Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filhistorik


Torparen

Rekommendera Poster

Fungerar disken i övrigt? den får en enhetsbeteckning och du kan skapa och radera filer på den?

 

Det som Cecila efterfrågar är en bild på hur det ut i diskhanteraren

Här har du sju sätt att göra det på:

https://www.isunshare.com/windows-10/7-ways-to-open-disk-management-in-windows-10.html

Men notera att du måste ha administratörsrättigheter för att kunna öppna den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Skapad
  • Senaste svar
56 minuter sedan, skrev Monshi:

Fungerar disken i övrigt? den får en enhetsbeteckning och du kan skapa och radera filer på den?

 

Det som Cecila efterfrågar är en bild på hur det ut i diskhanteraren

Här har du sju sätt att göra det på:

https://www.isunshare.com/windows-10/7-ways-to-open-disk-management-in-windows-10.html

Men notera att du måste ha administratörsrättigheter för att kunna öppna den.

 

 

 

Jo en sak jag kom och tänka på: jag nämnde tidigare att jag köpt en disk (1 GB) den kunde systemet ej heller finna. Kan det var diskarnas konstruktion som är annorlunda . B-disken som system finner igen har några år på nacken och är ju mekanisk medan den nya är ? inte mekanisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett skärmklipp visande diskhanteraren 

disk.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en sak. Inga HD har beteckningen A eller B. Din 3TB disk har beteckningen E enligt Diskhantering. Den verkar det inte vara något fel på. Är det den du menar när du skriver A-disken?

 

26 minuter sedan, skrev Torparen:

Jo en sak jag kom och tänka på: jag nämnde tidigare att jag köpt en disk (1 GB) den kunde systemet ej heller finna. Kan det var diskarnas konstruktion som är annorlunda . B-disken som system finner igen har några år på nacken och är ju mekanisk medan den nya är ? inte mekanisk.

 

För att en ny HD ska kunna användas(hittas), måste man först initiera den och det gör man i Diskhantering. Gör man inte det syns den inte i Utforskaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Jo en sak jag kom och tänka på: jag nämnde tidigare att jag köpt en disk (1 GB) den kunde systemet ej heller finna. Kan det var diskarnas konstruktion som är annorlunda . B-disken som system finner igen har några år på nacken och är ju mekanisk medan den nya är ? inte mekanisk.

Du ansluter dem väl via USB?

Det bör dyka upp en dialog i windows när du ansluter, den borde synas i utforskaren.

 

Din disk på 3 TB (som du kallat A) syns, med enhet E: , i din bild. Finns den på den enhetsbeteckningen och går det att skriva och läsa till/från den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev vertpre:

Först en sak. Inga HD har beteckningen A eller B. Din 3TB disk har beteckningen E enligt Diskhantering. Den verkar det inte vara något fel på. Är det den du menar när du skriver A-disken?

 

 

För att en ny HD ska kunna användas(hittas), måste man först initiera den och det gör man i Diskhantering. Gör man inte det syns den inte i Utforskaren. 

 

Jag skrev A och B enbart för att skilja på dem rätt benämning är A= SELMA 3 TB (E) B=  SELMA B (F)

NU det så att jag behärskar inte engelska, initiering gör man det på den bild jag bifogade? Selma B har jag aldrig initierat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Monshi:

Du ansluter dem väl via USB?

Det bör dyka upp en dialog i windows när du ansluter, den borde synas i utforskaren.

 

Din disk på 3 TB (som du kallat A) syns, med enhet E: , i din bild. Finns den på den enhetsbeteckningen och går det att skriva och läsa till/från den?

 

Det går att läsa och skriva till den vad menas med enhetsbeteckningen?

 

5 minuter sedan, skrev Torparen:

  

 

Initiering? Båda diskarna syns i utforskarem722110458_disk2.PNG.f08129fe513a49264f25ea442e17a0ed.PNG722110458_disk2.PNG.f08129fe513a49264f25ea442e17a0ed.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Torparen:

Här kommer ett skärmklipp visande diskhanteraren 

disk.PNG

Jag anslöt även disken F ser då under status att F markeras under status (aktiv) medan E markeras (pri) vad det nu betyder hänvisar till

 bilden nedan. Om ni upplever mig som lite virrig  beror det på at jag har problem med min mentala hälsa, svårt för att koncentrera mig.

disk4.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anslöt även disken F ser då under status att F markeras under status (aktiv) medan E markeras (pri) vad det nu betyder hänvisar till

 bilden nedan. Om ni upplever mig som lite virrig  beror det på at jag har problem med min mentala hälsa, svårt för att koncentrera mig.

PS blev så rörigt ovan därför här på nytt DS

disk4.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna bild

image.png.2c2362da053e07e460569c92bccbd6e7.png

Om du klickar på SELMA 3 TB, E:, kan du då

Skapa ny textfil, öppna denna, radera denna.

Den ser formaterad ut, den har en enhetsbeteckning, det borde gå.

 

Att den är 3 TB stor bör väl inte orsaka problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Monshi:

I denna bild

image.png.2c2362da053e07e460569c92bccbd6e7.png

Om du klickar på SELMA 3 TB, E:, kan du då

Skapa ny textfil, öppna denna, radera denna.

Den ser formaterad ut, den har en enhetsbeteckning, det borde gå.

 

Att den är 3 TB stor bör väl inte orsaka problem?

sorry nu hänger jag inte med menar du byta namn på disken? om jag vänsterklickar då kommer innehållet upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Monshi:

Nej, skapa en fil på disken, kopiera dit något. Det kan du troligen.

Det är så att innan jag gjorde återställningen kopierade jag över alla personliga filer. till aktuell disk. Då jag nämnde det om moderna och omoderna diskar tänkte jag inte på åldern utan tekniskt är dom olika. Jag tänker också på den jag returnera även den var av senaste årgången . Nu ger jag snart upp, den lilla disken som tidigare funkade drog jag ur usb när jag nu sätter tillbaka den kommer den inte upp på utforskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör alltid, innan man drar ut en disk, låta Windows avmontera den (i praktiken skriva klart till den) innan man kopplar från den, drar ur kontakten. Annars finns en risk, om än liten, att filsystemet blir korrupt.

 

Och nej, jag menar INTE att du ska kopiera över ALLA filer till E:, 3TB disken. Bara något för att se att den fungerar!

Om du nu inte har något på den kan du alltid formatera om den.

 

Men jag börjar tro, ta det rätt, att du ska bjuda grannen på fika så får denna fixa din dator. Allt går mycket enklare och snabbare om man kan sitta vid datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Torparen:

Initiering? Båda diskarna syns i utforskarem

Men dessa diskarna är väl en USB-disk och ett USB-minne. Det är inte dessa jag menar.

 

Så här har du sagt i ett av dina inlägg.

18 timmar sedan, skrev Torparen:

Jo en sak jag kom och tänka på: jag nämnde tidigare att jag köpt en disk (1 GB) den kunde systemet ej heller finna.

 

Om den disken som du har nämnt här, är en intern disk, kan systemet inte hitta den om den inte initieras, formateras och partitioneras.

 

7 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag anslöt även disken F ser då under status att F markeras under status (aktiv) medan E markeras (pri) vad det nu betyder

F är markerad som Aktiv eftersom det är din Systemreparationsenhet. Den måste vara Aktiv för att du ska kunna starta datorn med den. Om du tittar på din C disk så ser du att en del av den är också markerad Aktiv.

E är markerad Primär för att det är den enda (Primära) partitionen som finns på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev vertpre:

Men dessa diskarna är väl en USB-disk och ett USB-minne. Det är inte dessa jag menar.

 

Så här har du sagt i ett av dina inlägg.

 

Om den disken som du har nämnt här, är en intern disk, kan systemet inte hitta den om den inte initieras, formateras och partitioneras.

 

F är markerad som Aktiv eftersom det är din Systemreparationsenhet. Den måste vara Aktiv för att du ska kunna starta datorn med den. Om du tittar på din C disk så ser du att en del av den är också markerad Aktiv.

E är markerad Primär för att det är den enda (Primära) partitionen som finns på disken.

För att undvika missförstånd så bifogar jag att skärmklipp på utforskaren som visar de 3  externa diskarna. Då är det såhär att om jag försöker starta säkhetskop hittar systemet igen Selma (F) och Selma (H) vilkas kapacitet inte räcker till för säkkop. Disken (E) rymmer 3 GB men den kan inte systemet finna igen. Denna disk är ganska ny och är förmodligen en SSD.

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir bara mer och mer förvirrande. C-3 (E) disken finns inte med på någon av dina andra bilder. En E:disk finns med men då heter den Selma 3 TB. Dessutom en ny SSD? som är på 3 GB? Det verkar inte troligt.

Jag är benägen att föreslå vad Monshi redan har nämnt. Försök hitta någon som kan hjälpa dig på plats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev vertpre:

Det här blir bara mer och mer förvirrande. C-3 (E) disken finns inte med på någon av dina andra bilder. En E:disk finns med men då heter den Selma 3 TB. Dessutom en ny SSD? som är på 3 GB? Det verkar inte troligt.

Jag är benägen att föreslå vad Monshi redan har nämnt. Försök hitta någon som kan hjälpa dig på plats.

 

 

Jag har full förståelse för dina synpunkter. Jag vet att jag är en aning virrig och har  också förklarat varför. Såhär är det:  Dom båda Selma diskarnas kapacitet är på 31GB har några år på nacken medan  C-3 (E)  är ny är på 3 TB och är en SSD.  Eftersom systemet inte finner igen C-3 tänker jag om det kan vara att det är en SSD.

Granne !  ja om det vore så väl, jag bor i en liten ort och känner ingen som har kunskaper inom datatekniken. Hoppas du har lite tålamod till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD disk på 3 TB finns inte. En SSD disk på 2 TB kostar mer än 5000 kr. Därför är jag tveksam om det är en SSD disk. Är C-3 en extern disk eller en intern disk?

 

På din bild kan jag se att det går att öppna C-3 disken i utforskaren. Är det endast i Säkerhetskopiering som den inte går att hitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det ingen SSD. Ja  C-3 är extern. Ja det är inga problem att kopiera manuellt till den. Jag använde den för att lagra personliga filer inför återställningen. Jag kan inte se någon mening med att investera i ytterligare en ny disk. Som jag skrev tidigare hade jag köpt en på 1 TB men ej heller den funkade. Som tur var fick jag returnera den. Om jag (vi) inte lyckas hitta en lösning, får jag göra manuell säkkop en gång i veckan. Det ända i personliga filer som förändras regelbundet är mappen med foto. Om detta alternativ blir aktuellt hoppas jag få hjälp med att välja ut filer (mappar) för denna typ av säkkop.

Slutligen ett stort tack för ditt tålamod: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Torparen:

Dom båda Selma diskarnas kapacitet är på 31GB

Om de inte är 10 år gamla eller så är det inte diskar utan USB-minnen.

 

Tidigare hade du en disk som hette Selma 3 TB. Är det den som du har bytt namn på till C-3?

 

Hur ser det ut i Filhistorik när den visar att den inte hittar C-3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt jag blev glad då du åter förbarmar dig över mig.

 

Först kanske kan det tyckas  vara rörigt med nya namn på diskarna,  jag har nu döpt dem så att de har samma namn som etiketterna på resp disk.

Nog om detta Filhistoriken? Ingen användbar enhet hittades. 

Eftersom jag kopiera manuellt till den så har jag svårt att  tänka mig fel på disken (men det är jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Först av allt jag blev glad då du åter förbarmar dig över mig.

 

Först kanske kan det tyckas  vara rörigt med nya namn på diskarna,  jag har nu döpt dem så att de har samma namn som etiketterna på resp disk.

Nog om detta Filhistoriken? Ingen användbar enhet hittades. 

Eftersom jag kopiera manuellt till den så har jag svårt att  tänka mig fel på disken (men det är jag)

Roade mig med att kika på diskens spec alltså den senaste 3 TB inte om det har någon betydelse men står inget om W10.

3 GB.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Först av allt jag blev glad då du åter förbarmar dig över mig.

Gör ju annat än att sitta vid datorn så här i semestertider och du får ju utmärkt hjälp av flera andra så det spelar ju ingen roll vem som svarar dig.

 

När anslöt du den externa hårddisken senast?

Använder du alltid samma USB-kontakt för hårddisken?

 

Har du använt filer på den hårddisken inifrån något annat program, förutom Utforskaren?

Hittade ett exempel på att det felmeddelandet dök upp efter att en person använt den externa hårddisken i Windows Media Player, men det spelar ingen roll vilket program som använt hårddisken. För den personen hjälpte det att ta bort kopplingen till hårddisken i Media Player.

 

Hittar också en lösning med att ta bort befintlig partition på den externa hårddisken, formatera en ny partition och ge den en annan enhetsbokstav.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Gör ju annat än att sitta vid datorn så här i semestertider och du får ju utmärkt hjälp av flera andra så det spelar ju ingen roll vem som svarar dig.

 

När anslöt du den externa hårddisken senast?

Använder du alltid samma USB-kontakt för hårddisken?

 

Har du använt filer på den hårddisken inifrån något annat program, förutom Utforskaren?

Hittade ett exempel på att det felmeddelandet dök upp efter att en person använt den externa hårddisken i Windows Media Player, men det spelar ingen roll vilket program som använt hårddisken. För den personen hjälpte det att ta bort kopplingen till hårddisken i Media Player.

 

Hittar också en lösning med att ta bort befintlig partition på den externa hårddisken, formatera en ny partition och ge den en annan enhetsbokstav.

 

 

Fråga 1 i dag

Fråga 2 Ja 

Fråga 3 Nej

Partition ? hur går jag till väga?

Var inte meningen att stressa dig på din semester Sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...