Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilgaranti, eller ej?


Mikael63

Rekommendera Poster

I samband med att vi äntligen kunde göra oss av med den bil som orsakat så mycket elände (annan tråd) och vi köpte en "ny" bil blev vi "erbjuden att teckna en extra garantiförsäkring.

Med tanke på allt strul som varit plus att vi var ganska slutkörda, mentalt, tackade vi ja till denna garanti under ett år.

 

I samband med att dottern köpte ny bil fick hon samma "erbjudande", fast lite bättre då bilfirman bjöd på denna garanti i ett halvår.

Båda dessa hos AutoConcept och där den "högsta" garantin.

Nu har halvåret gått och då en uppmaning om att förlänga denna.

 

När jag kollar villkoren tycks det som att det är rätt så mycket som garantin inte omfattar och jag blir tveksam till detta..

 

Vad har ni för erfarenheter kring detta? Har ni en sådan extra garanti och har ni kunnat utnyttja den?

Det torde finnas fler aktörer än AutoConcept? Är de "stora", välrenommerade, eller mer åt bluffhållet?

 

Visst, man kan alltid "räkna på" sådant, betala månadsvis till ett dylikt företag eller lägga undan pengar att ha om skadan är framme...

 

Äh, behöver lite input/moraliskt stöd i frågan ?

 

OBS! Det är alltså frågan om garanti för typ motordelar som går sönder och inte försäkring typ feltankning som tråden/frågan avser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med alla typer av försäkringar och liknande, försäkringsbolaget och motsvarande ska gå med vinst och det innebär att i det långa loppet går kunden med förlust. Däremot kan det ju i det enskilda fallet vara bra ändå därför att man inte har de finansiella reserver som behövs för att ta smällen om den skulle råka komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade en vända till på ovan nämnda företag. Deras "bästa" heter "Guld".

I skrytbroschyren står:

Citat

Omfattar med några undantag alla elektriska och mekaniska komponenter i bilen.

 

I villkoren för just "Guld" står:

Citat

Garantin omfattar inte karosseri, inredningsdetaljer, lack, glas, katalysator, missljud, filter, belysning, batterier, underhållnings­/navigations­/kommunikationsutrustning, programmering, läckage, elektriska kablar, slangar, vajrar, rör, remmar, slitage samt delar som normalt ingår i underhållsservice.

 

och vidare (eller tidigare);

Citat

Garantin gäller inte för skada som uppstår i samband med yttre påverkan, tävling, uthyrning, taxikörning, terrängkörning eller annan form av användning som utsätter fordonet för onormal belastning. Inte heller för utryckningsfordon eller för skada som förorsakas direkt eller indirekt av frost, överhettning, trimning, fukt, brand, korrosion, trafikolyckor, bristande underhåll, grov oaktsamhet eller lagbrott.

 

Sammanfattningsvis känns det som att företaget har stora möjligheter att slingra sig undan en ersättning och kommer inte att fortsätta med just dem.

(Statmortorn väck? Ja, det beror nog på att den blivit utsatt för fukt..)

Är fortsatt intresserad av era synpunkter & erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig köpt en ny bil utan det har alltid varit begagnat. Men jag brukar aldrig ta extra garanti oavsett vad jag köper. För köper man en ny sak så har man garanti som täcker en tid. 

 

Tittar jag på det som står som undantag som du räknar upp så är det såna saker som endera ska täckas av den vanliga garantin eller att det täcks av bilförsäkringen. Men det mesta som är undantag verkar vara förbrukningsgrejer som måste bytas med jämna mellanrum. Och tror inte det finns nåt bolag där förbrukningsgrejer ingår i extra garantin. 

 

Det bästa vore om bolagen (oavsett vilken pryl det gäller) skrev ut vad garantin faktiskt gäller för istället för att ha massa undantag. För då skulle man veta direkt om det kan vara värt det eller inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju i princip samma typ av tilläggsförsäkringar som man kan bli erbjuden vid köp av tv, dator och liknande via dom stora elektronikkedjorna, vid normal användning och om man normalt sköter sina prylar, fordon och så, så behöver man troligen inte dessa extraförsäkringar.

Utdrag ur Villkoren  AutoConcept   Nybil Guld

 

 

Citat

7 Garantin gäller inte för skada som fanns på fordonet när det såldes. Inte heller för felmonterade delar eller
delar som inte var monterade vid leverans från fabrik.
8 Garantin gäller inte för skada som uppstår i samband med yttre påverkan, tävling, uthyrning, taxikörning,
terrängkörning eller annan form av användning som utsätter fordonet för onormal belastning. Inte heller för
utryckningsfordon eller för skada som förorsakas direkt eller indirekt av frost, överhettning, trimning, fukt,
brand, korrosion, trafikolyckor, bristande underhåll, grov oaktsamhet eller lagbrott.
9 Garantin omfattar inte karosseri, inredningsdetaljer, lack, glas, katalysator, missljud, filter, belysning,
batterier, underhållnings/
navigations/
kommunikationsutrustning, programmering, läckage, elektriska
kablar, slangar, vajrar, rör, remmar, slitage samt delar som normalt ingår i underhållsservice.
10 Reparation som påbörjas innan skriftligt godkännande av AutoConcept görs på fordonsägarens bekostnad.
Fordonsägaren beordrar felsökning och felsökningskostnaden ersätts endast i det fall skadan blir godkänd.
11 Följdskada på komponent som inte omfattas och/eller följdskada orsakad av komponent som inte omfattas,
ersätts inte.

Det är inte mycket som återstår, om något oförutsett händer...!

 

Ps: jo jag vet att detta är mycket av som du själv citerade Mikael63, men jag tog med allt istället. Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev marim:

Nu har jag aldrig köpt en ny bil utan det har alltid varit begagnat. Men jag brukar aldrig ta extra garanti oavsett vad jag köper. För köper man en ny sak så har man garanti som täcker en tid. 

Detta gäller alltså bilar där nybilsgarantin har löpt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 du skrev att du köpte en "ny" bil Och att din dotter köpte en ny bil.

 

Hur länge en nybilsgaranti är beror på vilket bilmärke det gäller. Om jag förstår rätt när jag läser på nätet så har tex volvo två år medan tex mazda hade tidigare 3 år, men höjt den dock osäker på vad den innefattar om det är samma som under de 3 åren. 

 

Det som står i undantagen tex katalysator hade för mig att den har en specifik garantitid, men hittar inget om det. Korrosion, antar dom menar rost. De flesta bilar har en rostskyddsgarantitid på minst 5 år, andra har 8 år och det finns dom som har 10 år.

 

När det gäller tex brand och trafikolyckor så brukar det gå på bilförsäkringen.

 

När det gäller tex batteri, om man nu inte menar bilar som går på el så ett batteri behöver som regel bytas inom 5 år. Filter (beroende på vilket som avses) så ska det bytas varje år eller vartannat år. Belysning, lampor ger upp efter en tid. 

 

När det gäller skador som uppkommit av frost. Om en bil tar nån sorts skada av frost då bör inte bilen ens säljas i sverige för vi har vinter varje år. Frost brukar räknas runt nollan, vi kan ha neråt 30 grader kallt i norra sverige.

 

Så dom undantag du skrev ska endera täckas av annat eller så är det förbrukningsvaror som inte täcks av nån för skulle nån stå för förbrukningsvaror så skulle det bli alldeles för dyrt då man måste byta dom regelbundet.

 

Och läser man punkt 7 i det laso lagt in så har dom i princip friskrivit sig från allt när det gäller nyare bilar för det är lätt för dom att hävda att felet fanns från början.

 

Så om det inte står mer specifikt vad den där försäkringen verkligen ska täcka så skulle jag anse den som lurendrejeri.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

10 Reparation som påbörjas innan skriftligt godkännande av AutoConcept görs på fordonsägarens bekostnad.


Fordonsägaren beordrar felsökning och felsökningskostnaden ersätts endast i det fall skadan blir godkänd.

 

Det normala vid fordonsförsäkring är att försäkringsbolaget betalar firman som ser vilka skador fordonet har och när bolaget fått en reparationskostnad av bilfirman så blir det reparation eller inlösen.

Gold gör INTE mig köpsugen.

https://www.allabolag.se/5565744397/autoconcept-insurance-ab

Reparation som påbörjas innan skriftligt godkännande av AutoConcept görs på fordonsägarens bekostnad.

Underbart att ha bilen stående i tex 7 månader innan reparationen är gjord.

På AutoConcept verkstad.

(Egen erfarenhet Folksam och Bike Göteborg, välte med en motorcykel i oktober , stillastående, gubbstopp när jag skulle starta. Bike var klara med omlackning, byte av vänster backspegel, vänster styre, kopplingshandtag och vänster motorkåpa i maj nästa år.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Garantiförsäkring som extra är i dom flesta fall helt onödigt (oavsett elektronik eller som i detta fallet bilar) och brukar medföra extra kostnader, utan att man får något för dessa pengar.

Håller helt med marim och Laso och övriga.

Ser liten anledning till att överhuvudtaget ha en sådan alls.

 

Tvärtom är det enligt min mening, som redan påpekats, en sorts form av lurendrejeri där köparen är långt ifrån att få det skydd för vad denne betalar för.

 

Bara mina 5-öre i frågan.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att dom som säljer såna här extra försäkringar (oavsett vad det gäller) så är de väldigt duktiga på att prata, om man har direktkontakt. De kan prata väldigt länge om hur bra det är, men när de slutar prata så har de inte sagt nåt vettigt. De är på det stora hela som politiker, prata länge utan att faktiskt säga nåt. Annars om man får papper att läsa så lovas guld och gröna skogar.

 

Och tyvärr så litar dom på att när man köper dyra saker så tänker man som så att det kan vara bra att ha eftersom man tror på deras svada (papper) att man ska få hjälp. Och de litar på att man inte läser det finstilta/undantagen, vilket är alltför vanligt att det finstilta hoppar man över, gäller även mig.

 

Sen finns det en annan sak de litar på. Om man har tecknat en försäkring, som man kanske haft gratis till en början eller bara kostat lite, så är det ofta så att man bara förnyar den, (eftersom det är en försäkring), när det dags utan att tänka på om man faktiskt fortfarande har behov av den. För försäkring är ju nåt som man bör ha.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. nybilsgaranti vill ju ingen vara utan och inte heller en förlängd sådan..

Nybilsgarantin har jag behövt nyttja ett flertal gånger med förra bilen.

 

Därför låter det ju bra om man kan köpa sig en extra garanti när nybilsgarantin har löpt ut.

Dock ser jag ju att flera "moment" där jag tidigare nyttjat nybilsgarantin inte gäller hos AutoConcept.

Som tidigare skrivits kommer jag inte teckna någon förlängning men jag är fortfarande intresserad av en sådan garanti, med tydliga villkor om vad som ingår och inte ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 jag förstår hur du tänker. Speciellt som du hade mycket krångel med den förra. Men går en ny sak sönder som ska kunna gå på garanti/extra försäkring så brukar det gå sönder under vanliga garantitiden/nybilsgarantin.

 

Nu vet jag inte när det gäller bilar, men tittar man på andra saker man köper så har man 1 års garanti där säljaren ska fixa det utan frågor. Men man har ju garanti upp till 3 år om man kan hävda att felet fanns från början. Det borde ju finnas nåt liknande när det gäller bilar. För en ny bil ska inte gå sönder utan det enda som ev ska behövas bytas under de första åren är förbrukningsgrejer.

 

Innan du börjar titta efter en försäkring så kanske kolla upp vad som gäller för ditt bilmärke. Om det finns den där garantin på "3 år" som finns på annat. Att går det att hävda att felet fanns från början och hur länge är den på just ditt bilmärke. Kanske finns nån generell regel som gäller alla bilmärken.

 

Och tittar man på nya bilar så nu kommer jag inte ihåg om det är 3 år eller 5 år (kanske är olika beroende på bilmärke) innan man behöver göra första servicen likaså med besiktning. Sen efter den tiden är det väl 2 år innan nästa. Så tittar man bara på det så räknar dom med att det ska inte bli nå fel.

 

När du tittar på extra försäkring. Tittar jag på det som laso la in så det som står  i punkt 8 och 9 är tveksamt om nåt bolag täcker. Men det viktigaste blir ju att titta på hur dom friskriver sig oavsett om det egentligen ska kunna ingå eller inte.

 

Som punkt 7 
I punkt 8 så friskriver dom sig från sånt som kan orsakats av frost. För mig låter det bara bakvänt då vi har vinter. Så allt som går sönder under vinterhalvåret kan man då glömma att få hjälp med.
Punkt 10
Punkt 11 

 

Sen en sak som jag inte vet hur det är. Men såna där försäkringar kan man ens teckna dom på egen hand eller är det bara vid själva köpet. 

 

Kanske bättre att kolla med det bolag där du har din vanliga bilförsäkring om det finns nån extra försäkring där som går att teckna. Visst dom kan väl också ha en del friskrivningar, men jag ser dom som mer seriösa än dessa som säljer extra försäkringar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev marim:

Nu vet jag inte när det gäller bilar, men tittar man på andra saker man köper så har man 1 års garanti där säljaren ska fixa det utan frågor. Men man har ju garanti upp till 3 år om man kan hävda att felet fanns från början. Det borde ju finnas nåt liknande när det gäller bilar.

Konsumentköplagen gäller likadant oavsett om man köper en tallrik, en dator eller en bil. Enligt den lagen har man 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt. Under garantiperioden, oavsett om det är den lagstadgade tiden eller en extra lång tid som tillverkaren ger, så är det tillverkaren som ska bevisa att felet inte beror på tillverkningen, medan det under övrig reklamationstid är köparen som ska bevisa att felet uppstod under tillverkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 2018-07-10 på 00:22, skrev Mikael63:

I samband med att vi äntligen kunde göra oss av med den bil som orsakat så mycket elände (annan tråd) och vi köpte en "ny" bil blev vi "erbjuden att teckna en extra garantiförsäkring.

Med tanke på allt strul som varit plus att vi var ganska slutkörda, mentalt, tackade vi ja till denna garanti under ett år.

 

I samband med att dottern köpte ny bil fick hon samma "erbjudande", fast lite bättre då bilfirman bjöd på denna garanti i ett halvår.

Båda dessa hos AutoConcept och där den "högsta" garantin.

Nu har halvåret gått och då en uppmaning om att förlänga denna.

 

När jag kollar villkoren tycks det som att det är rätt så mycket som garantin inte omfattar och jag blir tveksam till detta..

 

Vad har ni för erfarenheter kring detta? Har ni en sådan extra garanti och har ni kunnat utnyttja den?

Det torde finnas fler aktörer än AutoConcept? Är de "stora", välrenommerade, eller mer åt bluffhållet?

 

Visst, man kan alltid "räkna på" sådant, betala månadsvis till ett dylikt företag eller lägga undan pengar att ha om skadan är framme...

 

Äh, behöver lite input/moraliskt stöd i frågan ?

 

OBS! Det är alltså frågan om garanti för typ motordelar som går sönder och inte försäkring typ feltankning som tråden/frågan avser.

Det beror ju mycket på vad denna garanti kostar?
 

Jag antar att det är en Vagnskadegaranti du pratar om? Det brukar ingå det första 3 åren. Det täcker egentligen det som en helförsäkring gör, vilket innebär att man klarar sig med en halvförsäkring under den tiden denna garanti är aktiv, när garantin gått ut bör man dock byta till en hel. Om du/ni dock redan haft en hel? Så är det bara behålla. Jag tror inte man behöver förlänga denna garanti eftersom motorskador som du nämner täcks av helförsäkringen. Sen finns det som sagt massa tillägg som man kan välja att skaffa eller inte skaffa. Som "feltankning" och "kollision med vilt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...