Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att starta, fryser ibland, seg osv...


FreThor

Rekommendera Poster

Undrar om nån kan komma med lite tips.
Jag byggde en "ny" dator, mestadels av begagnade delar, lite jag hade liggande och lite jag köpte. Men det krånglar och vet inte riktigt hur jag ska felsöka.
Den enkla delen att beskriva är att ibland vägrar den att starta (dvs inget alls händer) när jag trycker på startknappen på framsidan. Då hjälper det att stänga av strömmen helt, dvs dra ur sladden ur väggen, några minuter. Sen brukar den starta som den ska igen. Det fick mig att misstänka nätaggregatet, så igår kväll bytte jag till ett annat jag lånat av en kompis, men i morse var det samma sak, så nätaggregatet är nog ok gissar jag.

Nästa tanke är moderkortet antar jag, men vad kan orsaka detta beteende och hur kan jag i så fall verifiera vad det är som är fel på?

I övrigt så har det  börjat strula med läsfel från ena hårddisken, och ibland hittar den inte den alls vid uppstart, nåt som jag också trott hänger samman med nätaggregatet men kanske får omvärdera nu. Och ibland fryser den och är otroligt seg, och det har hänt att den spontant startat om.

Ingen överklockning eller annat.

Jag har denna setup (taget ur minnet då jag sitter på jobbet):
Moderkort: Gigabyte GA970

Processor: AMD FX-8120
Ram: nåt, 8 Gb

Grafikkort: ASUS GeForce GTX560 Ti
Vattenkylning, corsair hydro nånting?
Nätagg: NZXT 550W eller 600W (men nu alltså bytt mot ett annat)
Diskar: En 128Gb SSD med win 10 Pro och en 2T  som alltså fått en del fel på sistone

 

Jag har ingen lust att börja köpa delar lite random, utan vill gärna gå till botten med det här så jag byter rätt grejor en gång för alla...

Tips på program för felsökning/test eller andra tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att köra utan grafikkortet för att komma vidare, det vill ha helst 500watt.

Sen har du vattenkylning och en trilskande hårddisk,inte säkert att det nätagg du har räcker till?

Om det går, kör utan din mekaniska hdd och utan grafikkort om det funkar för att utesluta fel på, eller för svagt nätagg.

Kolla att vattenkylaren sitter korrekt på processorn, så den inte går ner på grund av värmeproblem därför att den blir slö eller fryser(för att skydda processorn)?

Kortet är bara 3 år snart, finns det garanti kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla nätaggregatet är på 550w, så då borde inte problemen dykt upp från början, eller hur?

Tror inte heller på problem med kylningen, har kört benchmarktester utan att den gått upp nåt särskilt i temp.

Och hur som helst borde inte göra att den inte vill starta utan att först varit totalt strömlös några minuter först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nättagget från kompisen, varför hade hen det till övers? Kan det vara så jæ\/11gt att DET också är defekt?

 

Moderkortet - varför hade du det till övers? Utbytt någon gång för att misstanke fanns tidigare?

Hur ser kondensatorerna ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt kompisen blev det över vid en uppgradering pga att det lät för mycket, och honom litar jag på. 

Moderkortet köpte jag beg, så där kan jag naturligtvis ha blivit lurad, men det funkade utan problem i början, så det känns svårt att komma med anklagelser. 

Det faktum att den kräver total strömlöshet för att reagera på startknappen tycker jag tyder på nåt elfel där nåt håller spänning som låser nåt. Jag får kolla kondingar och se om nån ser misstänkt svullen ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Vedex:

Jag skulle prova att köra utan grafikkortet för att komma vidare, det vill ha helst 500watt.

Sen har du vattenkylning och en trilskande hårddisk,inte säkert att det nätagg du har räcker till?

Om det går, kör utan din mekaniska hdd och utan grafikkort om det funkar för att utesluta fel på, eller för svagt nätagg.

Kolla att vattenkylaren sitter korrekt på processorn, så den inte går ner på grund av värmeproblem därför att den blir slö eller fryser(för att skydda processorn)?

Kortet är bara 3 år snart, finns det garanti kvar?

 

Nästa bit blir nog att plocka ur hd, som du säger. Inte minst för att spara den, har en massa foton där som jag vill ha kvar. Ska försöka göra en backup på den innan det sker nåt så den inte går att läsa alls. Sen får jag kanske leta upp nåt gammalt grafikkort om det nu skulle vara strömmen ändå.
Men just det här med att den inte startar, inte alls reagerar på startknappen, när den på egen hand gått ner i viloläge tycker jag talar emot att det skulle ha nåt med strömförbrukningen att göra, utan mera handla om nån komponent som lägger av efter ett tag och sen behöver vara strömlös totalt för att sen fungera ett tag igen och som ger följdfel i resten av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Mysteriet tätnar och snart åker sliten ut...

Köpte ett annat moderkort (beg), startade fint första gången och körde ett gäng benchmarktester och stresstester utan att nåt konstigt hände. Dan efter vill den inte starta alls. Den bara vaknar upp en sekund när man slår på strömmen (med knappen bakpå) och sen stänger den av igen. Reagerar inte alls på startknappen. 

Igår köpte jag ett annat nätaggregat (beg det med) på 850w, men den beter sig på precis samma sätt med nya nätaggregatet. 

Så nu känns det som att jag bytt nästan allt. Återstår att byta minne och processor, men kan nåt av det verkligen ge detta beteende??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu har jag testat annat minne, visserligen bara 2x1gb, men det borde ju hända nåt, men samma usla resultat. 

Jag får väl plocka ur en gammal processor ur en annan dator och testa med, men det är ju en massa bök så det tar emot. Skit, det här med datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko..

Om du inte hade bytt det du har bytt så skulle man kunna tänka sig något av dessa två:

 

1. CPU blir för varm och därför stängs systemet ner. Och med varm menar jag, just här, att prylarna som håller koll på temperaturen inte är okej, att dessa felaktigt tolkar CPU som för varm.

 

2. CPU-fläkten roterar inte och därför stängs systemet ner i förebyggande syfte. Och med inte roterar menar jag, just här, att prylarna som håller koll på rotationen inte är okej, att dessa tolkar signalen fel, eller inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, bara för att försöka utesluta nåt så flyttade jag runt fläktkontakterna mellan de olika uttagen, men ingen skillnad. Alla fläktarna är trepoliga, och eftersom det är ett vätskekylt system är processorfläkten ersatt med pumpen. 

Och knepigt att det gick innan byte av moderkort men nu inte startar alls.

Nya kortet är ett gigabyte 970 gaming, så nästan samma som innan.

Det jag inte blir riktigt klok på i manualen till moderkortet är pin out på fläktarna, som är olika trots att alla är fyrpoliga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Minnena låter det som från första början.
Nu är det så här:  att olika minnen i olika minnes-timings kan mycket väl fungera - men ofta ger sådant problem vilket du beskriver.

Plocka ur minneskorten och använd endast en typ av minnen av exakt samma fabrikat och artiktikel nr.
Obs. Ej blanda

För att testa minnena se: Guide - Minnestest

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nästa fråga:

Är din nya och fina dator kompatibel med valda minnen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

Minnena låter det som från första början.
Nu är det så här:  att olika minnen i olika minnes-timings kan mycket väl fungera - men ofta ger sådant problem vilket du beskriver.

Plocka ur minneskorten och använd endast en typ av minnen av exakt samma fabrikat och artiktikel nr.
Obs. Ej blanda

För att testa minnena se: Guide - Minnestest

 

 

 

Det är idag 2 st 4g, samma sort, köpta ihop för länge sen. De har tidigare suttit i annan dator ihop med de 2x1 gb som jag testade med tidigare. Så jag har inte blandat nåt i den här datorn, tyvärr... 

Kan iofs testa att bara köra en sticka i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Däri ligger nog problemet. Du kör med gamla minnestickor, blandat vilket inte går egentligen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Däri ligger nog problemet. Du kör med gamla minnestickor, blandat vilket inte går egentligen.

Mvh

14 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

Obs. Ej blanda


För att testa minnena se: Guide - Minnestest

 

 

 

Jag har inte blandat minnen, bara 2 identiska Kingston, men de har några år på nacken. Och listan är ju bara de få de testat, vore egentligen intressantare med en lista på det som garanterat inte funkar. 

Men jag ska låna minnet ur grabbens dator och testa, det borde vara nyare och funkar i hans rigg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

mb_memory_ga-970a-ds3p.pdf

 

Och naturligtvis är det bara dom som testats och garanterar funktion, med detta sagt fungerar naturligtvis en uppsjö av andra minnen lika väl, bara det att i Memory QVL är dom inte testade.

 

Sedan har Kingston, Corsair, G.Sill, A-Data, etc. egna sk. "minnes-konfigurator" där man då väljer sitt moderkort samt modell och sedan listas alla minnen upp som stöder just detta.

Den totala listan brukar vara mycket större...

 

Det är aldrig brukligt att lista vad som nte stöds, till vilken nytta skulle det vara?

Men kör minnestesten som jag tipsade om i inlägget ovan, för trots allt vet vi ju inte helt 100 att det är ett minnesproblem, även om mycket tyder på det.

 

 

Ps. se till att montera minnena i memory slot 1 och 2.om det är två minnesstickor.

DDR3_1 and DDR3_2 sockets för Dual channel memory support. alltså för att få två-kanals minnesstöd vilket är det optimala.

Dessa är numrerade enligt bild och det skall monteras i vartannat slot.

722404415_Bortbort.thumb.PNG.7e24f8af4e0736417e6ea3057257f7fb.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Rad 2:

Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them.

Så listan är ingen definitivt lista att gå efter, tyvärr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Och nu är jag hemma igen efter lite semester och testade att sno grabbens minne och det är samma visa med dem. Återstår att byta processor. Det är en AMD FX 8120, men jag har en Athlon 955 eller nåt sånt i en annan dator som jag kan flytta över, synd att det är så jobbigt bara, med allt klet med kylpasta. Men det känns som sista komponenten som jag kan byta ut. Eller, grafikkortet har jag inte bytt än, men grabben har precis köpt ett nytt så när det kommer har jag flera att testa med där också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag bli knäpp...

Nu bytte jag till den gamla processorn och datorn startade fint, körde några passmark tester och stängde sen ner den. Sen startar den inte igen, precis samma visa som tidigare. 

Sen bytte jag grafikkortet men ingen skillnad. 

Testade även en annan powerswitch.

Nu har jag väl bytt varenda pryl i datorn. Vad sjutton är felet????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...