Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filhistorik


Torparen

Rekommendera Poster

26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Mappen System Volume Information innehåller systemåterställningspunkterna och det är inte nödvändigt att den säkerhetskopieras. I detta fall dessutom för E-partitionen.

 

Du får kolla beskrivningarna för övriga Fel.

Som du ser nedan så är det två till utöver dig som vill hjälpa mig. Jag kommer att ta tag era förslag i morgon. Nu stänger jag Tack och god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman
15 minuter sedan, skrev Torparen:

"ett eproblem?" syftar du på disk E det är en extern som jag kopierat hela C-disken till

Jag tänker stänga för i kväll men ser fram mot svar på min fråga.

 

Hej,

 

Ja alltså  "ett problem" är vad jag utläste i din bild från felmeddelandet i ditt inlägg ovan https://eforum.idg.se/topic/356522-filhistorik/?do=findComment&comment=1703398

Där det står kryptering eller saknar behörighet för E.

 

 Och är det en extern disk (USB-disk?) så skall den naturligtvis fungera att använda.

 

Nu skall jag erkänna att jag personligen inte använder Windows inbyggda Filhistorik och ej kan detta  eftersom jag har ett annat och betydligt kraftfullare backupprogram Acronis Backup & Recovery, men oavsett så skall ju läs och skrivrättigheter på din E fungera.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Ja alltså  "ett problem" är vad jag utläste i din bild från felmeddelandet i ditt inlägg ovan https://eforum.idg.se/topic/356522-filhistorik/?do=findComment&comment=1703398

Där det står kryptering eller saknar behörighet för E.

 

 Och är det en extern disk (USB-disk?) så skall den naturligtvis fungera att använda.

 

Nu skall jag erkänna att jag personligen inte använder Windows inbyggda Filmhistorik och ej kan detta  eftersom jag har ett annat och betydligt kraftfullare backupprogram Acronis Backup & Recovery, men oavsett så skall ju läs och skrivrättigheter på din E fungera.

 

Mvh :)

 

 

 

Tack och god natt återkommer i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Torparen:

disk E det är en extern som jag kopierat hela C-disken till

Hur har du kopierat C-disken till E?

 

Försöker Filhistoriken kopiera filer som finns på E till något annat ställe eller försöker den kopiera filer från något till E?

 

Uppstod felet när du gjorde en säkerhetskopiering av hela C eller när Filhistorik automatiskt skulle kopiera ändrade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har kopierat hela C till E gjorde detta för att ha en säkkop. Men nu är det ingen logik i något så nu tror jag det bästa är att till och börja med tömma E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Ja alltså  "ett problem" är vad jag utläste i din bild från felmeddelandet i ditt inlägg ovan https://eforum.idg.se/topic/356522-filhistorik/?do=findComment&comment=1703398

Där det står kryptering eller saknar behörighet för E.

 

 Och är det en extern disk (USB-disk?) så skall den naturligtvis fungera att använda.

 

Nu skall jag erkänna att jag personligen inte använder Windows inbyggda Filhistorik och ej kan detta  eftersom jag har ett annat och betydligt kraftfullare backupprogram Acronis Backup & Recovery, men oavsett så skall ju läs och skrivrättigheter på din E fungera.

 

Mvh :)

Ja hur jag avgör om jag är behörig eller inte kan jag inte avgöra har alltid levt i tron att jag är verkmästaren 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja hur jag avgör om jag är behörig eller inte kan jag inte avgöra har alltid levt i tron att jag är verkmästaren 

Tydligen är jag inte behörig för när jag håller på att tömma kommer det upp med jämna mellanrum krävs behörighet, måste då kryss i en ruta för att komma vidare. Men sk...t samma nu tömmer jag E helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ett steg tillbaka

Det finns olika nivåer av säkerhetskopiering.

Den absoluta är kopia av hela systemet, hela systemdisken, alla filer. för att göra detta rekommenderas program som gör en avbild av hela hårddisken, klonar den.  En kopia som denna gör man inte så ofta, den används mest för om Windows kraschat och du vill återställa det. Vid återställning av denna skrivs nuvarande system, alla filer, över och blir den status de var när kopian togs.

 

En vanligare nivå är att kopiera de filer som du som användare ändrar. I Windows, som sagt, normalt filerna under din/dina användare. Enklast är att sätta upp att filhistorik ska ta just enbart Mina Dokument, Mina Bilder osv.

Denna typ av kopia görs oftare än den ovan, kopiering sker på filnivå och en historik över filerna brukar finnas, en möjlighet att återställa enstaka fil.

Denna skyddar alltså mot användarens misstag även. Råkar du radera en fil kan den filen hittas och återställas.

 

Filhistorik är av den andra kategorin ovan, den lämpar sig som sagt enbart för filer, för användarens filer.

 

Sätt upp ett nytt jobb som enbart kopierar Mina Dokument exempelvis. Det går sedan att utöka att täcka fler mappar.

 

 

9 minuter sedan, skrev Torparen:

Tydligen är jag inte behörig för när jag håller på att tömma kommer det upp med jämna mellanrum krävs behörighet, måste då kryss i en ruta för att komma vidare. Men sk...t samma nu tömmer jag E helt.

Om du ska tömma helt, formatera om E. Då försvinner ALLT på E och det går inte att få tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Monshi:

Okej, ett steg tillbaka

Det finns olika nivåer av säkerhetskopiering.

Den absoluta är kopia av hela systemet, hela systemdisken, alla filer. för att göra detta rekommenderas program som gör en avbild av hela hårddisken, klonar den.  En kopia som denna gör man inte så ofta, den används mest för om Windows kraschat och du vill återställa det. Vid återställning av denna skrivs nuvarande system, alla filer, över och blir den status de var när kopian togs.

 

En vanligare nivå är att kopiera de filer som du som användare ändrar. I Windows, som sagt, normalt filerna under din/dina användare. Enklast är att sätta upp att filhistorik ska ta just enbart Mina Dokument, Mina Bilder osv.

Denna typ av kopia görs oftare än den ovan, kopiering sker på filnivå och en historik över filerna brukar finnas, en möjlighet att återställa enstaka fil.

Denna skyddar alltså mot användarens misstag även. Råkar du radera en fil kan den filen hittas och återställas.

 

Filhistorik är av den andra kategorin ovan, den lämpar sig som sagt enbart för filer, för användarens filer.

 

Sätt upp ett nytt jobb som enbart kopierar Mina Dokument exempelvis. Det går sedan att utöka att täcka fler mappar.

 

 

Om du ska tömma helt, formatera om E. Då försvinner ALLT på E och det går inte att få tillbaka

Skapa en återställningsenhet har jag genomfört sparat på ett USB-minne (32GB) denna enhet är den som jag använder för att starta upp datorn efter haveri? Rätta mig om jag har fel. Så vad jag nu skall göra är att köra personliga filer kan jag då bestämma vilka filer som skall följa med på tåget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningsenhet, denna kan användas för att reparera/installera om Windows ja.

 

Ja, med Filhistorik ska du kopiera dina personliga filer. Du kan bestämma på mappnivå vilka som ska med. Börja litet, se att det fungerar.

 

E:

är det en extern disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt nollställt hoppas jag. Föst av allt hur loggar jag in som behörig?

Skapat systemreparationsenhet är gjort.

Alltså återstår nu att Köra WINDOWS filhistorik.

Nu gör jag inget förrän jag fått klartecken från någon av bossarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörig för vad? Normalt loggar man in som admin på windows om det behövs ökade privilegier.

Men vad behöver du dem till? Filhistorik är personlig per användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Monshi:

Behörig för vad? Normalt loggar man in som admin på windows om det behövs ökade privilegier.

Men vad behöver du dem till? Filhistorik är personlig per användare.

 

Fel menade  administratör  det någon som frågade om jag loggat in som administratör. När jag raderar  kommer det ofta upp infon du måste ha administratörs "rättigheter för att ta bort filen." Kanske inte ordagrant men betydelsen är så.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om jag inte får ordning på denna dator i nuvarande skick. Är det någon mening att göra en återställning? Om svaret är ja är någon som kan och vill ge mig tipps på vilka filer jag skall säkerställa. Kan det vara så illa att jag tröttat ut er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Torparen:

När jag raderar  kommer det ofta upp infon du måste ha administratörs "rättigheter för att ta bort filen." Kanske inte ordagrant men betydelsen är så.

Om du försöker radera en fil som tillhör Windows så är det normalt, men om du försöker radera en av dina dokument som ligger i mappen "Mina dokument" är det inte normalt. Så det beror ju på vad du försöker radera för något.

 

Om du nu har valt att Filhistorik inte ska kopiera något, så välj mappen "Mina dokument" och kolla att den blir kopierad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om du försöker radera en fil som tillhör Windows så är det normalt, men om du försöker radera en av dina dokument som ligger i mappen "Mina dokument" är det inte normalt. Så det beror ju på vad du försöker radera för något.

 

Om du nu har valt att Filhistorik inte ska kopiera något, så välj mappen "Mina dokument" och kolla att den blir kopierad.

Vad händer då man gör en återställning Kan hoppas på att datorn uppför sig mer normal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är din tråd om funktionen Filhistorik, var snäll och ta upp andra problem i andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Detta är din tråd om funktionen Filhistorik, var snäll och ta upp andra problem i andra trådar.

Mitt tålamod och mina kunskaper är nu slut för detta ämne, kommer i morgon (kanske) att prova att göra en återställning.

Därför slutar jag detta ämne med stort tack för alla synpunkter och ert tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnt i tråden återställning så har jag nu en nygammal dator. Ett problem återstår så här är det:

 

Jag har två externa hårddiskar en på tre TB (A) och en på  32 GB. (B)

Då jag har båda diskarna anslutna så blir det B som ansluts.

Tar jag bort B och enbart A är inkopplad får jag beskedet "ingen användbar enhet hittades" Det spelar ingen roll om jag ansluter A i den port som B var ansluten till.

Som jag fattar det är det inget fel på A har kopierat över alla aktuella filer före återställningen.

Slutligen en sak till, jag inhandlade tidigare ytterligare en HD på 1 TB även denna kunde inte systemet finna igen. (fick returnera den)

Alltså sammanfattningsvis trots att A är felfri ka inte systemet finna igen den. punkt och slut

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Alltså sammanfattningsvis trots att A är felfri ka inte systemet finna igen den. punkt och slut

Menar du att just Filhistorik inte kan hitta A-disken eller syns den inte heller i Utforskaren, Enhetshanteraren och Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Menar du att just Filhistorik inte kan hitta A-disken eller syns den inte heller i Utforskaren, Enhetshanteraren och Diskhantering?

Den finns på disken syns i utforskaren i enhetshanteraren diskhantering vet jag inte var jag hittar den. Men kan inte tänka mig att något skiljer A och B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Sorry Cecilia nu förstår jag inte vad du menar länken styr till en skärmbild ska jag ta fram en ny?

Jag var in på loggen där fanns ett antal fel men enligt Microsoft kan dessa negligeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Torparen:

Sorry Cecilia nu förstår jag inte vad du menar länken styr till en skärmbild ska jag ta fram en ny?

Jag var in på loggen där fanns ett antal fel men enligt Microsoft kan dessa negligeras.

En kanske dum fråga om ena disken (B) funkar kan det  då vara något skumt i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...