddisken ansluten. Starta Diskhanteraren och ta en skärmbild på hur det ser. Med en aktuell avbild blir det lättare att guida dig i hur du formaterar den.

 

En formatering kommer att ta bort allt som finns på den disken. Finns det något på disken som inte kan tas bort?.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Då kan det nog hjälpa att formatera den externa hårddisken, skapa en ny partition och ge den en annan enhetsbokstav för att din Windows ska glömma allt den vet om den hårddisken.

 

Koppla bort USB-minnen och ha bara den stora externa hårddisken ansluten. Starta Diskhanteraren och ta en skärmbild på hur det ser. Med en aktuell avbild blir det lättare att guida dig i hur du formaterar den.

 

En formatering kommer att ta bort allt som finns på den disken. Finns det något på disken som inte kan tas bort?.

Nu har jag hittat diskhantering inte lätt. Man fick söka på datorhantering,  disken är nu tom har alltså formaterat den

 

Formateringen klarar jag av på egen hand "högerklicka på ikonen klicka på formatering" Ja om det inte är för att du vägleder skulle jag bli en aning konfunderad disken funkar ju då den är ansluten till Maggans dator.

Jag väntar  med formateringen tills jag fått klartecken från dig  "finns det något på disken?" ja i princip hela datorns C.Disk. Men varför skall datorn haverera just nu? 

D-HANTERING.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi hoppas att C-partitionen och den interna hårddisken fortsätter att må bra lite till.

 

Nu gäller det att få din dator att glömma bort all information den har om din externa hårddiskar så den upplevs som ny och fräsch, och då borde den gå att använda i Filhistorik igen, i alla fall har det hjälpt andra att göra så.

 

I Diskhanterings nedre del högerklickar du på rutan där det står 3 TB (E:) och väljer Ta bort volym (eller något liknande, denna dator har Windows 7). Fråga om du är osäker och skriv då vad du har för val (eller ta en skärmbild).

När det är klart, högerklickar du på samma utrymme, fast nu står det något annat där, och väljer att skapa en partition (vet inte riktigt vad det står i ditt fall). Välj att partitionen ska skapas i hela det tillgängliga utrymmet och formateras med NTFS. När frågan kommer vilken enhetsbeteckning/enhetsbokstav etc som den ska välj en annan bokstav än E, t ex S som du kan tänka dig som en förkortning av "Säkerhetskopia".

 

Fråga när du känner dig osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tog lite tid innan jag svarade berodde på att jag körde Dells felsökning. Jag har nu kommit en bit på vägen men nu en aning osäker hur jag fortsätter.

Bif ett skärklipp

Cecilia.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer det första och sen kan du fylla i t ex bokstaven S (eller någon annan bokstav som finns i andra hälften av alfabetet så att det inte riskerar att krocka med den automatiska tilldelningen som sker i alfabetisk ordning) i rutan på samma rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du väljer det första och sen kan du fylla i t ex bokstaven S (eller någon annan bokstav som finns i andra hälften av alfabetet så att det inte riskerar att krocka med den automatiska tilldelningen som sker i alfabetisk ordning) i rutan på samma rad.

Cecilia jag kan inte ed ord beskriva hur tacksam jag är. Just nu pågår säkerhetskop till ext disk lydande till namnet S.

Jag har hållit på mest hela dagen, för några timmar sedan var jag in på NetOnNet och kikade efter en ny dator á 5000 KR. men innan jag bestämde mig  gjorde jag ett nytt försök. Problemet de senaste timmarna var att jag inte hittade igen disken på utforskaren. Jag läste då ånyo dina inlägg vilket gav resultat. Nu tänker jag koppla av, hade jag inte varit nykterist hade det nog blivit ett glas  champagne. Tack och hej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej Torparen.

Jag är glad för din skull och hoppas det det nu fungerar framledes, men jag blir lite brydd över att du krånglar till det helt fullständigt i onödan och inte lyssnar på dom tips och råd som getts, redan från början?

Lösningen till detta låg ju egentligen tidigare av denna tråd...
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Lösningen till detta låg ju egentligen tidigare av denna tråd...

Vilket inlägg?

Så går det ju att flytta lösningsmarkeringen dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej Torparen.

Jag är glad för din skull och hoppas det det nu fungerar framledes, men jag blir lite brydd över att du krånglar till det helt fullständigt i onödan och inte lyssnar på dom tips och råd som getts, redan från början?

Lösningen till detta låg ju egentligen tidigare av denna tråd...
Mvh :)

Hej tro  nu  inte att jag vill märka ord  men vill du hänvisa till den länk du syftar på. Många länkar hänvisar till förslag som är skrivna på engelska. Jag tillhör den åldersgrupp som inte hade förmånen att få läsa engelska i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...