Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Begränsad anslutning" = ingen Internet på nätverket


Euro

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett ”uppkopplingsproblem”.

Det är så att jag just nu är i USA och hälsar på släktingar och eftersom de är hyfsat moderna så har de Wi-Fi att bjuda på. När vi kopplar upp oss med mobilerna, väljer deras nätverk och använder lösenord, så funkar det att surfa på nätet men när jag kopplar upp min laptop så går det inte att komma ut på nätet. Datorn kopplar upp på nätverket men sen står det att det är ”begränsad anslutning” och en liten gul varningstriangel på symbolen för nätverk nere i högra hörnet (de två små skärmarna).

Jag misstänker att det är någon inställning på min dator som behöver ändras då det funkar direkt med mobilerna. Jag är inte så jättehaj på detta men har provat att ändra mellan publikt och privat nätverk, den är inställd på automatisk IP. Nätverksdiagnostiken har föreslagit ”Hämta automatiskt nya IP-inställningar för nätverkskortet...” och ”Återställ anslutningen Trådlös nätverksanslutning...” men utan något annat resultat än att den fortfarande visar ”Ett försök till reparation gjordes men det finns fortfarande ett fel. Den här datorn har begränsad eller ingen nätverksåtkomst.”

Är det någon som har nåt förslag på åtgärd? Jag har en gammal Vista-dator.


Mvh
Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen - Internetalternativ

Anslutningar - LAN-inställningar

Välj "Automatisk identifiering av inställningar" men inget annat.

 

På Anslutningar-fliken kan du även pröva med "Konfigurera".

På Avancerat-fliken kan du pröva med *Återställ avancerade inställningar" och "Återställ".

 

Kontrollpanelen - Nätverk- och delningscenter

Ändra inställningar för nätverkskort

Högerklicka på anslutningen och välj "Egenskaper".

Klicka på raden där det bland annat står IPv4 och sedan "Egenskaper".

Båda valen ska vara på automatiskt.

 

Beteckningarna ovan är från Windows 7 men det bör vara tämligen likt vad det heter i Vista.

 

Man kan också tänka sig att datorn är så gammal att dess trådlösa nätverkskort inte klarar den moderna krypteringsstandarden WPA2 och i så fall är lösningen att du köper ett USB-anslutet trådlöst nätverkskort, problemet är ju då att hitta ett sånt som även har drivrutiner för Vista. Du kan kolla vad nätverkskortet kan hantera genom att klicka på "Hantera trådlösa nätverk" i Nätverks- och delningscenter och se om det för något av nätverken står WPA2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Cecilia, 

 

LA-inställningarna gick bra. 

 

Konfigurera på Anslutfliken gick väl sådär, det kom bara upp två gamla nätverk eller att välja ett nytt och när jag gjorde det och valde trådlöst så kom det aktuella nätverket upp men det fanns inget att konfigurera. 

 

Återställa-grejerna gällde bara internet Explorer som jag inte använder men körde återställningarna ändå. 

 

Ändra inställningar för nätverkskort stod det inte någonstans men "ändra status för trådlös nätverksanslutning", är det samma sak? Där gick det att gå in och komma åt IPv4 vilket redan stod på automatiskt. 

 

WPA2 har jag ju redan på andra nätverk jag använder datorn på så det borde den ju greja. 

 

Efter att ha gjort ovanstående så är det fortfarande likadant ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det här skriver jag från datorn så nu fungerar uppkopplingen. Det har varit flera strömavbrott här och när till slut alla apparater, modem, routrar mm. startats om ett antal gånger så funkade det huxflux. Kan det vara så enkelt som att det var en omstart av routern/modemet som behövdes?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är det så, eller i alla fall var det rätt vanligt förr. För 5-10 år sen var ofta det första tipset att stänga av allt, starta modemet, vänta lite, starta routern, vänta lite och sen starta en dator i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns så klart med på min lista att starta om men de vi bor hos hade ingen aning om var routern satt någonstans.

Tack för all hjälp ändå :like:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...