Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filhistorik


Torparen

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det DISM-kommandot finns med på sidan som först Monshi och sedan .M länkade till. Undrar om vi inte har tipsat om det i någon av dina tidigare trådar om datorproblem också.

Säkert är det så, du har bättre minne än vad jag har. Nu är det så att det var många som i all välvilja kom med olika tipps jag tror jag provade de flesta tipsen. Då jag provade ett av alternativen försvann felet, men kom tillbaka.  Jag är inte helt säker på att MC länk helt löste problemet. Innan jag använde länken så körde jag mina AVG-program som söker virus och städar bort alla "skumma filer". Om jag gjort detta tidigare hade säkert felet försvunnit innan jag använde MC tipps. Om någon känt sig åsidosatt  ber jag verkligen  om ursäkt.   Men Cecilia har du några synpunkter på frågorna jag ställde till MC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Tyvärr så har jag svårt att svara på dem eftersom jag inte använder säkerhetskopieringsfunktionerna från Microsoft eftersom jag tycker det är svårt att begripa vad de gör och lita på att de gör vad jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt: Jag hoppas innerligt att Ni inte tagit illa upp för att jag varit "otrogen" och tagit hjälp från Microsoft C. 

Nu är det så att jag börjar tro att jag har någon form av skräp i datorn. i dag vid 12 tiden lyckades jag köra en filhistorik no problemas. Nu finns inte disken på utforskaren????

En annan disk som tidigare funkat för säkerhetskop (filhistorik) finns på utforskaren men då jag försöker starta filhistorik hittar systemet ingen enhet.

Innan jag nu ger upp funderar jag på ett nytt alternativ. Först kopierar datorns HD (C) manuellt till en extern HD. därefter kör jag en återställning. Men om jag efter denna körning kopierar in från den externa HD-n kommer då ev Windows skräp tillbaka. Om svaret blir ja något annat alternativ. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-16 på 16:10, skrev Torparen:

1  Windows filhistorik  återställer enbart personliga filer.

2  Säkerhetskopiera återställer personliga filer och systemavbildning                        (operationssystemet)

3 Skapa systemreparationsenhet kopierar enbart operationssystemet.

 

Om jag nu fattat allt rätt så kör jag filhistorik varje timme enl. rek.

Skapa systemreparationsenhet varje månad? 

 

Om jag gör treans operation kan jag strunta tvåans op?

 

Ska försöka svara på dina frågor.

1. Filhistorik kopierar personliga filer. Det stämmer.

2. Säkerhetskopiering kopierar filer och operativsystem. Skivavbildning. Det stämmer.

3. Systemreparationsenhet eller som Windows säger Systemreparationsskiva säkerhetskopierar ingenting. Det är alternativ att starta upp datorn med om det inte går att starta som vanligt. Sedan kan man med hjälp av Systemreparationsskivan leta upp en skivavbildning och med den återställa datorn.

 

En systemreparationsenhet är något man skapar en gång. Ingenting man gör varje månad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för dina synpunkter, jag var tydligen inte helt ute och cyklade. Systemreparationsenheten skapar man en gång? Vad jag funderar över, märk väl funderar, är om Windows uppdateras behöver inte då  det göras en ny srepenhet, eller är det så att Windows inte är inblandat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Torparen:

Hej och tack för dina synpunkter, jag var tydligen inte helt ute och cyklade. Systemreparationsenheten skapar man en gång? Vad jag funderar över, märk väl funderar, är om Windows uppdateras behöver inte då  det göras en ny srepenhet, eller är det så att Windows inte är inblandat?

 

PS du skriver skiva jag har ett USB-minne på 65Kb vilket jag använt och det funkade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Torparen:

Vad jag funderar över, märk väl funderar, är om Windows uppdateras behöver inte då  det göras en ny srepenhet, eller är det så att Windows inte är inblandat?

Närmast att Windows inte är inblandat. Det är inte en kopia av Windows utan en enhet som man kan starta datorn från för att t.ex. använda en skivavbildning (som innefattar Windows). En skivavbildning kan man däremot göra då och då även om det verkar onödigt att göra det varje månad när man har filhistorik. Om skivavbildningens Windows är gammal så kommer den ju att uppdateras när man har återställt den.

 

5 timmar sedan, skrev Torparen:

i dag vid 12 tiden lyckades jag köra en filhistorik no problemas. Nu finns inte disken på utforskaren????

Hur ser det ut i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Torparen:

Först av allt: Jag hoppas innerligt att Ni inte tagit illa upp för att jag varit "otrogen" och tagit hjälp från Microsoft C. 

Nu är det så att jag börjar tro att jag har någon form av skräp i datorn. i dag vid 12 tiden lyckades jag köra en filhistorik no problemas. Nu finns inte disken på utforskaren????

En annan disk som tidigare funkat för säkerhetskop (filhistorik) finns på utforskaren men då jag försöker starta filhistorik hittar systemet ingen enhet.

Innan jag nu ger upp funderar jag på ett nytt alternativ. Först kopierar datorns HD (C) manuellt till en extern HD. därefter kör jag en återställning. Men om jag efter denna körning kopierar in från den externa HD-n kommer då ev Windows skräp tillbaka. Om svaret blir ja något annat alternativ. 

 

Hr och häpna som jag sa tidigare finns på utforskaren men får beskedet "hittar ingen enhet"

När jag nu sitter framför datorn hör jag hur en HD skramlar den som systemet "hittar ingen enhet" Jag går då in på kontrollpanelen och klickar fram enligt bif. bilderna talar för sig själv, men hoppas ni förstår att jag blir villrådig.

 

säkkop.3.PNG

säkkop.2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Torparen:

Hej och tack för dina synpunkter, jag var tydligen inte helt ute och cyklade. Systemreparationsenheten skapar man en gång? Vad jag funderar över, märk väl funderar, är om Windows uppdateras behöver inte då  det göras en ny srepenhet, eller är det så att Windows inte är inblandat?

 

 

Uppdatering av Windows 10. Nej. Förresten är det inte mina synpunkter. Det är Microsofts förklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Torparen:

PS du skriver skiva jag har ett USB-minne på 65Kb vilket jag använt och det funkade.

Skiva eller USB minne har ingen betydelse men 65 KB? Vad finns på det minnet och hur har du använt det? Startat datorn med USB minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev vertpre:

Skiva eller USB minne har ingen betydelse men 65 KB? Vad finns på det minnet och hur har du använt det? Startat datorn med USB minnet?

Sorry det är värmen eller åldern skall vara 65 MB

Plötsligt då jag höll på börja datorn bete sig underligt, fick ett felbesked (en hel följetong) stängde datorn. Då jag försökte starta den på nytt omöjligt, vad gör man? jag drog ur kablarna till båda hd_na ja då starta datorn. Alltså ena HD.n var boven i dramat. Nu är jag så less  på sk…..en att jag stänger för i kväll. God Natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Torparen:

Sorry det är värmen eller åldern skall vara 65 MB

Plötsligt då jag höll på börja datorn bete sig underligt, fick ett felbesked (en hel följetong) stängde datorn. Då jag försökte starta den på nytt omöjligt, vad gör man? jag drog ur kablarna till båda hd_na ja då starta datorn. Alltså ena HD.n var boven i dramat. Nu är jag så less  på sk…..en att jag stänger för i kväll. God Natt.

God morgon Efter genomförd säkkop kan jag läsa av bif någon som kan förklara vad det är och om det krävs åtgärder?

Skärmklipp.PNG 5.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Man måste se beskrivning till de olika varningarna och felen också.

Jag knappade i felkoden på GOOGLE  Hamnade då Microsoft C där bl.a. det hänvisades till denna länk http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645.aspx
   men där är så många synpunkter att jag inte hänger med. Men om jag fattat rätt så har det med säkerhetskop och filhistorik att göra och det är detta  jag har problem med. Frågan är bara ur jag kan åtgärda felen.

 

Kanske du Cecilia kan vill och har tid att hjälpa mig på spåret?

 

Om jag fokuserar mig till just nu aktuellt problem är det följande.  Plötsligt började datorn bete sig konstigt, jag stängde den och försökte starta upp på nytt men den vägra att starta. I ren desperation drog jag ut alla sladdar, det visa sig då att ena hd-en var boven. Jag tror inte det är något fel på disken, mer sannolikt innehållet.  Den andra disken är helt kurant, jag kan kopiera manuellt till den, men då jag försöker använda Windows alternativ kommer  beskedet kan ej finna enheten . Ja det blev en hel uppsats. Slutsats jag tror inte att diskarna är felaktiga utan något i datorn är boven. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag knappade i felkoden på GOOGLE  Hamnade då Microsoft C där bl.a. det hänvisades till denna länk http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645.aspx
   men där är så många synpunkter att jag inte hänger med.

Det är därför om jag tror att det är nödvändigt med beskrivningarna som finns i Loggboken också så att det går att få fram vad som stämmer mest med ditt fall när man googlar.

 

Det fungerar bäst om varje problem får sin egen tråd. Du kan ta en paus från denna tråd och starta en ny om ett annat problem, men det blir bara rörigt om en tråd som i närmare två sidor handlar om Filhistorik plötsligt ska börja handla om något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag förstår dig rätt kommer jag inte längre med detta problem, eller kan jag göra något ytterligare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går troligen att komma vidare med Filhistorik-problemet om du också tar fram beskrivningarna för ett urval av de fel och varningar som finns för Filhistorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det går troligen att komma vidare med Filhistorik-problemet om du också tar fram beskrivningarna för ett urval av de fel och varningar som finns för Filhistorik.

Med hopp om att du inte upplever mig som mycket tjatig (lite är jag) vill du precisera var jag hittar igen beskrivningarna du syftar till? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, för mig dyker beskrivningarna upp i nedre delen av fönstret så fort jag klickar på en rad. Om det inte fungerar för dig pröva med att dubbelklicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har fått fram en ny bild, men fortfarande är jag som ett stort frågetecken.

Någon som har synpunkter eller helst tips. En sak är klar ,tror jag, skräpet som finns på bilden är en bidragande orsak till hela säkerhetskopieringsgenomförande förmodligen också orsaken till att datorn inte hittar diskarna.

Ja jag vet jag är tankspridd glömde bifoga klippet här kommer det stort som ett hus.

 

Skärmklipp.PNG 6.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Ja det ser ut som att E har problem med fil/mapp åtkomst pga. kryptering? eller att användaren saknar behörighet.

Är du inloggad som administratör?

 

Hur ser det ut i diskhanteraren med alla dina enheter inkopplade?

Start > skriv bara rakt av form eller format > i listan som kommer upp klicka ' Skapa och formatera hårddiskpartitioner' => Diskhantering öppnas.

Ta ett skärmklipp.

 

Sedan högerklickar du på E och väljer Egenskaper > i fliken Säkerhet står vilka behörigheter olika användare har om du sedan klickar på var och en. Och särskilt intressant är då vilka behörigheter just den användare har du är inloggad med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen System Volume Information innehåller systemåterställningspunkterna och det är inte nödvändigt att den säkerhetskopieras. I detta fall dessutom för E-partitionen.

 

Du får kolla beskrivningarna för övriga Fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle starta om filhistorik totalt, peka ut ny plats och sätta upp den att enbart kopiera det under "mina dokument".

Övriga delar är inte sådant som filhistorik är gjort för att skapa kopia av. Det är dina filer, de du skapar, inte systemfiler som filhistorik kan skapa kopior av.

samla alla dina filer under windows önskade filstruktur och låt filhistorik hantera dessa.

 

För att testa filhistorik sätt upp ett litet jobb för den bara först, låt den bara ta en liten mapp, ändra fil i denna mapp, radera, testa återställ. Kontrollera att grundfunktionen fungerar.

 

Det vill säga backa ett steg eller två.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Ja det ser ut som att E har problem med fil/mapp åtkomst pga. kryptering? eller att användaren saknar behörighet.

Är du inloggad som administratör?

 

Hur ser det ut i diskhanteraren med alla dina enheter inkopplade?

Start > skriv bara rakt av form eller format > i listan som kommer upp klicka ' Skapa och formatera hårddiskpartitioner' => Diskhantering öppnas.

Ta ett skärmklipp.

 

Sedan högerklickar du på E och väljer Egenskaper > i fliken Säkerhet står vilka behörigheter olika användare har om du sedan klickar på var och en. Och särskilt intressant är då vilka behörigheter just den användare har du är inloggad med.

"ett eproblem?" syftar du på disk E det är en extern som jag kopierat hela C-disken till

Jag tänker stänga för i kväll men ser fram mot svar på min fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Monshi:

jag skulle starta om filhistorik totalt, peka ut ny plats och sätta upp den att enbart kopiera det under "mina dokument".

Övriga delar är inte sådant som filhistorik är gjort för att skapa kopia av. Det är dina filer, de du skapar, inte systemfiler som filhistorik kan skapa kopior av.

samla alla dina filer under windows önskade filstruktur och låt filhistorik hantera dessa.

 

För att testa filhistorik sätt upp ett litet jobb för den bara först, låt den bara ta en liten mapp, ändra fil i denna mapp, radera, testa återställ. Kontrollera att grundfunktionen fungerar.

 

Det vill säga backa ett steg eller två.

 

 

OK jag tror jag fattar vad du menar men innan jag gör något så inväntar jag flugfiskarens svar dessutom stänger jag för i kväll. Utanför ämnet: jag har hund som vill ut strax efter sex, så jag har ingen sovmorgon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...